
Az EU a technológiai és reklámipari változásokhoz igazodva vizsgálta most felül az 1997-es "televíziózás határok nélkül" irányelvet. A jogszabályt éppen a változások miatt keresztelték át "audiovizuális médiaszolgáltatások" irányelvre, amelynek hatálya így kiterjed például az interneten közvetített televíziós programokra is.
A módosítás csak szigorú feltételekkel és csak bizonyos műsoroknál, de engedélyezi a televíziós termékelhelyezést. Itt arra kell gondolni, amikor egy szappanoperában az egyik szereplő jól láthatóan például X típusú mosóport, autót, kenyérpirítót, hasonlókat használ. Tilos ezzel a hirdetési módszerrel élni híradásokban, ismeretterjesztő, illetve gyerekműsorokban és tanácsadási programokban. A műsor elején és végén, valamint a reklámszünetek után fel kell hívni a nézők figyelmét arra, hogy az adott programban termékelhelyezéssel találkozhatnak.
Reklámszünetekkel 30 percenként lehet majd megszakítani a tévéfilmeket, filmeket, híradásokat. Korábban az Európai Bizottság 35 perces, az EP kulturális bizottsága pedig 45 perces időközöket javasolt. Gyerekműsorok közben nem lehet reklámozni, kivéve, ha a program hosszabb 30 percnél. Egyéb műsortípusok, például a tévésorozatok esetében nem vezetnek be hasonló szabályokat. Összességében óránként legfeljebb 12 percnyi hirdetés mehet adásba.
Hegyi Gyula szocialista EP-képviselő módosító indítványára a jogszabályba beépült, hogy a digitális gazdaság előnyeiből a közszolgáltatók is részesüljenek. Hegyinek és képviselőtársainak nem sikerült elérniük, hogy a reklámok automatikus felhangosítását tiltsák meg. A képviselő reméli, hogy a kérdés nem zárult le egyszer és mindenkorra.
A Tesco-reklám leszámol a Jézuska-mítosszal? |
Az EP tavaly decemberben szavazott első olvasatban a jogszabályról. Ez után a parlament és a Tanács képviselői egyeztettek a szövegről. Az idei májusi megállapodást követően október 15-én a Tanács, majd november 12-én az EP kulturális szakbizottsága második olvasatban szavazta meg a jogszabályt. Most az egész Európai Parlament elfogadhatta az irányelvet.
Tudjuk, mit veszel idén karácsonykor
Megint megbüntették a UPC-t
Visszük a laptopot, mint a cukrot
Óriásplakátok - megabiznisz
Jön a Tesco Technikája: LCD TV 120 ezerért
MTI, Fotó: msn.com