1p
A fiatalkorúak, az egészség és a közrend védelme áll a reklámtörvény módosításának középpontjában - mondta a GKM államtitkára a reklámtevékenységről szóló parlamenti vitában.
A fiatalkorúak, az egészség és a közrend védelme áll a reklámtörvény módosításának középpontjában - mondta a Gazdasági és Közlekedési Minisztérium államtitkára a gazdasági reklámtevékenység alapvető feltételeiről és egyes korlátairól szóló előterjesztés általános vitájában a parlamentben.

Expozéjában Dióssy Gábor kiemelte: a javaslat, amely összefügg a fogyasztóvédelmi törvénnyel, felsorolja, hogy mely termékek nem reklámozhatók. Ebbe a körbe tartozik egyebek mellett a fegyver, a lőszer és a dohányáru. Utóbbi reklámozásának tilalmánál azonban kivételeket fogalmaz meg a törvényjavaslat - mondta az államtitkár.

A javaslat megengedi a dohánytermékek forgalmazóinak szóló szakmai célú reklámot, továbbá az Európai Gazdasági Térségben előállított sajtótermékben szereplő reklámot, amennyiben a terméket a térségen kívül terjesztik. Szintén kihelyezhető dohányreklám a dohány-szaküzletekben, ha azt csak a bent lévők láthatják - erre a reklámra nincs sem tartalmi, sem méretbeli korlátozás.

Más üzletekben csak a dohányáru megnevezését, fotóját, a gyártó nevét lehet kihelyezni az elkülönített forgalmazási helyen. A reklám mérete nem lehet nagyobb az elkülönített hely felületének 20 százalékánál, és ugyanekkora arányban egészségügyi információt kell tartalmaznia.

Mint elhangzott, a dohánytermékek reklámjának teljes tilalma helyett két ok miatt döntöttek a korlátozott reklám mellett: az uniós szabályok megengedik a szűk körű reklámot, ha azt a nemzeti szabályok lehetővé teszik, az Alkotmánybíróság pedig megállapította, hogy a magyar alkotmányból nem vezethető le a teljes tilalom.

Dióssy Gábor kiemelte, hogy tilos a reklámozás az óvodákban, valamint az általános és középiskolákban, kivéve, ha az egészség vagy a környezet védelmét szolgálja. Korlátok közé kerül a direkt marketing: magánszemélyeket reklámmal megkeresni - történjen az bármilyen eszközzel - csak akkor lehet, ha az illetők ehhez előzetesen kifejezetten hozzájárultak.

A szabályok megszegéséért a reklámozó, a reklámszolgáltató és a reklám közzétevője együttesen, míg az okozott kár megtérítésért hárman egyetemlegesen felelősek - emelte ki az államtitkár. Ez utóbbi azt jelenti, hogy a jogosult bármelyiküktől behajthatja a kártérítés teljes összegét.

Kitért arra is Dióssy Gábor, hogy szabályszegéskor főszabályként a fogyasztóvédelmi hatóság jár el. Megtévesztő reklám esetén a Gazdasági Versenyhivatal, az összehasonlító reklámozás kapcsán keletkezett vitában pedig a bíróság jár el a javaslat szerint.

Az államtitkári expozé után a frakciók vezérszónokai mondtak véleményt a törvényjavaslatról. Szanyi Tibor (MSZP) úgy vélte, a reklám kisebb részben ösztönözzön a fogyasztásra, nagyobb részt segítse hozzá a fogyasztót ahhoz, hogy helyesen járjon el. A kormánypárti képviselő elismerte, hogy a dohányzás káros az egészségre, ezért a dohányáruk reklámozását korlátozni kell. Ugyanakkor felhívta a figyelmét arra, hogy sok élelmiszer tartalmaz egészségre ártalmas összetevőket, ezeket mégis korlátozás nélkül lehet reklámozni.

A jogalkotónak gondolnia kell arra, hogy egyszer ezek reklámozását is korlátozni kell - jegyezte meg. Szanyi Tibor végül arról beszélt, hogy a javaslat direkt marketingre vonatkozó részét finomítani kell.

Domokos László, a Fidesz vezérszónoka többször feltette a kérdést, hogy a GKM élén történő változás mennyiben módosítja a törvényjavaslatot? Összeszámolta, hogy 13 törvény függ össze a reklámmal - a versenytörvénytől az elektronikus kereskedelmi jogszabályon és a reklámtörvényen át a temetkezési szabályokig terjed a skála -, ezért jobb lett volna ezeket együtt tárgyalni. Különösen azért - tette hozzá -, mivel a reklám szabályozásával az állam mélyen "belehatol az értékesítési csatornákba".

A Fidesz vezérszónoka nem értett egyet azzal, hogy az új törvényben a fogyasztó helyére a reklám címzettje került. A cél ugyanis csak a fogyasztó védelme lehet. A direkt marketing korlátozása pedig azt a problémát veti fel, hogy mi lesz azzal a szektorral, amely erre specializálta magát - fejtegette Domokos László.

Lakos Imre (SZDSZ) kiemelte: a dohánytermékek reklámozásának módosítása csak jövő év március 1-jétől lép hatályba, így lesz idő arra, hogy az érintettek felkészüljenek az alkalmazására.

Latorcai János (KDNP) is kitért arra, hogy több reklámprobléma a speciális törvényekben került megfogalmazásra. Ennek kapcsán nem értett egyet azzal, hogy a gyógyszer reklámozásának szabályai kikerülnek a reklámtörvényből. Egyetértett viszont a direkt marketing új szabályozásával, ugyanakkor javasolta, hogy kerüljön be a javaslatba a hozzájárulás visszavonásának módja. A dohányreklám teljes tilalmának feloldása kapcsán az Egészségügyi Világszervezet (WHO) adatait idézte: jelenleg évente 5,4 millió ember hal meg dohányzási ártalom miatt, és ha semmi nem történik a dohányzás visszaszorítására, akkor 2030-ra ez a szám 8 millióra emelkedik.

Herényi Károly (MDF) arra hívta fel az államtitkár figyelmét, hogy a jelenlegi reklámtörvény és az új törvény felelősségi szabályai is hatályban lesznek 2009. március 1-jéig, és ez a gyakorlatban problémát okozhat. A direkt marketing kapcsán ő is hiányolta a javaslatból a hozzájárulás visszavonásának technikai feltételeit.

Az ellenzéki vezérszónokok üdvözölték a szocialista frakciónak az általános vita szüneteltetésére tett javaslatát. A beterjesztő gazdasági tárca élén a kormánykoalíció várható felbomlása miatt bekövetkező miniszterváltás miatt lesz idő a módosító javaslatok kidolgozására.

Az elnöklő Mandur László az általános vitát elnapolta, a folytatásra várhatóan a következő ülésen kerül sor.

Csak engedéllyel jöhetnének a reklámanyagok
Luxus lett az újság?
Ott támadnak minket, ahol nem számítunk rá
218 posta vár gazdára
Jobb nőt ígértek: maximális bírság a társkeresőnek

MTI

Címkék: Cikkek

LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Előfizetőink máshol nem olvasott, higgadt hangvételű, tárgyilagos és
magas szakmai színvonalú tartalomhoz jutnak hozzá havonta már 1490 forintért.
Korlátlan hozzáférést adunk az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz is, a Klub csomag pedig a hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmazza.
Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!

Cikkek Megújult a Privátbankár!!
Privátbankár.hu | 2011. november 15. 15:35
Kedves olvasóink az elmúlt héten már megújult oldalunk tesztverziójával találkozhattak, ami jelezte: a Privátbankár új útra lépett. A változás már a nyáron elkezdődött, azóta lépkedünk folyamatosan előre. Most egy nagyobb ugrás következett..
Cikkek További árfolyamok >>
Privátbankár.hu | 2011. november 9. 10:05
 
Cikkek Skandináviában sincs minden rendben
Privátbankár.hu | 2011. november 3. 18:02
Folytatódik a dán lejtmenet jövőre is, a skandináv ország gazdasága tovább lassul, egyre nehézkesebb a hitelezés, és tovább csökkennek a lakásárak
Cikkek Papandreu lemondott a népszavazásról
Privátbankár.hu | 2011. november 3. 16:21
A görög kormányfő elállt attól az ötletétől, hogy népszavazáson dőljön el, akarnak-e a görögök megszorításokat a nemzetközi mentőcsomagért cserébe. Ezzel visszatértünk a pár nappal ezelőtti állapotokhoz, amikor a piacok optimista hangulatban nyugtázták, hogy az európai tagállamok nagy nehezen megállapodtak a magánbefektetőkkel a görög adósság felének leírásáról.
Cikkek Papandreu nem mond le - még
Privátbankár.hu | 2011. november 3. 14:05
Óriási meglepetésre kamatot vágott az Európai Központi Bank. 25 bázisponttal 1,25 százalékra csökkentették az irányadó rátát az eddig 1,5 százalékról. A piacok azonnal reagáltak. Közben egyre fogy a levegő a görög miniszterelnök körül, aki távozhat posztjáról. Ha Athén elköszön az eurótól, az első tagállam lehet, amely kilép az EU-ból
Cikkek A bankokat kérdezi a kormány, mi legyen a devizahitelesekkel
Privátbankár.hu | 2011. november 3. 13:50
Újra tárgyalóasztalhoz ülnek a bankok a kormánnyal, az NGM várja a javaslatokat a szektor szereplőitől. Az már biztos, hogy feltőkésítik az MFB-t
Cikkek Sehol egy biztonságos magyar bank?
Privátbankár.hu | 2011. november 3. 13:36
A Global Finance Magazin közzétette listáját az ötven legbiztonságosabb feltörekvő piaci bankról: sehol egy magyar bank, még a régiós összesítésben sem
Cikkek A mauríciuszi devizát a költségvetési tervek gyengítik
Privátbankár.hu | 2011. november 3. 12:47
Harmadik napja gyengül a mauríciuszi rúpia a dollárral, és a fő devizákkal szemben. Az Indiai-óceán szigetországában a jövő évi költségvetés terveire várnak a befektetők. A várakozások szerint a port louis-i kormány olyan intézkedésekről dönt majd, amelyek gyengítik a devizát, ugyanis az elsősorban exportból élő gazdaságnak ez kifejezett érdeke. Érdekesség, hogy a helyi statisztikai hivatal nemrég főleg az európai válságra hivatkozva csökkentette az idei GDP előrejelzését 4,5-ről 4,1 százalékra. A mindössze 1,3 millió lakosú ország GDP-je a második Fekete-Afrikában köszönhetően az erős olaj, cukornád-kivitelnek, és a textiliparnak.   Privátbankár
Cikkek A kormány átvállalja Várpalota devizahitelét - a jó lobbi miatt
Privátbankár.hu | 2011. november 3. 11:48
Várpalota polgármesterének lobbitevékenységét a kormány azzal ismeri el, hogy kifizeti a kistérség devizatartozását
Cikkek Kollektív szerződések: már most nyomást gyakorolnak a munkaadók
Privátbankár.hu | 2011. november 3. 11:21
A jövő évi költségcsökkentések jegyében több munkáltató nyomásgyakorlásba kezdett, jelezvén, hogy felbontanák a kollektív szerződéseket
hírlevél
Ingatlantájoló
Együttműködő partnerünk: 4iG