Hammer – igazi nevén Stanley Burrell – éppen egy új karrier felépítésén fáradozik: társalapítója és vezető stratégiai tanácsadója a januárban induló DanceJam.com videómegosztónak.
Igen, a hír igaz: a ’90-es évek színesruhás rapguruja szembeszáll a YouTube-bal, és azt tűzte ki céljául, hogy az internet első számú táncos videó-lelőhelyét hívja életre. Az eMarketer adatai szerint az online hirdetési torta, amelyből Hammerék most megpróbálnak lecsípni egy szeletet, 2008-ban átlépi a 27,5 milliárd dolláros értékhatárt.
Ha az üzlet bejön, a DanceJam segíthet a talpraállásban a rappernek, aki 1996-ban ment csődbe, közel 14 millió dolláros adósságot felhalmozva. A krach igazi kijózanító pofon volt Hammernek, miután „U Can’t Touch This” című számának köszönhetően még a csapból is az ő hangja folyt az előző évtized elején. Nem csak a zenei csatornák képernyőjén szerzett bérelt helyet, hanem gyermekek uzsonnásdobozát is díszítették képével, és még saját műanyag akció-figurát is mintáztak róla.
Hammer azonban nem csak az arcát és nevét adja a vállalkozáshoz, hanem technikai tudását is. Karrierje csúcsán is sokat lógott olyan szilícium-völgyi vállalkozásoknál, mint a Silicon Graphics vagy az Apple, így könnyen magába szívta a szakmát. Vállalkozóként is rendkívül sikeresnek tartják (csődje ellenére): sikereit nagy lemezgyártó támogatása nélkül érte el, első lemezeit például saját kocsijából árulta, és így sikerült egy stabil rajongói bázist kiépítenie is.
Az effajta „alulról szervezett” marketingben elért sikerei hatására a Salesforce.com is felfigyelt rá: a cég indulásakor kért tanácsokat Hammertől. Úgy akarták felkelteni a figyelmet magukra, hogy keveset költenek reklámra. A cég alapítói úgy vélik: rengeteget tanultak a rappertől, ami meg is látszik a san franciscoi vállalkozáson, tekintve hogy mai értéke már eléri a 7 milliárd dollárt.
A DanceJam egy olyan piacra próbál betörni, ahol már most is több tucat versenyző verseng a vezető szerepért, melyet – legalábbis egyelőre – a YouTube birtokol. Új ötletből azonban nincs hiány: például az olyan táncos vetélkedők, mint a „Dancing With The Stars” (nálunk Szombat esti láz néven futott egy koppintása) sikerén felbuzdulva táncos versenyeket rendeznek, ahol a versenyzők videókat küldenek be arról, hogy a zenére mozognak. Ezenkívül rengeteg féle táncstílust bemutató videóval készülnek; Hammerék már egy ideje járják az országot, és videóra veszik, ahogy az emberek táncolnak. Már több mint 100 gigabájtnyi anyagot halmoztak fel.
Médiaelemzők szerint azonban erősen kétséges, hogy a DanceJam képes lesz felvenni a versenyt a YouTube-bal, melynek videótárában december végén 1,7 millió táncos felvétel szerepelt. Ha az emberek keresnek egy videót, akármiről – mondjuk gördeszkázásról, táncról, vagy egy tudományos kísérletről - nem foglalkoznak azzal, hogy hol lehetne megtalálni. Egyből a YouTube-ra kattintanak, és kész - mondják a szakértők.
Last minute: igyekezz, az égbolt zár!
Vallásos Amerika: tudják hol van Budapest? - Videó
Íme, a legmenőbb csengőhang: fogd be a szád!
A Rubik kocka hazajött - videók, kézzel-lábbal
A YouTube-on toboroznak terroristákat, halottakkal
A Halál Hídjai - döbbenetes képek
AP