Az államtitkár kiemelte: a személyszállítási törvényben egyebek közt szabályozzák az egységes menetrendet, az egységes tarifa és kedvezményrendszert, az egységes szervezet kialakítását. A rendezvény megnyitóján Szarvas Ferenc, a MÁV Zrt. elnök-vezérigazgatója elmondta: a MÁV jelenlegi gondjai az állami szerepvállalás tisztázatlanságából, a vasúttársaság működési gyengeségeiből, hiányosságaiból adódnak.
A vitanapon Fónagy János szólt arról, hogy a magyar közösségi közlekedés, és ezen belül a kötött pálya problémái jóval korábban keletkeztek. Az államtitkár emlékeztetett arra, hogy 2004-2005-ben már készültek különböző szakmai anyagok a vasút átalakításáról, 2008 végén pedig azt a feladatot kapta a Fideszben, hogy gyűjtse össze a közösségi közlekedésre, köztük a vasútra, a légiközlekedésre, a közútra szóló javaslatokat.
Fónagy János szerint a magyar közösségi közlekedés és a vasút gondja nem egyedi, Nyugat-Európában is hasonló gondokkal néztek szembe. Közös feladat elfogadtatni a társadalommal, hogy a vasút, a közösségi közlekedés nemcsak fogyasztója a költségvetésnek, hanem a belső piac fontos kiszámítható eleme, amely keresletet tud generálni - fogalmazott az államtitkár.
Mint mondta, már tavaly jelezték az idei költségvetés tervezésekor, hogy a vasút finanszírozása nem megoldott. Elhibázottnak nevezte a vitanapon az államtitkár a vasúti és a közúti személyszállítás közötti verseny generálását, úgy vélte, ehelyett az együttműködésre kell helyezni a hangsúlyt.
Újságírói kérdésre válaszolva az államtitkár elmondta, hogy hamarosan a kormány elé kerül a vasút ez évi finanszírozására vonatkozó javaslat. Elmondta, azt is, hogy a tervek szerint még az idén további 5-6 bezárt vasúti vonalon indítják újra a személyszállítást.
A vitanapon Szarvas Ferenc kiemelte: a magyar vasút sorsdöntő időszakához érkezett, a közösségi közlekedés, a MÁV átalakítását nem lehet tovább halogatni, változásra van szükség, az utasokat előtérbe kell helyezni, továbbá el kell érni, hogy döntések ne szülessenek meg a vasutasok nélkül.
Vitézy Dávid, a Városi és Elővárosi Közlekedési Egyesület szóvivője azt mondta: a magyar vasút hét fő bűne a céltalanság, az önsorsrombolás, az igénytelenség, a fejlődésképtelenség, a bezárkózottság, a motiválatlanság, a némaság. Hozzászólásában az összehangolt közlekedés, a regionális szemlélet mellett érvelt.
MTI