A kocsi neve is jelzi, hogy a Nano nagyon kicsi. Az autógyár legfrissebb közlése szerint azonban a szélesebb körű széria-gyártását most késlelteti a hindu Nyugat-Bengália állam Sigur városába tervezett üzemük építése elleni helyi tiltakozás.
Indiának ebben az államában a marxista Indiai Kommunista Párt kormányoz, és a foglalkoztatás növelése érdekében Sigurban autógyár építésére 400 hektáros kisajátított földet adott el a Tata-nak. Ám a területet nem hajlandók elhagyni addigi művelői, az iparosítást a kormány marxista programjával ellentétesnek tartó földművesek. Ha nem sikerül az ellenállásukat megtörni, a Tata kénytelen lesz másutt felépíteni az évi 250 ezer Nanot előállító gyárat. Az átköltözés viszont ismét veszélyezteti az eredetileg 2008. októberére tervezett, s máris többször későbbre tolt szériagyártást.
A globális pénzügyi válság és a fémek árának folyamatos emelkedése miatt pedig az sem biztos, hogy a felgyorsított ütemű gyártás idején tartani tudják a kiskocsik jó előre beharangozott, 2300 dolláros (alig 450 ezer forintos) eladási árát, amelyről joggal állítják, hogy ennél olcsóbban sehol sem adnak el új személyautót.
A Tata Nano nagyjából a hajdani Trabanthoz hasonló méretű és tömegű, négyszemélyes kisautó, amelyet nem szereltek fel semmiféle extra-tartozékkal. Motorja négyütemű és két-hengeres, csupán 24 kilowattos (32 lóerős). A szériagyártást viszont már háromhengeres és 30 kilowattos (40 lóerős) motorral is tervezik. Nem is annyira a kulik által húzott és már csak nagyritkán látható riksákat, mint inkább a motoros tricikliket és motorkerékpárokat felváltó családi járműnek szánják. E tekintetben az egyre jobban fejlődő India lakossága szemében a fejlődés státuszszimbóluma is.
A világszerte eladási gondokkal kínlódó autógyárak a Nano esetleges exportjának a hírére máris ellenérveket sorakoztattak fel. De nem kell ellenpropagandával fáradozniuk, mert a Nano a gyártó által is bevallottan nem felel meg minden nemzetközi biztonsági követelménynek, s a töréstesztek eredménye is igen gyatra. Tata úr szerint viszont minden tekintetben felülmúlják e jellemzői is a motorkerékpárokét, triciklikét és persze a riksákét, ezért kisautója Indiában a fejlődést szolgálja.
A Tata egyébként a Mercedes-liszensz motorokkal kapható olcsó kisteherautóival a magyarországi piacon is jelen van, a gyár kisautójának itteni árusításával azonban nem számolnak.
Halált hozhat ránk egyetlen sms
Zebrás kérdés: előnyben a harmincasok
Elriaszt a benzinár az autóktól
Januárig kapnak kegyelmet a kamionok
Nem ússzuk meg drágább kocsi nélkül
MTI