
Az első olajos kocsik a ’80-as években készültek, Németországban Volgswagen Golfokat állítottak át az alternatív meghajtásra. A kaliforniai National VegOil Board igazgatója, Cynthia Shelton azt állítja: ma már több ezer amerikai vezet ilyen autókat.
Az autó átalakításhoz szükséges készlet 1000 dollár körüli áron szerezhető be; a LiveScience.com szerint aki ért hozzá, ennek segítségével egy hétvége alatt átbütykölheti járművét. Aki inkább nem folyna bele a műveletbe, egy szervízben újabb 1000 dollár körüli összegért elvégzik helyette a munkálatokat.
Az első lépés a megfelelő olajforrások felderítése – ha már pénzt és energiát ölünk a procedúrába, nem lenne szerencsés, ha üzemanyaghiánnyal kellene küzdenünk életünk hátralévő részében. A közeli éttermekkel érdemes kezdeni a kutatást: a vendéglátóknak sokszor még fizetniük is kell érte, hogy a veszélyes hulladéknak számító fáradt olajat elszállítsák tőlük, így örülhetnek, ha mi ingyen átvállaljuk a löttyöt.
Ezután be kell szereznünk az említett átalakító-készletet, majd fel kell készülnünk az üzemanyag megtisztítására. A használt sütőolaj rendszerint tartalmaz olyan ételmaradékokat, amik nem tennének jót az autó erőforrásának, ezért egy szűrőrendszert kell beszereznünk. Egy komplett berendezés 700 dollár körül mozog, de az ügyesebbek nyugodtan építhetnek maguknak egyet.
Az egy tankolással megtehető kilométerek száma gyakorlatilag megegyezik a gázolajjal tankolt autók esetén mérttel, nagyjából 170 kilométert lehet menni 10 liter üzemanyaggal egy átalakított Volkswagennel.
A módosított üzemű autók széndioxid-kibocsátása „semlegesnek” mondható, mivel az olaj előállításához használt növények több CO2-t kötnek meg, mint amennyi az olaj elégetésekor termelődik. A kibocsátott nitrogén-oxidok, szén-monoxid és a szemcsés szennyezőanyag mennyisége pedig negyede-harmada a dízelüzemű motorok által termeltnél, és az olajos kocsik egyáltalán nem bocsátanak ki rákkeltő kénes vegyületeket.
Igaz ami igaz: az étolajjal üzemelő autóknak sültkrumpli-szaga van. Ez azonban vélhetőleg még mindig jobb, mint a megszokott kipufogógáz-szag...
Dízel: még az APEH is 300-on innen látja
Az életével játszik, aki megáll a völgyhídon
Melyik autóba fektessek?
Ezerarcú biogáz - ezért lesz sikeres
Megsarcoltatnák az autógyárakat - nem kicsit
LiveScience