Föld alá viszik a prágai autópályát
A közlekedési miniszter szerint az alagút felépítése mintegy 10 milliárd koronába (1 euró=25,22 korona), míg a cseh Nemzeti Múzeum felújítása mintegy 4,5 milliárd koronába fog kerülni. A költségeken a négy aláíró fél osztozik. A megállapodás szerint alagút épül a Nemzeti Múzeum, valamint a szomszédságában álló volt csehszlovák szövetségi parlament épülete között is. A volt parlamentben jelenleg a Szabad Európa Rádió székel, de miután elkészül a rádió új székhelye, az épület várhatóan a múzeum tulajdonába kerül át.
"A Vencel tér és a Nemzeti Múzeum új összekapcsolásával kijavítjuk azt a hibát, amelyet a kommunista rendszer követett el azzal, hogy elszigetelte a múzeumot a tértől" - jelentette ki a dokumentum aláírása után a kormányfő.
Az észak-déli autópályát, amely ma a város legforgalmasabb útvonala, még a hatvanas években tervezték, nem számolva azzal, hogy valamikor majd ilyen hatalmas méretűre duzzadhat az átmenő gépkocsiforgalom. A sztráda így évtizedek óta gyakorlatilag elvágja a Vencel teret a nemzeti múzeumtól, a Smetana színháztól, a főpályaudvartól és az történelmi Vinohrady bulvártól, amelyek korábban szervesen összetartoztak.
"Prága szempontjából ez az évszázad kulturális és városfejlesztési projektje, amely az egész ország számára hasznos, hiszen a turisták ezreinek adja vissza a régi városközpontot" - vélte Michal Lukes, a Nemzeti Múzeum igazgatója.
A munkálatok legkésőbb két év múlva elkezdődnek, s három évre vannak tervezve. Legkésőbb 2014-ben azonban a Vencel tér felső része, amelynek egyik központi eleme Szent Vencel közismert lovas szobra, a mainál sokkal nyugodtabb hely lesz, s a környék újra sétatérré alakulhat át, mint volt legutóbb a hatvanas években - mondta a projektet ismertető korábbi sajtóértekezleten Filip Dvorák önkormányzati képviselő.
Ugyanakkor a következő években be kellene fejezni a Prágát körülölelő autópálya-gyűrű építését is, ami jelentősen csökkentené az észak-déli autópálya városon keresztüli forgalmát. Szakértői számítások szerint manapság naponta több mint 100 ezer gépkocsi halad át az észak-déli autópálya belvárosi szakaszán. A körgyűrű létrehozása után ez a felére csökkenne, ami az autópálya föld alá rejtésével együtt a mainál sokkal nyugodtabbá tenné ezt, a turisták által kedvelt városrészt.
Motorokkal a gyorshajtás ellen
MTI