.jpg)
Hozzáteszik: a Nemzetközi Légiszállítási Szövetség, az IATA 2008. május 31-én végleg megszünteti a papírjegyek kiállítását, a szövetség a napokban adta le az utolsó papírjegy rendelését. A IATA számításai szerint az elektronikus jegyrendszer 100 százalékos bevezetésével évi 3 milliárd dollár takarítható meg iparági szinten. A Nemzetközi Légifuvarozók Szövetségének felmérése szerint egy papírjegy tízszer drágább, mint egy elektronikus jegy. Egyetlen elektronikus jeggyel 9 dolláros megtakarítás érhető el.
A közlemény szerint a légitársaság tengeren túli és nyugat-európai útvonalain már valamennyi úti célra válthatnak e-jegyet az utasok, a többi régióban pedig a lefedettség fél éven belül éri el a 100 százalékot. Ehhez nem csak a légitársaságnak kell biztosítania a feltételeket, ugyanolyan fontos, hogy az egyes repülőterek is képesek legyenek az e-jegyek kezelésére - fűzik hozzá.
A papírjegyek aránya leginkább Törökországban szorult vissza, ahol az eladott jegyek 95 százalékát e-ticketként kérik az utasok. A legtöbb maléves e-jegyet természetesen Magyarországon értékesítik, a második ebből a szempontból Németország, a harmadik pedig Izrael. Az online ügyfelek körében természetes az e-jegyek vásárlása, a légitársaság honlapján eladott jegyek 90 százaléka e-ticket.
A közlemény szerint az interline e-ticket vonatkozásában a Malév az európai légitársaságok között az első tíz, világviszonylatban pedig az első harminc legfejlettebb légitársaság között szerepel. Az interline kapcsolat lényege, hogy a légitársaságok járataikon kölcsönösen elfogadják egymás jegyeit. A Malév partner légitársaságaival folyamatosan bővíti az e-ticket interline kapcsolatokat, ami lehetővé teszi az utasoknak, hogy Malév elektronikus jeggyel utazzon például egy más légitársaság által üzemeltetett járaton. Az ilyen úgynevezett interline forgalomban a Malév és partnerei által kiadott jegyek 25 százaléka papírmentes - derül ki a közleményből.
Emlékeztetnek rá, hogy a oneworld légiszövetség különösen nagy hangsúlyt fordít az elektronikus jegyekre és a taglégitársaságok közötti interline forgalomban az e-ticket használatára. A Malév például a Cathay Pacific járataira 100 százalékban e-jegyeket ad el, de hasonlóan magas ez az arány a Finnair és az American Airlines esetében is. A oneworld az egyetlen légiszövetség, amelynek szinte teljes útvonalhálózatán az utasok elektronikus jeggyel repülhetnek.
A magyar nemzeti légitársaság az új szolgáltatását 2005-ben vezette be. Jövő év június 1-jétől a IATA-n keresztül már csak elektronikus jegyet lehet kiállítani. Az e-jegy használata a 2004. júniusi 16 százalékos szintről mára már 84 százalékra emelkedett, 276 nap elteltével pedig - ahogyan Giovanni Bisignani, a világszervezet főtitkára fogalmazott - a hagyományos papírjegy már csak a gyűjtők számára lesz értékes - áll a közleményben.
Kétmillióan elszálltak
Malév reMAke londoni tanácsadókkal
Rápihen a rekordra a fapados óriás
MTI