.jpg)
Az elemzés szerint folytatódott a kiskereskedelemben az évek óta tartó koncentráció. A diszkontok forgalomalapú piaci részesedése 1,4 százalékponttal emelkedett 2006 első félévéhez képest, elérte a 19 százalékot. A diszkontok minden más kereskedelmi csatornától vittek el forgalmat, legnagyobb mértékben a láncba szervezett kisboltoktól. A hipermarketek piacrésze 0,9 százalékponttal, 25 százalékra nőtt.
A szupermarketek piacrésze annak ellenére csökkent közel fél százalékponttal, 14 százalékra az év első felében, hogy az új boltnyitásoknak köszönhetően nőtt a csatorna együttesen számított vásárlói hatóköre. A piacvesztés főként a ritkább vásárlással, valamint a vásárlásonként elköltött összeg infláció alatti emelkedésével indokolható.
A "cash and carry" csatorna piacrésze 2007 első félévében főleg a diszkontüzletekkel szemben elvesztett forgalom következtében csökkent a tavalyi év hasonló időszakához képest és 3 százalékon állt.
A kisboltok szerepe tovább csökkent az év első hat hónapjában, a korábbi "láncosodási" tendenciával ellentétben azonban a független kisboltok piaci pozíciója stabil maradt az elmúlt időszakban, míg a láncba szervezett kisboltok szerepe tovább csökkent.
A vásárlások teljes forgalmának 40 százaléka pénteken és szombaton zajlik, kétharmaduk gyalogosan történik, de ezek a teljes forgalom kevesebb mint felét adják.
A kártyás fizetések aránya 5 százalék, ám az elmúlt években az arány folyamatosan emelkedett, ez a fizetési mód a hipermarketekben a leggyakoribb, a forgalom 32 százalékát adja.
Jelenleg a 15 éven felüli magyar lakosságnak mindössze 11 százaléka vásárol bioélelmiszereket és csak 5 százalék választja havonta többször ezeket a termékeket. A mérsékelt vásárlási kedv egyik fő oka a biotermékek viszonylag magas árfekvése, mely részben annak tulajdonítható, hogy Magyarországon az összes művelt földterület mindössze 3 százalékán folyik biogazdálkodás, a legkeresettebb biotermékek a zöldségek, gyümölcsök, a kenyérfélék és a tejtermékek közé tartoznak.
KSH: csökkent a kiskereskedelmi forgalom
Jobban megnézzük, hol, mennyiért vásárolunk (hanganyag)
Az élelmiszerek drágulása húzta fel az inflációt (hanganyag)
MTI