1p

Kíváncsi rá, hogyan befolyásolják a világpolitikai viharok az Ön pénztárcáját?
Csatlakozzon azokhoz, akik nemcsak figyelik,
hanem értik is, mi történik a világban - és a tőkepiacokon!

Klasszis Befektetői Klub

2025. május 27. 17:00, Budapest

Részletek és jelentkezés

Ha légiközlekedés és a repülőgépgyártás jól van, akkor talán nem kell számítanunk döntően súlyos globális visszaesésre. 26 ezer 200 géppel repülhetünk. Márványi Péter jegyzete
Gyanítom, hogy aki nem szakember, megbecsülni sem tudná hirtelen, hány gépből is áll a világ légiflottája. Szóval: 26 ezer 200 sugárhajtású illetve légcsavaros utas- és teherszállító hasítja az eget a polgári légiforgalomban, ebben nincsenek benne az üzleti gépek és a légierők nagyobb madarai.

Még többet mond az iparág állapotáról a növekedés: két évnyi lassabb bővülés után most csaknem két és fél százalékkal nagyobb a flotta a Flight International adatsorai szerint. Ráadásul közben már évente 300-nál is több öregebb gép kerül ki végleg ki a forgalomból, sőt, akad légitársaság, amely a 90-es évek elején átvett gépét is alkatrész-bázissá alakította, vagyis a madár néhány éven belül valamelyik sivatagi repülőgép-temetőben végzi: ha nem lehet gazdaságosan repülni, vagy ha már van más típus, ami gazdaságosabb, akkor sajnos ez a megoldás.

Az egykor oly büszke és hatalmas szovjet-orosz légiflotta ma már csak 2800 aktív géppel szerepel a listán, az elmúlt egy évben mindössze két új példány eladásával. Nemhiába próbálja Putyin elnök új orosz mega-vállalatokká összeboronálni a repülőgépgyártók után a hajtóműgyártókat is, hogy Oroszország ismét repülési nagyhatalom legyen. Izgalmas a területi megoszlás, Észak- és Dél-Amerika üzemelteti a gépek 41 és fél százalékát, Európa még a második, kevesebb mint 32 százalékkal, de a legdinamikusabban a közel-keleti, ázsiai, csendes-óceáni térségben bővül a repülőpark.

Még többet árul el a rendelésállomány, a következő években gyártandó új gépek negyven százaléka repül majd ázsiai, közel-keleti és ausztráliai-óceániai cégek tulajdonában, Amerika és Európa 27 illetve 26 százalékkal osztozik a második helyen. Afrika mindenütt lemaradt, nagyságához és lakói számához képest szinte elenyésző a légiforgalom, ezt persze lehetne úgy is fogalmazni, hogy a nagy ázsiai expanzió után Afrika lesz a következő nagy piac, persze ehhez kellene egy ottani gazdasági fellendülés is.

Egy típusból a legtöbb géppel az Airbus keskenytörzsűje, a több mint háromezer példányban repülő 320-as család büszkélkedhet, persze, csak ha külön kezeljük a Boeing 737-esének különböző generációit, máskülönben a hatvanas évek vége óta készülő, és most is repülő amerikai kéthajtóművesek száma lassan az ötezret is meghaladja. A megrendelés-állományból a két óriáscég hasonló arányban részesül, az aktív állományban persze az arányok mások, 10 ezer 900 Boeing és 4490 Airbus száll fel és landol nap nap után a földgolyó repterein.

A glóbusz gazdaságának e tíz százalékát kitevő iparág jól van, ami nagyon jó hír mindenkinek, hiszen ez a terület végtelenül érzékeny indikátora a világnak, tehát ha légiközlekedés és a repülőgépgyártás jól van, akkor talán nem kell számítanunk döntően súlyos globális visszaesésre.

Márványi Péter jegyzete

Korábbi jegyzetek:

Különböző megoldások az égi áldásra
Pusztítás, fosztogatás után: vanak még nyílt sebek
Ötpárti tárgyalások, ötpárti felelőtlenségek
Bulis Balaton, nyugis Balaton
Címkék: Cikkek

LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Előfizetőink máshol nem olvasott, higgadt hangvételű, tárgyilagos és
magas szakmai színvonalú tartalomhoz jutnak hozzá havonta már 1490 forintért.
Korlátlan hozzáférést adunk az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz is, a Klub csomag pedig a hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmazza.
Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!

Cikkek Megújult a Privátbankár!!
Privátbankár.hu | 2011. november 15. 15:35
Kedves olvasóink az elmúlt héten már megújult oldalunk tesztverziójával találkozhattak, ami jelezte: a Privátbankár új útra lépett. A változás már a nyáron elkezdődött, azóta lépkedünk folyamatosan előre. Most egy nagyobb ugrás következett..
Cikkek További árfolyamok >>
Privátbankár.hu | 2011. november 9. 10:05
 
Cikkek Skandináviában sincs minden rendben
Privátbankár.hu | 2011. november 3. 18:02
Folytatódik a dán lejtmenet jövőre is, a skandináv ország gazdasága tovább lassul, egyre nehézkesebb a hitelezés, és tovább csökkennek a lakásárak
Cikkek Papandreu lemondott a népszavazásról
Privátbankár.hu | 2011. november 3. 16:21
A görög kormányfő elállt attól az ötletétől, hogy népszavazáson dőljön el, akarnak-e a görögök megszorításokat a nemzetközi mentőcsomagért cserébe. Ezzel visszatértünk a pár nappal ezelőtti állapotokhoz, amikor a piacok optimista hangulatban nyugtázták, hogy az európai tagállamok nagy nehezen megállapodtak a magánbefektetőkkel a görög adósság felének leírásáról.
Cikkek Papandreu nem mond le - még
Privátbankár.hu | 2011. november 3. 14:05
Óriási meglepetésre kamatot vágott az Európai Központi Bank. 25 bázisponttal 1,25 százalékra csökkentették az irányadó rátát az eddig 1,5 százalékról. A piacok azonnal reagáltak. Közben egyre fogy a levegő a görög miniszterelnök körül, aki távozhat posztjáról. Ha Athén elköszön az eurótól, az első tagállam lehet, amely kilép az EU-ból
Cikkek A bankokat kérdezi a kormány, mi legyen a devizahitelesekkel
Privátbankár.hu | 2011. november 3. 13:50
Újra tárgyalóasztalhoz ülnek a bankok a kormánnyal, az NGM várja a javaslatokat a szektor szereplőitől. Az már biztos, hogy feltőkésítik az MFB-t
Cikkek Sehol egy biztonságos magyar bank?
Privátbankár.hu | 2011. november 3. 13:36
A Global Finance Magazin közzétette listáját az ötven legbiztonságosabb feltörekvő piaci bankról: sehol egy magyar bank, még a régiós összesítésben sem
Cikkek A mauríciuszi devizát a költségvetési tervek gyengítik
Privátbankár.hu | 2011. november 3. 12:47
Harmadik napja gyengül a mauríciuszi rúpia a dollárral, és a fő devizákkal szemben. Az Indiai-óceán szigetországában a jövő évi költségvetés terveire várnak a befektetők. A várakozások szerint a port louis-i kormány olyan intézkedésekről dönt majd, amelyek gyengítik a devizát, ugyanis az elsősorban exportból élő gazdaságnak ez kifejezett érdeke. Érdekesség, hogy a helyi statisztikai hivatal nemrég főleg az európai válságra hivatkozva csökkentette az idei GDP előrejelzését 4,5-ről 4,1 százalékra. A mindössze 1,3 millió lakosú ország GDP-je a második Fekete-Afrikában köszönhetően az erős olaj, cukornád-kivitelnek, és a textiliparnak.   Privátbankár
Cikkek A kormány átvállalja Várpalota devizahitelét - a jó lobbi miatt
Privátbankár.hu | 2011. november 3. 11:48
Várpalota polgármesterének lobbitevékenységét a kormány azzal ismeri el, hogy kifizeti a kistérség devizatartozását
Cikkek Kollektív szerződések: már most nyomást gyakorolnak a munkaadók
Privátbankár.hu | 2011. november 3. 11:21
A jövő évi költségcsökkentések jegyében több munkáltató nyomásgyakorlásba kezdett, jelezvén, hogy felbontanák a kollektív szerződéseket
hírlevél
Ingatlantájoló
Együttműködő partnerünk: 4iG