Ferihegy nem átjáróház
A Budapest Airport (BA) több százmillió forintot költött a schengeni átállásra. A 2-es terminálon többek között hat darab új, két irányba nyitható útlevél ellenőrző pultot, két buszos beszállókaput és egy utasbiztonsági ellenőrző pontot épített. A ferihegyi alkalmazottak oktatáson vettek részt, tudásukról évente többször számot kell adniuk.
A schengeni 2A és a nem-schengeni 2B terminált egy ún. átszállófolyosó köti össze, a Ferihegyen átszálló utasok ezt használhatják a terminálok közötti közlekedésre. A fél éve felépített és zártláncú kamerarendszerrel is ellátott útlevél ellenőrző pultoknak azonban hamarosan újra költözniük kell, hiszen az új terminálépület építése miatt a Budapest Airport elbontja a terminál ezen részét. Az ideiglenes átszállófolyosón az utolsó simításokat végzik az építők.
A schengeni szabályok értelmében nem-schengeni utasok nem kerülhetnek a schengeni terminál érkezési szintjére, hiszen onnan – határellenőrzés hiányában – zavartalanul besétálhatnának a schengeni övezetbe. Ennek elkerülése érdekében a Budapest Airport egy többlépcsős biztonsági rendszert vezetett be. Ennek egyik igen fontos eleme, hogy a schengeni tranzit ajtaját ezentúl kizárólag az ott posztoló rendőr nyithatja ki az utasok előtt. Számos új monitor és tájékoztató tábla segíti mind a rendőrök, mind a repülőtér alkalmazottainak munkáját. A rendszer jól vizsgázott, hiszen az első hat hónapban egyetlen egyszer sem kellett kiüríteni a terminált utaskeveredés miatt.
A schengeni csatlakozást követő elmúlt öt hónapban a Ferihegyi repülőtér 2-es terminál utasforgalmának 56%-a közlekedett a schengeni övezetbe. Az 1-es terminálon többségben voltak a schengeni országokba utazók, részarányuk 58% volt.
Az útlevél ellenőrzés hiánya miatt a schengeni utasok percek alatt bejutnak a tranzit területére, de kevesebbet kell várakozni a 2B terminálon is, hiszen onnan eltűntek a schengeni övezetbe igyekvő tömegek.
A gyors kiszolgáláshoz hozzájárul a Budapest Airport új utasbiztonsági rendszere is, amelynek köszönhetően jelentősen felgyorsult az utasbiztonsági ellenőrzés folyamata és látványosan rövidültek, illetve teljesen eltűntek a sorok Ferihegyen. Az új röntgengépek és mágneskapuk használatával 25-30 százalékkal nőtt a rendszer áteresztő-képessége.
2008. március 30-án éjfélkor csatlakozott Ferihegy a schengeni rendszerhez. Ettől a naptól kezdve határellenőrzés nélkül közlekedhetnek az övezeten belül utazók. A schengeni csatlakozás óta – augusztus végéig – valamivel több mint 4 millió utast szolgált ki a budapesti légikikötő.
Lezavarják az utakról a túlsúlyosakat
Elfelejtették megnyitni a határt az osztrákok
Maradunk a nyugatiak szemétlerakója