A 2012. évi tervezés az eddigi gyakorlattól részben már eltérő, új rend szerint történik. A jellemzően bázisalapú tervezési módszertant felváltja az állami feladatok ellátásához szükséges források meghatározása, mely feltételezi, hogy minden a tervezésben részt vevő szereplő áttekinti a feladatait, értékeli, meghatározza azon állami feladatok körét, melyet a kormányzati struktúrában az adott szervezetnek kell ellátnia. Mindez azt jelenti, hogy a különböző tárcák mozgástere jelentősen szűkül.
A közintézmények esetében úgy fogalmaz az NGM, hogy "a közfeladatellátás biztosítása mellett meg kell vizsgálni az intézmény megszüntetések és összevonások lehetőségét, illetve változatlan intézményi struktúra megtartása mellett is követelmény a fel nem használt kapacitások szűkítése (az intézmények „karcsúsítása”). Így a felülvizsgálattal érdemi létszám-megtakarítást kell elérni, érdemben fel kell tárni a dologi kiadások csökkentésének lehetőségét, a felesleges, ezek között a párhuzamos kapacitásokat le kell építeni, az ellátandó feladatok között prioritási sorrendet kell megállapítani, s a rendelkezésre álló forrás elosztását ennek figyelembevételével kell elvégezni."
A személyi juttatások tervezése, vagyis a bérezés kapcsán az általános elvárás, hogy "a tervezés jelenlegi szakaszában változatlan mértékű illetményalappal/alapilletménnyel és a közalkalmazotti illetménytáblával kell számolni, a személyi juttatás előirányzat illetményfejlesztés címen nem növelhető", vagyis béremelésre nem számíthatnak a közszféra dolgozói. A személyi juttatásokat tervezéséről azt írja a tervezet, hogy úgy kell elvégezni, "hogy az fedezetet nyújtson a törvény szerinti kifizetésekre. A törvényi kötelezettségen alapuló kifizetésre előirányzatot kell képezni, azt nem lehet a várható megtakarításokra alapozni."
A nyugdíjkiadások tervezésénél a bázisadatok meghatározását követően figyelembe kell venni a Széll Kálmán Tervben és a Konvergencia Programban szereplő, tervezett új emelési szabályt (fogyasztói árindexet követő emelés) és az intézkedések kiadásokra gyakorolt várható hatását, a létszám, ellátásszám változásából, valamint az állománycserélődésből adódó hatásokat - olvasható az anyagban. A méltányossági alapon megállapítható nyugellátások és emelések valamint az egyszeri segély összegét pedig a folyósításnak megfelelő – felhasználását tekintve felülről korlátos – jogcímen kell megtervezni és a normaszövegben számszerűsítve bemutatni.
A 2012. évi költségvetés tervezésének és a megalapozó törvénymódosítások ütemterve szerint a kormány augusztus 31-én hagyhatja jóvá a költségvetési törvényjavaslatot és szeptember 30-án nyújtja azt be az Országgyűlésnek. A törvény elfogadására december 20-án, kihirdetésére december 28-án kerülhet sor.
Privátbankár - Acsai N. Ferenc