Ez nem az a fajta aukció, mint amikor valaki az APEH felé való tartozása vagy más adósság miatt megszorul és kénytelen értékesíteni a család egyetlen vagyontárgyát - egyszerűen csak el akarja adni gyorsan a lakását. Abban is különbözik a magyarországi aukciós értékesítéstől, hogy itt a vevők azért "versengenek", hogy minél magasabb áron jussanak hozzá az ingatlanhoz! Ez esetben tehát nem eladási kényszerről van szó - az eladó "önszántából" adja fel a hirdetést.
A sok ajánlat már fél siker - figyelmeztet a Tipp és Trend ingatlanmagazin. Míg a hagyományos tranzakcióknál egy mesterségesen magas árat állapítanak meg, amiből aztán lehet alkudni, addig itt szándékosan alacsony árról indul a licit, a piac pedig megmondja, mennyit is ér az ingatlan.
Az Amerikában elterjedt módszer lépései a következők: rendszerint szerdán kezdik el hirdetni a lakást, és a hirdetésben közlik, hogy a legtöbbet ajánlóé az ingatlan. A hétvégére időzítik általában a kétnapos nyílt megtekintési és ajánlattételi időszakot. A megdöbbentően alacsony ár miatt sokan fognak jelentkezni. Ha 25-nél kevesebben érdeklődnek, le kell fújni az akciót - tanácsolják a lap ingatlanszakértői.
Lakáshitelek összehasonlítása a Privátbankáron |
A magyar lakáspiacra is egyre gyorsabban szűrődnek be a külhoni, főleg amerikai értékesítési módszerek. Ilyen a nyílt nap: ekkor feladnak egy hirdetést, hogy egy bizonyos napon várják az érdeklődőket, mintha csak vendégeket fogadnának. Így nem kell mindig a vevőre készülni és elég - ideális esetben - egyszer kiszépíteni az otthont.
Hasonló ötlet a home staging, azaz a lakás színpadra állítása, magyarul kicsinosítása. Ez Amerikában egészen odáig "fajul", hogy nemcsak kifestik a - nagy értékű - lakást, hanem bútorokat, virágokat kölcsönözve teszik még frissebbé, ellenállhatatlanabbá.
Egyre nehezebb szabadulni a lakásoktól
Durva eltérések a lakásárakban: nagyon nem mindegy
A bérlők sem ússzák meg biztosítás nélkül
Hova kellene költözni? Új szelek fújnak
MTI