Kifejtette, az utóbbi három hónapban már a magyar piacon is mutatkoznak az élénkülés kisebb jelei, s szeptemberben már lényegében minden kategóriában nőttek az eladások a nagyon alacsony, egy évvel korábbi bázishoz képest.
Az MGE a következő hónapokban azért is vár növekedést, mert az autókat előbb-utóbb cserélni kell, ami különösen igaz a vállalati flottákra. Segítheti a növekedést az új, kedvezőbb adózási környezet, illetve a finanszírozás változása, valamint a gazdaság fehérítése is. Az MGE azt javasolja, hogy a regisztrációs adóval együtt kelljen például megfizetni az áfát is, mivel így a forgalmazók egy része nem tűnhet el nyomtalanul, adótartozással a piacról.
Hozzátette, a gépjármű-értékesítést elsősorban nem az autó ára és minősége befolyásolja, hanem az, milyen a gazdasági jogi, pénzügyi környezet. Az ügyvezető elmondta, azt várják, hogy 2013-ban eléri a 100 ezret az új személygépkocsik és kisteherautók eladása, majd 2014-től tovább nő, s hamar eléri a 120-140 ezret.
Erdélyi Péter elmondta, a finanszírozás és a gazdasági helyzet változását a lízing piac jobban megszenvedte, mint az újautó-értékesítés.
Az érvényben lévő új hitelközvetítői jogszabályról kifejtette, hiába küldik el a kereskedőket egy három hónapos tanfolyamra, nem tudja eldönteni, hogy melyik ügyfélnek adhat hitelt autóvásárlásra és melyiknek nem. Elmondta, a 700 kereskedésből napjainkban 40-50-nek van független hitelközvetítői engedélye a Pénzügyi Szervezetek Állami Felügyeletétől, így csak ezek adhatnak el több bankon keresztül hitelre autót. A többiek azonban csak egy bankon keresztül értékesíthetnek hitelre gépjárművet.
A nagyhaszon-gépjárművekről elhangzott, hogy a 3,5 tonna feletti teherautók piaca továbbra is csökken, az év első 8 hónapjában 10 százalékkal esett vissza az eladásuk a bázishoz képest, míg tavaly 70 százalékos volt a csökkenés ugyanebben az időszakban. Az idén összesen 2.200-2.300 3,5 tonna fölötti teherautót adnak el a kereskedők a magyar piacon a becslések szerint, míg jövőre már növekedéssel számolnak, s mintegy 2.500 darab eladását várják.
A visszaesés Közép-Kelet-Európában hasonló volt, de a trend nem volt olyan meredek, mint Magyarországon. Ezzel szemben Nyugat-Európában már 4 százalékos növekedés várható az idén.
A motorkerékpárok eladása szintén visszaesett az adatok és a becslések szerint: míg 2005-2006-ban éves szinten több mint 18 ezer motort adtak el, addig 2009 első nyolc hónapjában 6 ezret, míg az idén ugyanebben az időszakban még ennél is 30 százalékkal kevesebbet: így év végéig összesen 5.300 motorkerékpárt adnak el a becslések szerint.
Az általános visszaesés mellett megváltozott a kereslet összetétele is: a sport és a chopper motorokat már kevésbé keresik, míg a mindennapi használatra szánt, ezen belül a városi motorokat mind többen vásárolják. Az ötven köbcentis segédmotorok helyzetéről elhangzott, mivel a motorok többsége nincs regisztrálva műszaki színvonaluk rossz, környezetszennyezők, tulajdonosi hátterük tisztázatlan, miközben ez az egyik legveszélyesebb kategória a közlekedésben.
Az MGE ezért azt javasolja, hogy a 125 köbcentis motorokat is lehessen "B" kategóriás jogosítvánnyal vezetni, illetve regisztrálják, azaz rendszámozzák a segédmotorokat.
A magyar járműállományról az ügyvezető elmondta, a személyautók átlagos kora 11,1 év, a motorkerékpároké 15,2, míg a teherautóké 10,5 év. Személyautóból 3 millió, motorból 152 ezer, teherautóból pedig 423 ezer van az országban.
MTI