Az Economist Intelligence Unit ‘Ahead of the game: Succeeding in Emerging Markets’ (Élen a versenyben: siker a fejlődő piacokon) című, a BT Global Services által szponzorált tanulmánya a fejlődő piacokon végzett egyik legnagyobb méretű üzleti felmérés eredményét összegzi. A tanulmányban 15 fejlődő gazdaság nagyvállalatainak, több mint 1300 vezetője vett részt.
A jelentés azt állítja, hogy az egyre jobban bővülő középosztály és a gazdag vásárlókör arra ösztönzi a cégeket, hogy ambiciózus bevételi és profitcélokat tűzzenek maguk elé. A válaszadók több mint negyede (26 százaléka) mondta azt, hogy számukra csak a legalább 35 százalékos bruttó haszon elfogadható.
A vezetők meg vannak róla győződve, hogy a siker kulcsa az, hogy az egyre növekvő fogyasztói igényeket kiváló minőségű árukkal és szolgáltatásokkal kell kielégíteni. Minden tízből majdnem hat cég (56 százalék) véli ezt a tényezőt az árnál is fontosabbnak. A válaszadók jelentős része (24 százaléka) utalt az erős márkák fontosságára, és néhány vezető kifejezetten azt állítja, hogy a márkahűség nagyobb a fejlődő piacokon, mint a már kialakult piacokkal rendelkező országokban.
Az eredmények együtt azt sugallják, hogy az ilyen új piacokra belépni kívánó nyugati cégeknek a gyors növekedéshez ki kell használniuk meglévő pénzügy és vezetési szakértelmüket, erős márkaneveiket. Ugyanakkor a piacokon már jelen lévő helyi cégek úgy érzik, hogy helyismeretük és kapcsolataik jelentenek kulcsfontosságú előnyt a külföldi cégekkel szemben.
A piacra újonnan belépni kívánó multinacionális cégek szerencséjére a helyi cégek készen állnak az együttműködésre: több mint felük (55 százalék) mondta, hogy már most mindennapos, szoros együttműködésben állnak külföldi cégekkel, és további 31 százalékuk fontolgatja, hogy követi őket e téren. S hogy mit kapnak cserébe? Gazdasági, márkakezelési és vezetői szaktudást, valamint nemzetközi értékesítési- és exportcsatornákat.
Francois Barrault, a BT Global Services vezérigazgatója így nyilatkozott: „A tanulmány kimutatta, hogy a fejlődő gazdaságok vásárlói bázisa fényes lehetőséget kínál a nemzetközi márkákkal bíró cégek számára. Nem egyszerű feladat azonban megtalálni az értéket ezeken a piacokon, valamint a cégeknek ki kell egészíteniük fő erősségeiket helyi tudással és tapasztalattal.”
Míg a válaszadók 61 százaléka hiszi, hogy a fejlődő piacok „nyugatiasodnak”, azért meg fognak maradni bizonyos különbségek a működésben. A verseny érdekében tíz megkérdezett nemzetközi cégből közel nyolcnak kellett testre szabnia termékeit és szolgáltatásait, és majd ötödük (18 százalék) teljesen újra is tervezte áruit.
Sok ilyen országban az elmúlt évtized jelentős befektetései stabil nyereséget hoztak a cégeknek. A legtöbb válaszadó nem tekinti komoly akadálynak a fizikai infrastruktúra – az utak, vasutak, áramellátás és kommunikáció infrastruktúra – állapotát.
Barrault hozzátette: „A fejlődő piacokon már nem maga az elérés a fő kommunikációs kihívás. A valódi érték abból származik, ha sikerül a globális és a helyi szakértőket összehozni egy biztonságos, kollaboratív környezetbe, hogy az innováció, a testre szabás és a szolgáltatások támogatásának egészen új szintjeit kínálhassák a változó ügyfélkör számára.”
Bizakodóbbak lettek a vállalatok
Korrupció: Magyarország áldozat
Aki az olcsóságra hajt, nem megy semmire
A kivásárláson jár a külföldi tőke esze
Boltot keres? Irány a reptér!