.jpg)
Középszinten a feladatlap első felében 12 rövid, úgynevezett tesztjellegű feladat szerepelt, a második rész pedig rövidebb és hosszabb, úgynevezett esszéfeladatokból állt. A 8 esszékérdésből - bizonyos választási szabályok betartásával - hármat kellett kidolgozni.
A témák között a reformáció, a "vasútépítés forradalma", az államalapítás, a 2. magyar hadsereg doni katasztrófája és az 1956-os forradalom okai szerepeltek. Mindkét feladattípusnak fontos elemei voltak a jelenismeret, az állampolgári ismeretek (a XX. század második fele és napjaink jelenségei, történései, problémái). A vizsgázók a vizsga egész időtartama alatt használhatták a középiskolai történelmi atlaszt.
A rövidebb feladatok, amelyek az egyetemes és a magyar történelemre vonatkoznak, időrendben követik egymást. Így például a római köztársaság válsága, a nagy földrajzi felfedezések, II. József, a Horthy-korszak külpolitikája, az EU intézményrendszere, az emberi jogok voltak a témák. A feladatok között térképelemzés, igaz és hamis állítások elkülönítése, fogalmak felismerése, ábrák kiegészítése egyaránt szerepelt.
Az emelt szintű vizsga első felében rövid, tesztjellegű feladatokat kellett megoldani, közöttük a reneszánszra, a felvilágosodásra, a törökellenes harcokra, a klebelsbergi kultúrpolitikára vonatkozót, és itt is megjelentek a napjainkhoz kapcsolódó kérdések: a demográfia problémaköre, a magyar választási rendszer.
A vizsga második részének megoldására 150 perc állt rendelkezésre. A tíz esszéfeladatból két egyetemes és két magyar történelmi téma megoldása volt kötelező, a lehetőségek között szerepelt a katolikus megújulás, az európai integráció, a dualizmus nemzetiségpolitikája és a Kádár-korszak kultúrpolitikája.
A feladatok mindegyikéhez írásos vagy képi forrás, térképvázlat, ábra vagy grafikon, diagram kapcsolódott. A megoldás ezeknek felhasználását, az elsajátított ismeretek önálló alkalmazását, az összefüggések felismerését kívánta meg.
Baracs Nóra, a Történelemtanárok Egyletének elnökségi tagja azt mondta, hogy az előző évek hagyományait követték az idei tételek, különösebb meglepetést nem okoztak a feladatok. A feladattípusokra fel lehetett készülni, a felépítésük ugyanaz volt, mint az előző években - közölte.
Kifogásként annyit fogalmazott meg, hogy jó lenne, ha a térkép élesebb, jobb minőségű lenne.
Hozzátette: bár a feladatok könnyűek voltak, de a középszintű tételsor 31 oldalas terjedelmét hosszúnak találta. Nem elég, ha a gyermek történelemből felkészült, akkor tud jól szerepelni, ha jó olvasási készséggel rendelkezik, amit egyszer magyarból már lemértek - jegyezte meg.
Matek érettségi: nehéz volt, de nem megoldhatatlan
A szülők szerint felesleges 5 tárgyból érettségizni
Érettségi: mi maradt, mi változott? (hanganyag)
MTI