Az uniós gépkocsi-árindex ugyanis, amely a fogyasztók által fizetett (nominális) árat tükrözi az árengedmények, az áfa és a regisztrációs adó figyelembevételével, mindössze 0,3 százalékkal emelkedett, szemben a fogyasztói árak összesített 2,8 százalékos növekedésével.
Összesen 24 uniós tagállamban mértek csökkenést az árakban. Legnagyobb mértékben, 17,4 százalékkal Szlovákiában lettek olcsóbbak az autók, a magyarországi árak 6,5 százalékos csökkenése az ötödik legnagyobb. Hazánkban nominális értékben is csökkentek az árak, átlagosan 2,5 százalékkal, a reálérték további visszaesése az általános inflációból adódik. Olaszországban és Máltán az árak stabilak maradtak, Portugáliában viszont (ahol tavaly már jelentős mértékben, 6,7 százalékkal estek) 2,6 százalékkal emelkedtek.
|
Minden ötödik európai népautót akar Júniusban 1.272.904 új autó kapott rendszámot Európában, 8,1 százalékkal kevesebb, mint tavaly júniusban - jelentették az európai autógyártók szövetségében (ACEA). Az első félévben 7.350.534 kocsi kelt el, ez 1,8 százalékkal kevesebb az egy évvel korábbinál. Tavaly egész évben 4,9 százalékos volt a visszaesés 2009-hez képest. Részletek>> |
Közeledtek egymáshoz az árak
Az uniós végrehajtó testület e témára vonatkozó éves jelentéséből az is kiderül, hogy az új gépkocsik árai a tagállamokban is közeledtek egymáshoz.
A különbségek mindazonáltal bizonyos esetekben még mindig jelentősek, "ami lényeges megtakarítást eredményezhet a külföldön vásárlók számára".
Joaquín Almunia, a bizottság versenypolitikai felelőse a Brüsszelben kiadott közleményben örömét fejezte ki, hogy a javítási és karbantartási díjak sem emelkedtek az elmúlt évben.
A hosszú távú ártrendek szerinte alátámasztják a bizottság tavalyi határozatát, miszerint az új gépkocsik eladásánál "már nem indokolt az egyedi versenyjogi szabályok fenntartása".
A biztos úgy fogalmazott, hogy a tagállamok közötti árkülönbségek további csökkenése pedig "a határokon átnyúló verseny pozitív mutatójaként értelmezhető".
Hozzátette, hogy a reálértéken kifejezett árak uniószerte mért csökkenése egy több mint tízéves trend folytatása, amely "azt jelzi, hogy az új gépkocsik piacán élénk a verseny a gyártók között".
MTI, Privátbankár
Az Európai Bizottság jelentése alapján reálértéken 2,5%-kal csökkentek tavaly a gépkocsiárak az EU egészét tekintve. Magyaroszágon ennél is nagyobb volt az áresés
Volodimir Zelenszkij ukrán elnök kijelentette, hogy támogatja Friedrich Merz német kancellár karácsonyi fegyverszünet bevezetésére vonatkozó ötletét.





