Eljött a "fapados" buszvállalatok kora?
Viteldíj-forradalmat ígér a távolsági autóbuszokat közlekedtető PolskiBus cég, amely hétfőn kezdte meg tevékenységét a lengyel piacon.
Az új személyszállító buszvállalat mögött Brian Souter skót milliomos, a brit Stagecoach vállalat tulajdonosa áll. A PolskiBus azt ígéri, hogy gyors, kényelmes és olcsó lesz, 16 lengyel nagyvárosba és négy európai fővárosba - Pozsonyba, Berlinbe, Prágába és Bécsbe - indít járatokat. Az utasokat 70 holland Van Hool márkájú korszerű autóbusz fogja szállítani - jelentette hétfőn a Dziennik Gazeta Prawna című lengyel napilap.
A foglalás ugyanúgy történik majd, mint a repülőgépek esetében. A legolcsóbb jegy 1 zlotyba (mintegy 70 forintba) kerül - közölte a társasággal kapcsolatban álló illetékes személy.
Bár a Stagecoach Group az egyik legnagyobb nagy-britanniai vállalat, amelynek ott 14 százalékos a piaci részesedése a buszközlekedésben, és 25 százalékos piacai hányada van a vasúti közlekedésben, kérdéses, hogyan boldogul a lengyel piacon - írta a lengyel lap, emlékeztetve arra, hogy a 90-es évek közepén a brit National Express érdekeltségébe tartozó Polski Express már próbálkozott Lengyelországban, de kudarcot vallott.
A britek végül kivonultak a lengyel piacról, mert a lengyel cégek sikeresen blokkolták az általuk irányított buszpályaudvarokat.
Lengyelországban jelenleg mintegy 1.200 személyszállító autóbuszcég működik. A 23 ezer távolsági járatot 45 ezer autóbusz szolgálja ki. Legnagyobb a Veolia magáncég 100 autóbusszal, őt követi a Souter Holdings Poland 70 busszal, és hasonló nagyságrendű flottákat üzemeltetnek a PKS állami buszvállalat leányvállalatai.
A nagy konkurencia miatt az autóbuszos személyszállítás nem nyereséges üzletág, a statisztikai hivatal szerint 2009-ben 5 százalékos veszteséggel működött.
MTI