A közlés szerint az idei év első negyedévében az előző év azonos időszakához viszonyítva 16 százalékkal több közlekedési baleset történt, a trend egyébként 2000 óta folyamatosan emelkedő. A balesetek súlyosabb kimenetelűek: 34 százalékkal több személy vesztette életét a közutakon és 17 százalékkal többen sérültek meg súlyosan. A balesetek közül 30 százalékkal többet okoztak ittas állapotban, mint egy évvel korábban.
Az idei év első negyedévében közel 4.300 személyi sérüléses közúti közlekedési baleset történt, ennek hat százaléka halállal végződött. Az előző év azonos időszakának adataihoz viszonyítva a lakott területen belül történt balesetek száma nőtt nagyobb mértékben, 21 százalékkal, a lakott területen kívül történteké pedig hat százalékkal. Lakott területen kívül leggyakrabban úgynevezett "egyjárműves" balesetek - vagyis farolás, felborulás, pályaelhagyás - történtek.
A halálos kimenetelű balesetek száma 37 százalékkal volt magasabb, mint az előző év azonos negyedévében. A negyedéven belül a halálos kimenetelű balesetek január hónapban 80 százalékkal haladták meg az előző év azonos időszakának a szintjét. A balesetet elszenvedők száma több mint 5.800 volt, közülük 286-an életüket vesztették, csaknem 1.700-an súlyosan megsérültek, a könnyen megsérültek száma pedig megközelítette a 3.900-at. A meghalt személyeknek csaknem 60 százaléka vétlen áldozat volt.
A balesetek száma minden régióban növekedett, de leginkább a Nyugat-Dunántúlon, itt 34 százalékkal. A tízezer gépjárműre jutó balesetek száma az Észak-Alföldön volt a legmagasabb, 13, az országos átlag 12 volt.
A közúti forgalomban leggyakrabban a keresztező irányban haladó járművek ütköztek, a második leggyakoribb balesettípus a gyalogos elütése volt. A kimenet súlyosságát tekintve azonban ez áll az első helyen: a gyalogoselütések 10 százaléka halálos kimenetelű volt. Az idei év első negyedévében a legnagyobb mértékben - 79 százalékkal - azoknak a baleseteknek a száma emelkedett, amikor egyenesen haladó és a kanyarodó járművek ütköznek, de 15 százalékkal kevesebb jármű ütközött álló, parkoló járműbe, mint az előző év azonos időszakában.
Az elmúlt év adataihoz viszonyítva a motorkerékpár okozta balesetek száma emelkedett a legnagyobb mértékben, több mint háromszorosára. A balesetek 68 százalékát a személygépkocsik, kilenc százalékát a gyalogosok és nyolc százalékát a teherszállító járművek okozták, a kerékpárosok hét százalékban voltak okozói balesetnek. A balesetek 90 százaléka a járművezetők hibájából történt, akik a leggyakrabban nem megfelelő sebességgel haladtak.
Az autópályákon közlekedők a balesetek mindössze két százalékát okozták, de az előző évhez mérten 12 százalékkal többet. Az itt megsérültek 37 százaléka külföldi állampolgár volt, számuk az előző év azonos időszakának adataihoz képest 90 százalékkal nőtt.
Országosan és régiós bontásban is nőtt az ittasan okozott balesetek száma és aránya: száz baleset közül 14 hátterében állt alkohol. Az ittasan okozott balesetek száma az Észak-Alföldön nőtt a legnagyobb mértékben, 76 százalékkal, és egyedül a dél-alföldi régióban csökkent, 12 százalékkal. A régiók között Budapesten volt a legnagyobb a növekedés: itt megkétszereződött az ittasan okozott balesetek száma.
A kocsiból is száműznék a cigit a britek
Görögország a legveszélyesebb
Biztonság az utakon: új találmányok
Nem csak az ittasokat, a bunkókat is szűrik
Itt a meleg, irány a gumis!
Lemondani a padlógázról? Soha!
MTI