Az egészségturizmus motorján, a Gyógyító Magyarország elnevezésű programon kívül tematikus utakkal és a kkv-k kommunikációjának javításával fejlesztik az ágazatot, amiben az alapszolgáltatásból már nem lehet megélni, ezért kell új eszközökhöz nyúlni.
Az idegenforgalomban gyors növekedés várható, globális szinten hét, Európában három százalékkal javult a mutató az elmúlt évben, és Horváth elmondása szerint nálunk is pozitív elmozdulás várható. Az ágazaton belüli, bruttó 122.100 forintos átlagkeresetet figyelembe véve ezzel nehéz lenne vitatkozni.
A víz az úr
A szakemberek által jól marketingezhetőnek ítélt víz témakörére épülne a hazai turizmus következő évtizede. Erre az alapra rögzítenék a többi, turizmushoz kapcsolódó szolgáltatást, például a vendéglátást vagy a szállodaipart - mondta a helyettes államtitkár.
A turizmus 1700 milliárdos éves bevételéből 47%-ot hasító vendéglátás helyzetét a bürokratikus akadályok elhárításával, az adminisztrációs terhek enyhítésével - például a HACCP-rendszer finomításával - akarják javítani.
Széchenyi Pihenő Kártya Horváth Endre elmondása szerint a tízéves turisztikai terv céljait figyelembe véve dolgozzák ki a jövő nyáron élesedő Széchenyi Pihenő Kártya-projekt részleteit. A 30-34%-os keresletnövekedést ígérő kártyát szálláshely és egészségmegőrző szolgáltatásoknál, valamint a vendéglátás területén lehet majd használni. Az ezzel felhasználható összeg felső határa 300 ezer forint, maximum ennyi adható a munkavállalónak. A kártya 16 százalékos szja alá esik, a jutalék 1,5 százalék, amelyből a rendszer üzemeltetését fedezik majd. |
Mária megsegít?
A megszokott turisztikai célpontok listáját tematikus turista útvonalak dobnák fel, ezek közül kiemelkedik az 1100 kilométerével a legnagyobb konkurens El Caminónál is hosszabb Mária Út, ami 15-30 kilométernyi napi járóföldjével közös projektbe olvasztja hazánkat Ausztriával, Szlovákiával és Romániával. Horváth Endre elmondása szerint a zarándokúton nyíló új szállás- és pihenőhelyek megtervezésénél mérlegelni kell, hogy milyen minőségű és mennyiségű étel-ital-, szuvenír-kínálattal látjuk el a turistákat, mert az értéktelen tömegáruk nagyban ronthatják a Mária Út megítélését.
Lájk-gyűjtés
A turizmus új arcának harmadik jelentős pontja az ágazatból élő kkv-k kommunikációjának javítása, azaz - ahogy Horváth Endre kifejtette - a cégek “web-kettő-pont-nullássá” tétele. Elhangzott a Facebook szó is (“arra is szükségük van a kkv-knak”), de a lényeg, hogy a cégek ott legyenek a visiteurope.comon, ahol megtalálhatja őket bárki, aki Európába akar jönni kikapcsolódni.
Mindezek mellett a nemzetközi Calypso turisztikai program négy célját is magunkévá kell tennünk, miszerint ki kell terjeszteni, erősíteni kell a turisztikai tevékenységek jelentőségét a 65 év felettiek, a 18-35 év közöttiek, a szegények és a fogyatékkal élők körében.
Privátbankár - Mészáros András