Kevesebb kiadása lesz a GKM-nek
A tárca bevétele az idei 319,697 milliárd forintról 201,662 milliárd forintra, a támogatások összege az idei 599,03 milliárd forintról 327,038 milliárd forintra mérséklődik.
Kákosy Csaba kabinetfőnök a minisztérium sajtótájékoztatóján hangsúlyozta: nem megszorításokról van szó. A GKM-ben a stratégiai célok alapján feladatalapú tervezés folyik, vagyis a feladatokhoz rendelik az erőforrásokat. Mivel a tárca feladatai jövőre csökkennek, a kiadás is kisebb.
Mint a kabinetfőnök elmondta, a GKM-től elkerül az EU-s források tervezése, ami 180 milliárd forinttal csökkenti a tárca költségvetését. A MÁV-nál jövőre nem lesz szükség tőkeemelésre, a gyorsforgalmi fejlesztési projektek kifutnak, illetve számuk csökken, ezek kiadási hatása 111,6 milliárd, illetve 102 milliárd forint.
A GKM költségvetését a parlamenthez benyújtott módosító indítványok közül 168 érinti, ezek közül 98 útfejlesztési tételeket javasol módosítani. A javaslatok más tárcáktól átcsoportosítva forrásokat 116 milliárd forint extra forrást adnának főként útfejlesztésre, egyes javaslatok pedig 20 milliárd forinttal csökkentenék a minisztérium költségvetését. Kákosy Csaba szerint a tárca költségvetése a benyújtott javaslathoz, illetve a kormány által támogatott módosításokhoz képest nem fog változni.
Az infrastruktúra fejlesztésére 253 milliárd forint áll rendelkezésre 2008-ban. Ebből 103,5 (az idén 205) milliárd forint a gyorsforgalmi fejlesztéseket szolgálja (az M7 Mura-hidat átívelő szakasza, az M0 északi hídja, az M6-os autópálya M0 és az érdi tető közötti szakasza, az M0 keleti szektor fejlesztés, az M7 Balatonkeresztúr-Nagykanizsa közötti szakasza).
A másik nagy tétel az infrastrukturális fejlesztéseken belül az Útpénztár előirányzat, aminek jövő évi kiadási előirányzata 127 (az idén 106) milliárd forint. A Budapesti Közlekedési Szövetség támogatása az idei 1,4 milliárdról 2,3 milliárd forintra emelkedik az egységes budapesti bérlet bevezetése miatt.
A személyszállítási veszteségek kiegyenlítésére az idei 103 milliárddal szemben 135,5 milliárd forintot állítottak be (ez sor alatti tétel, nem számít bele a 253 milliárd forintos infrastrukturális keretbe), ebből 8 milliárd forint a Volán, a többi a vasút veszteségét kompenzálja.
A gazdaság dinamizálására a tárca tervei szerint 51 milliárd forint áll majd rendelkezésre, ez a kkv célelőirányzatot és az informatikai társadalom kiteljesítésére fordítandó összegeket tartalmazza. Az utóbbi kerete meghaladja a 4,5 milliárd forintot, ebből közel 2,5 milliárd forintot az e-Magyarország pontok kiterjesztésére szánnak. A gazdasági diplomáciára bő 1 milliárd forint áll majd rendelkezésre, a keret elsősorban az ITDH-n keresztül megvalósuló feladatok finanszírozását szolgálja.
Energetikai feladatokra mintegy 4,8 milliárd forintot kíván felhasználni a tárca, ebből 2 milliárd forint - az ideihez hasonlóan - az energiahatékonyság javítását szolgálja.
A 19 intézmény fenntartására az idei 87,321 milliárd forinttal szemben 80,3 milliárd forintot szánnak. A tárca nagy súlyt fektet működésének javítására, egyebek mellett az elektronikus iratkezelés terén és az adatbiztonság terén szeretne előrelépni.
Kákosy Csaba elmondta: a tárcánál jövőre már nem lesz szükség létszámcsökkentésre. A GKM az elmúlt két évben 20 százalékos létszámcsökkentést hajtott végre, ami az intézményi körben 5,1 milliárd forint költségcsökkenést eredményezett. A személyi és dologi kiadások összességében 7 milliárd forinttal mérséklődtek.
A kabinetfőnök felhívta a figyelmet: a vállalkozások számára a GKM-hez tartozó költségvetési forrásokon túl az idén indult Gazdaságfejlesztési Operatív Program valamint a Magyar Fejlesztési Bank (MFB) hitelprogramjai - is kedvező forrásokat kínálnak. Hozzátette: a tárca a visszatérítendő támogatások irányába szeretne elmozdulni.
34 önkormányzat jelentkezett vasútvonalért
.Új kkv-fejlesztő program indul
MTI