Az egészségügyi reform egyik meghatározó lépése a patikaliberalizáció volt, ám ez a változás eddig még alig módosított a gyógyszervásárlási szokásokon, hiszen a gyógyszertáron kívüli vásárlások aránya a teljes patikai forgalom egy százalékát sem éri el - olvasható a GfK Hungária szerkesztőségünkhöz eljuttatott közleményében. Ez az arány a LHS HealthCare szakértői szerint várhatóan valamelyest nőni fog, ám széles körű elterjedése valószínűleg nem lesz jellemző, azaz továbbra is a speciális vásárlói igényeket fogja kielégíteni a patikán kívüli vásárlás.
Sokkal nagyobb hatása volt a piacra az újabb gyógyszertárak nyitásának, valamint a patikaláncok, -társulások formálódásának - áll a közleményben. Egyértelműen megjelent a patikák között mind a vevőért, mind a patikai költések nagyságáért folyó verseny. Ez a verseny Budapesten a legerősebb, valamint a nagyobb városokban jelentkezett fokozottan, míg a kisebb településeken jellemzően csökkent a patikák jövedelmezősége és nőtt azok kiszolgáltatottsága - állapítják meg.
A patikák forgalmának nagyobb részét képező vényköteles gyógyszerek forgalmazása terén azonban kevésbé látszik a fejlődés. A vényköteles gyógyszerekhez kapcsolódóan alig van tanácsadás, és a rendkívül gyakori árváltozásokat a patikák képtelenek a készletek szinten tartásával követni. Egyre több az olyan gyógyszertár is, amelyik a rá nehezedő pénzügyi nyomás miatt igyekszik a raktárkészletét nagyon alacsonyan tartani, és sok esetben csak a vásárló megrendelésére biztosítják a gyógyszereket. |
Százból csak egy ember tudja, mit hoz a tb-reform
A vevők megtartása érdekében is egyre többet tesznek a gyógyszertárak - így például a vásárlók könnyebb, gyorsabb kiszolgálása érdekében lehetővé teszik az online, illetve telefonos rendelést. A GfK LHS HealthCare patikavizsgálatai rávilágítanak, hogy a gyógyszertári munkatársak általában udvariasabbak és figyelmesebbek, bár a vásárlókkal folytatott beszélgetésre, tanácsadásra még mindig nagyon ritkán kerül sor.
Egészségbiztosítási törvény: most akkor mi változik? (hanganyag)
Egyre több gyógyszertárban válik a belső tér is áttekinthetőbbé, jobban látszanak mind a termékek, mind a kihelyezett reklámok, számos képernyőn jelenítik mgyógyszertárban ma már elektronikus eg a hirdetéseket. A vény nélkül kapható és gyógyszernek nem minősülő készítmények területén a fokozódó verseny és a szabad ármegállapítás hatására gyorsan változik a gyógyszertárak tevékenységének jellege, mely így egyre inkább ügyfélközpontú - olvasható a közleményben.
203 igen, 173 nem: elfogadták a tb-törvényt
Kiszámlázzák a náthánkat is
Két kiflit és egy Aspirint, legyen szíves!
A gyógyszerészek is doktorok lesznek?
"Ide a szert, és már itt se vagyok!"