.jpg)
Bartha Pál, a Fürst Autóbusz Szakszervezet vezetője közölte, a szakszervezeti ajánlat értelmében hétfőn üzemkezdettől 13.00 óráig mintegy 100, az éjszakai menetrend szerint közlekedő autóbusz szállítaná az utasokat. A BKV alvállalkozóival - Észak-Pesten és Dél-Budán üzemeltetnek járatokat - együtt ez mintegy 10 százaléka a normális üzemnek.
Egyelőre elkerülhetetlennek látszik a hétfői üzemkezdettől 13.00 óráig bejelentett munkabeszüntetés. A metrók, a HÉV-ek, a villamosok és a trolibuszok nem közlekednének a sztrájk ideje alatt. |
A BKV vezetősége szintén elutasította az érdekképviseleteknek az elégséges szolgáltatásra tett ajánlatát, így megkezdődtek azok az egyeztetések, amelyek a sztrájk technikai lebonyolításával foglalkoznak.
A közlekedési vállalat műszaki alkalmazottai már éjféltől sztrájkba lépnek, az alkalmazottak hétfő reggel 6.30-tól szüntetik be a munkát, míg a járművezetők üzemkezdettől (4.30) sztrájkolnak 13.00 óráig.
Délután egy órától, a sztrájk befejeződése után a telephelyekről indulnak majd a járművek, "ami azt jelenti, hogy legalább 2-3 óra kell, amíg helyreáll forgalom" - mondta a szakszervezeti vezető.
"Ha lesz sztrájk, akkor arra kell számítani, hogy csak ott fogják felvenni a munkát, ahol a munkavállaló egyéni döntése alapján felveszi a munkát" - ezt már Somodi László, a BKV vezérigazgató-helyettese mondta.
Közösségi közlekedés nélkül a főváros népességének körülbelül 30-40 százaléka - aki már nem, vagy még nem rendelkezik autóval -
csak gyalog közlekedhetne, a többiek, akik autóval rendelkeznek, csak 12-15 kilométeres óránkénti sebességgel araszolnának a város
útjain - mondták el közlekedésmérnökök.
A szakértők arra hívták fel a figyelmet, hogy jelenleg napi kétmillió utast szállítanak a BKV járművei, ha leáll a közösségi közlekedés, ezeknek az utasoknak is autóba kellene ülniük, vagy gyalog kellene útnak indulniuk. Kerékpárral rendszeresen ma még nagyon kevesen közlekednek a fővárosban, hétvégeken néhány tízezerre tehető a kerékpárosok száma a budapesti utcákon.
Kerékpáros szervezetek - a Magyar Kerékpárosklub és a Critical Mass mozgalom - arra kérik a fővárosiakat, hogy a hétfőn várható BKV-sztrájk idején ne autóval, hanem kerékpárral közlekedjenek.
A szakszervezetek 80 százalékos támogatottságra számítanak. |
Az elháríthatatlan ok miatt a munkavállaló mentesül a munkavégzési kötelezettség alól, a távollét idejét később ledolgozhatja, vagy szabadságot vehet ki erre az időre.
A Vasutasok Szakszervezete szolidaritását fejezte ki a budapesti tömegközlekedés színvonalának és a munkahelyek megőrzésének érdekében sztrájkot hirdető valamennyi, a Budapesti Közlekedési Vállalatnál működő szakszervezettel és ott dolgozó munkavállalóval.
Elutasították a szakszervezetek képviselői a BKV Zrt. menedzsmentje által készített, és a tárgyaláson bemutatott megállapodás tervezetét - közölte Nemes Gábor, a Cinkotai Autóbusz Üzem Szakszervezet elnöke a tárgyalás szünetében.
Az érdekképviseleti vezető elmondta, hogy a tervezetben semmi olyat nem kínált a munkáltató, amivel a szakszervezetek egyet tudnának érteni, abban nem vonta vissza a járatritkítási tervezetet, nem tett le a bejelentett 300 fős létszámleépítésről és semmiféle garanciát nem tudott adni a BKV finanszírozási problémáinak megoldására.
A tárgyalások folytatódnak, bővebb információt későbbre ígért Nemes Gábor, aki hozzátette, hogy az esetleges hétfői, üzemkezdettől 13.00 óráig tartó munkabeszüntetés idején nyújtandó még elégséges szolgáltatás mértékéről egyelőre nem esett szó.
A BKV Zrt. vezetése pénteken új ajánlatot nyújtott át a szakszervezetek képviselőinek, mely szerint a felszíni közlekedés esetében (troli, villamos, HÉV, autóbusz) csúcsidőszakban 50 százalék lenne az elégséges szolgáltatás elfogadható mértéke.
Az ajánlatot a szakszervezetek képviselői elutasították.
Ha sztrájk lesz, a káosz is jön
4 milliárdot spórol a BKV - jön a ritkítás
Örömhír: elfogták a villamost kisiklató graffitiseket
Cáfol a BKV: jogosan kobozták el a bérletet
Nullától százig: mennyi elég a BKV-ból?
MTI