Fülöp Zsuzsanna azt mondta: utoljára valóban az EMFESZ-váltás kapcsán érkeztek be nagy számban hasonló megkeresések. Azóta nem jellemző az ilyen jellegű kifogás. Leszögezte: az NFH ilyen ügyekben nem tapasztal tömeges jogsértéseket. Egyes szolgáltatók ugyanakkor ritkán valóban elszámolják magukat, illetve az EMFESZ-szel kapcsolatban néhány eljárás még folyik.
Fülöp szerint a szolgáltatók nem hasraütésszerűen, hanem bonyolult szabályok alapján becsülik a számlát. Az évi egyszeri tényleges leolvasás után pedig az elszámolószámlával mindenképp rendezhető az esetleges túlfizetés. A problémák elkerülése végett az NFH a havi beolvasást ajánlja. Ilyen esetben is figyelni kell a diktálás időpontjára: ha ezt elfelejtjük, arra a hónapra ismét becsült számlát kapunk. Ez – néhány panasz alapján – megint csak meghaladhatja a tényleges fogyasztást.
Nyáron váltsunk gázszolgáltatót
Az EMFESZ ügye más: ott szolgáltatóváltás történt. Fülöp Zsuzsanna szerencsétlen körülményként értékeli, hogy az esemény télre esett. A szolgáltatóváltás elszámolási szabályai miatt ugyanis a téli fogyasztás szerint becsülték meg a számlákat. Ez esetenként valóban jóval meghaladhatta a tényleges értéket. A módszer ugyan az átadó szolgáltató biztosítékául szolgál, de – szögezte le a szóvivő – az elszámolással minden el nem fogyasztott köbméter gáz árát a fogyasztó vissza kell kapja. Ennek kapcsán az NFH szóvivője azt ajánlja: ha gázszolgáltatót szeretnénk váltani, lehetőség szerint nyárra időzítsük, mert akkor a képletekből kisebb számok adódnak.
Az NFM június végén közölte: a villamos energia és földgáz ármegállapításáról szóló rendeletek 2011. július 1-jén hatályba lépő módosításai következtében az egyetemes szolgáltatással ellátott felhasználók által fizetendő végfogyasztói árak - a Széll Kálmán Tervben rögzített kormányzati elvárással összhangban - nem változnak |
A lakossági ügyfelek 20 köbméter alatti gázmérőjét évente egyszer, előre meghatározott és közölt időpontban le kell olvasni – közölte a főleg Kelet- és Közép-Magyarországon aktív Tigáz. Két éves leolvasás között a fogyasztó döntése alapján vagy kiegyenlített részszámlázásra, vagy havi diktálásra van lehetőség. A leolvasói információk alapján területükön átlagosan 2-3 felkeresés, illetve írásbeli értesítés alapján sikerül az órát ténylegesen leolvasni.
Fotó a gázóraállásról
A Tigáz esetében a havi diktálást választó ügyfelek a nyári időszakban 60-65 százalékban, a fűtési idény során 70-75 százalékban élnek az általuk választott diktálás lehetőségével. A nem teljesítő ügyfelek az előző évi fogyasztás alapján becsült számlát kapnak. Évente egyszer mindenképpen személyesen olvassák le a gázórát, amit lehetőség szerint le is fotóznak. A Tigáz ügyfeleinek közel 5 százalékánál nem sikerül az éves leolvasás. Ilyenkor ellenőrző leolvasást kezdeményeznek. Ha az is sikertelen, tértivevényes levelet küldenek. Ha így sem jutnak be, szerződésszegési eljárás indul.
A magyar háztartási energia végfelhasználói ára 2010 második felében euróban nominálisan a viszonylag alacsonyak között volt az Európai Unió 27 tagállamának sorrendjében, vásárlóerő paritáson viszont a legmagasabbak közé tartozott - derül ki az Eurostat, az Európai Unió statisztikai hivatalának adataiból. Olvassa el korábbi cikkünket >> |
A Főgáz ügyfeleinek 70-72 százaléka választja a részszámlázást. Ebben az esetben 11 hónapon át az elmúlt 20 év átlaghőmérsékletével korrigált korábbi fogyasztás alapján, havonta azonos gázmennyiségről állítanak ki számlát. A tizenkettedik hónapban szintén elszámolószámla készül. Az éves leolvasás a Főgáz területén az első megkeresések 60-65 százalékában eredményes. Ha mégsem, értesítést hagynak a helyszínen. Ebben arra kérik az ügyfelet, hogy biztosítsa a bejutást az adott időpontban, vagy jól látható helyre írja ki amérőállást az erre szolgáló lapon. Fotó vagy a mérőről, vagy a lapról készül. Végül is leolvasásaik 90-92 százaléka sikeres. Ha sehogy se tudnak bejutni, a törvény alapján a Főgáz a jegyzőhöz fordulhat és megtagadhatja a szolgáltatást is – szögezik le. Ám ezt csak abban az esetben alkalmazzák, ha szabálytalan vételezés gyanúja merül fel, vagy életben, illetve vagyonban eshet kár.
Az E.ON mindent megtesz annak érdekében, hogy évente egyszer összes felhasználójuk mérőóráját személyesen munkatársaik olvassák le – közölte az áram- és gázszolgáltatókat is üzemeltető csoport. Idén 97,8 százalékban jártak sikerrel. Ha megbízottjuk nem jut be, értesítő segítségével felajánlja, hogy a következő időpontról telefonon állapodjanak meg. Ha ez sem megy, az ügyfél újabb értesítőt kap, melyen más módokat ajánlanak fel a mérőállás közlésére. Akiknél ez sem jár sikerrel, a következő évben korábban kapnak figyelmeztetést az időpontról. Az ügyfél három hónapon belül a becsült éves elszámolószámla módosítását is kérheti egy mérőállás bediktálásával. Ritka esetben kötbért számítanak fel és szüneteltethetik a szolgáltatást is –szögezik le.
Privátbankár, Népszabadság