A Deloitte sajtóközleménye szerint a felmérésben résztvevő légitársaságok 79 százaléka tapasztalt csalást az elmúlt 12 hónapban, s 90 százalékuk a csalások növekedésére vagy stagnálására számít 2007-ben. A legtöbb veszteséget továbbra is a hitelkártya-csalások okozzák.
A Deloitte megállapítja: egy átlagos légitársaság évente 3 millió dollár veszteséget szenved el a csalások miatt, amelyek a fapados légitársaságokat érintik a legérzékenyebben. Az utóbbiaknál évente átlagosan több mint ezer csalást tapasztalnak, míg a hagyományos légitársaságoknál háromszázat. A legkevesebb félnivalójuk a charter-társaságoknak van, amelyek a legkevesebb közvetlen ügyletet bonyolítják a piacon.
A felmérés során a csalások sokféle típusával találkoztak, kezdve a hamis vagy lopott jegyektől, a rakomány-lopásokon, jogosulatlan poggyász-felvételeken és törzsutas-kedvezményekkel való visszaéléseken keresztül, egészen a fedezetlen csekkekig. |
Ugyanakkor nem minden veszteség vezethető vissza külső okokra. A tanulmány szerint emelkedett a törzsutas-kedvezményekkel való visszaélések száma is, egyre több munkavállaló saját családtagjai vagy barátai számlájára irányította át a pontokat. Elsősorban az ügyfelek szempontjából aggasztó, hogy a légitársaságok 20 százaléka élt vissza az utasok személyes adataival, és 7 százalékuk nyilatkozott úgy, hogy munkavállalói ellopták az utasok személyazonosságát.
Bár a csalások számának növekedése részben magyarázható a jobb feltárási teljesítménnyel is, ám a felmérésből az is kiderül, hogy a légitársaságok csaknem 60 százalékának nincs a csalások elleni fellépést szolgáló programja, nem végez rendszeres csalási kockázatelemzést, és nem rendelkezik a csalások nyomon követését vagy nyilvántartását biztosító eszközökkel. A légitársaságok több mint egyharmada "véletlenül" tárja fel a csalásokat.
Figyelemre méltó az a tény, hogy a felmérésben részt vevők 90 százaléka a csalások szintjének növekedésére vagy stagnálására számít 2007-ben, különösen, hogy a legnagyobb légitársaságoknak igen szűk a mozgásterük a haszonkulcs tekintetében. Egyes esetekben, mivel a haszonkulcsok már most is igen alacsonyak, a csalás lehet a mérleg nyelve, ami nyereségbe vagy veszteségbe képes fordítani egy vállalatot - hívta fel a figyelmet Bartosz Jura. |
Internetes jegyvásárlás - vigyázat, csalnak!
Egy évet ad a Malévnak Abramovics
Spanyolországban szaglászik a British Airways
Hármat fizet, négyet kap - tarolt az akció
Fapadosban erősített Soros
MTI