Elektronikus útdíj Csehországban
Az elektronikus útdíjra kijelölt autóútszakaszok többsége az autópályák közelében található, olyan helyeken, ahol a jövőben autópálya kiépítésével számolnak, mondta újságíróknak Jirí Hodac közlekedési miniszterhelyettes. Útadót vetettek ki olyan határ menti útszakaszokra is, amelyek a csehországi sztrádákat kötik össze a szomszédos országok sztrádáival. Fizetősek lesznek a sztrádákat és a nagyvárosokat összekötő szakaszok is.
Korábban 280 kilométernyi elsőosztályú úton szerették volna januártól bevezetni az elektronikus útdíjat, de a terveket felülvizsgálták.
Az elsőosztályú utak fizetőssé tételét a regionális önkormányzatok kérték. Ezzel azt szeretnék elérni, hogy az autósok inkább az autópályákat használják, mert azok elkerülik a lakott településeket. A kamionosok az autóutakat eddig azért használták, mert azok ingyenesek voltak, míg az autópályákért fizetni kell.
Idén januártól a 12 tonnánál nagyobb önsúlyú teherkocsik fizetnek elektronikus útadót Csehországban. Ezt mintegy 1000 kilométer autópályára vetették ki. A tervek szerint a jövőben összesen 1200 kilométernyi autóút is fizetőssé válik. Az elektronikus útadót a 3,5 tonnánál nagyobb önsúlyú kocsikra is kiterjesztenék.
Míg a sztrádákon mikrohullámú elektronikus útdíjbeszedő rendszer működik, az elsőosztályú utakon műholdas rendszert építenek ki később. A mikrohullámú rendszert az osztrák Kapsch cég építette ki és működteti. Egy kilométer 4,05 koronába kerül átlagban. Eddig 4,2 milliárd koronát szedtek be.
A közlekedési minisztérium azt sem zárja ki, hogy a jövőben fizetésessé teszi az egész csehországi úthálózatot, amelynek hossza mintegy 60 ezer kilométer.
Hamarosan lehet licitálni az elektronikus útdíjra
Prága biztosra akar menni
Alig van bliccelő az autópályákon
Demszky utolsó nagy dobása
Szlovák modellre épül a cseh reform (hanganyag)
MTI