A GfK Hungária mintegy másfél éve végez mobil szemkamerás vizsgálatokat. A szemészorvosok által kifejlesztett vizuális eszköz segítségével végzett kutatásokat arra a megállapításra alapozva végzi a cég, miszerint a szemmozgás alapvetően tudatalatti és mindenkinél azonos, tehát külső hatások, impulzusok óhatatlanul befolyásolhatják azt. Az eddigi vizsgálati témák sokrétűek: a kereskedelmi csatornákban folytatott promóciós eszközök hatékonyságának vizsgálatától, a közúti közlekedésben résztvevő autóvezetők szemmozgásának rögzítésétől és elemzésétől a legújabb, gyógyszertárakban kihelyezett információs táblák, hirdetéseknek a vásárlók figyelmére gyakorolt hatásának megfigyeléséig.
A GfK Hungária gyógyszer- és egészségügyi kutatásokkal foglalkozó divíziója, a GfK LHS Healthcare e legfrissebb kutatásával arra keresett választ, vajon a patikában tartózkodók a helyiségben mire figyelnek, mit vesznek észre, és hogyan viselkednek úgy a várakozás, mint a konkrét vásárlás perceiben.
A mobil szemkamera szemmozgásról készített videofelvételeinek utólagos elemzéséből kiderült, hogy a vásárlók várakozás alatti figyelme jelentősen eltérő sorban állás és sorszámhúzás esetén. Sorban állás közben jellemzően türelmetlenebbek, és leginkább azt figyelik, mikor kerülnek sorra. Ilyenkor tekintetük kapkodó, alig figyelnek meg valamit, jellemzően a gyógyszerészt, vagy az előttük állót figyelik. A táblák közül a „Kérem, itt várakozzon” állvány az egyedüli, amit mindenki megnéz.
A helyiségben kihelyezett hirdetések, plakátok figyelemfelkeltő hatása az egyéb üzletekhez hasonlóan a patikákban is akkor érvényesül leginkább, ha azok a kasszához közel vannak kifüggesztve. Jellemzően e posztereknek csak felső harmadában olvasható szöveget futják át, a képek nem érdeklik őket.
Amennyiben a gyógyszertárban a kiszolgálás sorszámhúzás alapján történik, a vásárlók nyugodtabbak a várakozás perceiben, kevésbé türelmetlenek. Ők leginkább és leghosszabb ideig a többi várakozó arcát és szemét, a pénztárgép kijelzőjét, vagy a sorszámkijelzőt nézik. Ekkor jut több idejük a helyiségben álló vitrinek megnézésére is, a plakátokra és táblákra azonban ekkor is nagyon kevesen figyelnek.
Sorra kerülve a vásárlók figyelme és látóköre teljesen beszűkül: a patikusra, a pénztárgép kijelzőjére, és kiszolgálásra várva a szemben álló polcokra koncentrálnak, azokat nézik meg. A reklámokon éppen csak átfut a tekintetük, azokból alig olvasnak el valamit.
A vizsgált gyógyszertárakban nagyon sok reklám, kihelyezés és vitrin szolgált olyan információval, melyet a vásárlók legnagyobb része észre sem vett, és e reklámokat, hirdetéseket nagyon kevesen nézték meg. A legnagyobb promóciós erővel a közvetlenül a várakozók mellett álló vitrin bírt, amelyet unalmukban nézegettek azok, akik épp nem türelmetlenül azt figyelték, mikor kerülnek a sorban előrébb.
„A gyógyszertáron belüli kommunikáció hatékonyságát jelentős mértékben lehet javítani, ennek azonban feltétele, hogy alaposan megismerjük a vásárlók viselkedését, információhasználati és -feldolgozási szokásait a vásárlás helyén, azaz a patikákban” – mondta el dr. Lantos Zoltán, a GfK LHS divízióvezetője. „Annyit azonban már bizonyosan megállapíthatunk, hogy a gyógyszertárban az egyéb vásárlási helyzetektől eltérően viselkedünk” – fűzte hozzá a szakember.
GfK Hungária Piackutató Intézet
2009-től egészségbiztosítási pénztárak - részletek
Hogyan hatnak a bevett gyógyszerek? Senkit sem érdekel (hanganyag)
Már a dm-be is mehetünk orvosságért
Becsődölhet jó néhány patika
A mellékhatásokról kérdezze meg postását...
MTI