Az uniós gépkocsi-árindex ugyanis, amely a fogyasztók által fizetett (nominális) árat tükrözi az árengedmények, az áfa és a regisztrációs adó figyelembevételével, mindössze 0,3 százalékkal emelkedett, szemben a fogyasztói árak összesített 2,8 százalékos növekedésével.
Összesen 24 uniós tagállamban mértek csökkenést az árakban. Legnagyobb mértékben, 17,4 százalékkal Szlovákiában lettek olcsóbbak az autók, a magyarországi árak 6,5 százalékos csökkenése az ötödik legnagyobb. Hazánkban nominális értékben is csökkentek az árak, átlagosan 2,5 százalékkal, a reálérték további visszaesése az általános inflációból adódik. Olaszországban és Máltán az árak stabilak maradtak, Portugáliában viszont (ahol tavaly már jelentős mértékben, 6,7 százalékkal estek) 2,6 százalékkal emelkedtek.
Minden ötödik európai népautót akar Júniusban 1.272.904 új autó kapott rendszámot Európában, 8,1 százalékkal kevesebb, mint tavaly júniusban - jelentették az európai autógyártók szövetségében (ACEA). Az első félévben 7.350.534 kocsi kelt el, ez 1,8 százalékkal kevesebb az egy évvel korábbinál. Tavaly egész évben 4,9 százalékos volt a visszaesés 2009-hez képest. Részletek>> |
Közeledtek egymáshoz az árak
Az uniós végrehajtó testület e témára vonatkozó éves jelentéséből az is kiderül, hogy az új gépkocsik árai a tagállamokban is közeledtek egymáshoz.
A különbségek mindazonáltal bizonyos esetekben még mindig jelentősek, "ami lényeges megtakarítást eredményezhet a külföldön vásárlók számára".
Joaquín Almunia, a bizottság versenypolitikai felelőse a Brüsszelben kiadott közleményben örömét fejezte ki, hogy a javítási és karbantartási díjak sem emelkedtek az elmúlt évben.
A hosszú távú ártrendek szerinte alátámasztják a bizottság tavalyi határozatát, miszerint az új gépkocsik eladásánál "már nem indokolt az egyedi versenyjogi szabályok fenntartása".
A biztos úgy fogalmazott, hogy a tagállamok közötti árkülönbségek további csökkenése pedig "a határokon átnyúló verseny pozitív mutatójaként értelmezhető".
Hozzátette, hogy a reálértéken kifejezett árak uniószerte mért csökkenése egy több mint tízéves trend folytatása, amely "azt jelzi, hogy az új gépkocsik piacán élénk a verseny a gyártók között".
MTI, Privátbankár