Miközben sokan mennek szívesen valódi üzletbe, hogy lássák és kézbe vegyék a megszerezni kívánt árucikket, egyre többen részesítik előnyben az online vásárlás kényelmét. Különösen érvényes ez a repülőjegyet, utazást vásárlók és szálláshelyet foglalók növekvő arányára; ami egyben az egyének gazdasági helyzetének javulását is jelzi.
Ugyanakkor a magyarok internetes vásárlási szokásai különböznek a többi országétól. Amíg hazánkban a megkérdezettek 66 százaléka gondolja, hogy vesz valamit a következő hat hónap során, addig a világátlag jóval nagyobb, 82 százalék. Globálisan a könyv vezet 44 százalékos említéssel, a ruházati cikk (36), repülőjegy (32), szórakoztató elektronikai eszköz (27), utazás és szállásfoglalás (26) előtt.
Az internetes vásárlás a kényelem mellett nyújtja azt az előnyt is, hogy a neten tájékozódni lehet az egyes termékekről. Magyarországon a megkérdezettek kiemelkedően magas aránya, 39 százaléka támaszkodik a gyártó vagy szolgáltató cégek honlapjain elérhető információkra. Az európai átlag 22 százalék.
Más országokban a válaszadók átlag 14, nálunk 26 százaléka használ kereső portált, valamilyen termékről vagy szolgáltatásról való tájékozódás céljából. Magyarországon szintén fontos forrás „szakértők vagy más vásárlók neten található véleménye különböző árucikkekről” (25 százalék számára), tovább webes vitafórumok (14), tévé (10), stb.
Vásárlás előtt a legtöbb magyar internetező a hálóról szerez be információkat szórakoztató elektronikai cikkekről (50 százalék), autóról (41), telekommunikációs szolgáltatásokról (35) és szoftverről (30).
Családtagjainak ajánlásában bízik online vételi döntése előtt a megkérdezett magyarok 65 százaléka, barátai tanácsában pedig 50. Utánuk következnek a web lehetőségei.
Világszerte az online értékesítésre szakosodott cégektől rendelték a legtöbbet, (a válaszadók jó egyharmada). Viszont Magyarországon nagyjából ugyanekkora arányban inkább olyan cég web kínálatából vásároltak, amely valóságos, téglából és malterből épített üzletet is működtet. Minden hatodik magyar vásárló rendelt a hálón olyan cégtől, amely ugyanakkor katalógusból vagy telefonon is értékesít. Kizárólag online értékesítésre szakosodott web áruházból a magyar megkérdezettek mindössze tizenhárom százaléka rendelt gyakran. Arányuk ugyanannyi, mint azoké, akik több különböző net portálon kínált hasonló termékekből vagy szolgáltatásokból választottak.
Ettől eltérően, az európai válaszadók majdnem 40 százaléka legtöbbször a kimondottan online értékesítésre specializálódott áruházakból vásárolt. Mintegy húsz százalékuk szereti, ha a web áruház tulajdonosa hagyományos, valódi üzletet is működtet. A katalógus és telefon lehetősége melletti neten történő értékesítést, valamint ugyanazon termék több web-oldal közti választási lehetőségét tizenhárom-tizenhárom százalék használja ki leggyakrabban.
Privátbankár - Zsiborás Gergő