Két biztosító is ma mutatta be kgfb-tarifáit és idei üzleti modelljét Budapesten sajtótájékoztatók keretében. Az alacsony áraival és kedvezményeivel kampányoló Uniqával ellentétben az Aegonnál hangsúlyozták: nem hajlandóak beszállni az "értelmetlen árversenybe", a nyomott ár ugyanis nem teszi lehetővé a korrekt kárrendezést (ennek veszélyeire már a MABISZ is felhívta a figyelmet). Mindkét biztosítónál nagy hangsúlyt fektetnek az interaktív internetes eszközökre, szolgáltatásaikat főleg ezirányba fejlesztik tovább. Az is jól látszik, hogy a piacon egyre többen kapcsolják össze a kgfb-kötést a cascóval, együttkötéssel jelentős kedvezményt is elérhetünk.
Felértékelődött a kényelem és a gyorsaság - mondta Othmar Michl, az Uniqa vezérigazgatója (mellette Kemény Dénes, a vízilabda-válogatott szövetségi kapitánya )
Az idei kgfb-kampány a megváltozott díjszámítási mechanizmus és a jogszabályi környezet változásán túl azért is érdekes, mert új szereplő lépett a piacra, a román Astra biztosító személyében. Az új társaság alacsony áraival akar ügyfélkört építeni, és ha csak az árat nézzük, az Astra igencsak a többiek alá kínál.
Mindig van lejjebb: meghökkentően olcsó a kötelező |
"Visszaüthet a nagyon alacsony ár és a kárrendezés is kérdéseket vethet fel - mondta Papp Lászlóné, az Aegon Magyarország gépjárműbiztosítás üzletágának igazgatója. Az Aegon például meghatározott egy minimáldíjat (ez 14004 ft/év), amely alá egyetlen ügyfelük sem mehet, még akkor sem, ha esetleg az összeadódó kedvezmények ezt lehetővé tennék. A PSZÁF nem határoz meg minimum díjat a biztosítók számára, a jelenlegi helyzetben a Felügyelet "csendben figyel", jól érezhetően minél erősebb versenyre akarja kényszeríteni a biztosítókat. Míg az Aegon nem akar belekezdeni az "értelmetlen árversenybe", addig az Uniqa az ügyfelek pénztárcájára helyezi hangsúlyt, alacsony áraival és kedvezményeivel.
A biztosítási piacon 2010-ben ez a két társaság tudta a legnagyobb mértékben növelni díjbevételeit, piaci részesedésükkel együtt. Holott a piac 2008 óta szűkül, elsősorban az autóeladások közel 50%-os visszaesése miatt.
Papp Lászlóné bízik a kockázatarányos indexálásban
Egyre nagyobb teret kapnak a direktbiztosítók az "anyacégek" mellett. Az AegonDirekt.hu szakmai igazgatója, Marosvölgyi Péter elmondta, hogy az online biztosítási piac szereplői egyre agresszívabb kampányokat folytatnak, már a kisebb alkuszcégek is tévészpotot gyártatnak. E tekintetben lemaradásban vannak a még mindig a napilapokban hirdető biztosítók, ezen segíthetnek a direktbiztosítók. Az Aegonnál legalább is világos tendencia, hogy a direktbiztosító másfajta ügyfélkört mozgat meg, mint a biztosító. Marosvölgyi elmondta, az AegonDirekt.hu nem csak például az online életbiztosítások piacán próbál érvényesülni, de hamarosan megjelenik Lengyelországban és Szlovákiában is. |
Az Uniqánál az együttkötéssel (tehát cascóval együtt) 25%-os árengedményt érhető el, az új ügyfeleknek pedig egyenesen 20%-os azonnali engedmény jár. Hogy a casco-biztosítási piacban mekkora potenciál van, azt jól jelzi, hogy a biztosító 370 ezer kgfb-ügyfele mellett mindössze 40 ezren rendelkeznek cascóval is. Az Uniqánál kitartanak az eddigi stratégia mellett, a piacon harmadik biztosító tavaly 100 ezer ügyfelet csábított át magához a kampány ideje alatt. A kedvezmények széles köre és a nyomott árak mellett a biztosító egyre nagyobb hangsúlyt fektet a kényelemre is. A társaság direktbiztosítójának netes felületét például okostelefonokra is optimalizálták, így a zöldégesnél sorban állva is megköthetjük kötelezőnket. "Az online kötések rendszerének fejlesztésénél igyekeztünk, hogy a lehető legkevesebb adatfelvétel elég legyen a szerződés megkötéséhez, így rövidebb ideig tart a folyamat és egyszerűsödött is az eljárás" - mondta Frank Pölcz, fejelsztési igazgató.
Frank Pölcz öt perc alatt kalkulált díjat az egyik vállalkozó kedvű kollégánknak
Nyerges Péter, a biztosító gépjármű biztosítási területvezetője elmondta, hogy valószínűleg a díjszámítás alapjának megváltozása miatt lesznek még problémák, hiszen a teljesítményadatokat (kilowatt) eddig nem kellett sehol sem hivatalosan regisztrálni. Így a Közigazgatási és Elektronikus Közszolgáltatások Központi Hivatal adatai és a forgalmiban feltüntetett értékeke között lehetnek mnajd eltérések - a biztosító felkészült az ilyen ügyek kezelésére.
Nyerges jelentős piaci mozgásokra számít
A kockázatorientált díjpolitikát jelzi, hogy az Aegonnál különböző kompenzációs díjakat vezettek be, így például pótdíjat fizetnek azok, akik tartósan külföldön használják autójukat, de akkor is jár a pluszdíj, ha a gyerek éppen autót vezetni tanul vagy ha nem "saját használatra" veszi giénybe valaki a biztosított gépkocsit (pl.: taxi). Ezen díjak alapja azonban az önbevallás, akkor sem tud mit tenni a biztosító, ha kárrendezés közben derül ki, hogy az ügyfél szerződéskor esetleg nem mondott igazat. |
Az Aegonnál úgy látják, hogy az őrületes árvereny ellenére az ügyfelek egyre inkább megnézik, hogy mit kínálnak a biztosítók, milyen szolgáltatásaok vannak a díjak mögött. Ráadásul az árverseny miatt könnyen előfordulhat, hogy pár száz forinton belülre kerül több biztosító ajánlata is, ilyenkor az ügyfeleknek érdmes a szolgáltatások minősége alapján választani.
Privátbankár - Zsiborás Gergő