Akar László, a GKI Gazdaságkutató Zrt. vezérigazgatója szerint erősebben érvényesíteni kellene a költségvetési korlátokat. Mint elmondta, pártolná az Egyesült Államok Kongresszusi Hivatalának magyarosítását, amely minden törvényjavaslat költségvetési hatását megvizsgálja. Az elsődleges egyenleg legyen pozitív, s ha az államadósság, államháztartási hiány fél százalékponttal elmozdul az elfogadotthoz képest, legyen pótköltségvetési kötelezettség.
Olyan szabályrendszerre van szükség, amiben a túlköltésnek következményei vannak - mondta. A költségvetésnek nem szervezetek, hanem programok között kellene allokálnia, s az átcsoportosítási lehetőséget korlátozni kellene. Középtávú költségvetési programra is szükség volna szerinte, amely meghatározná, hogy mennyit költünk a legfontosabb előirányzatokra, például nyugdíjra, gyógyszertámogatásra.
A közteherviselés szabályozása gyakran, hektikusan változik, Akar szerint aktuális az adórendszer egyszerűsítése, amihez a helyi adó reformján keresztül kellene hozzányúlni. A GKI vezérigazgatója úgy vélekedett, hogy a 38 százalékos centralizáció európai összehasonlításban nem tragikus. Figyelembe kellene venni ugyanakkor, hogy az emberek szívesebben fizetnek helyi adót és tb járulékot, mint központi adót, ezért ebbe az irányba kellene elmozdulni. A szükségesnek ítélt változtatások között említette egyebek mellett a lineáris szja helyi adóvá tételét, a helyi adó csökkentése mellett az értékalapú ingatlanadózás és az ökoadók bevezetését.
Az Országgyűlés költségvetési bizottsága általános vitára alkalmasnak tartotta az Állami Számvevőszék (ÁSZ) 2006. évi tevékenységéről szóló jelentést keddi ülésén. Kovács Árpád, az ÁSZ elnöke a szervezet tavalyi tevékenységét ismertetve kiemelte az uniós források felhasználásának, a PPP projekteknek, illetve az államadósság alakulásának vizsgálatát. Általánosságban megemlítette, hogy kedvezően alakult javaslataik hasznosulása tavaly, mivel azok 89 százalékban megvalósultak. Továbbra is problematikusnak nevezte Kovács Árpád a közpénzügyek szabályozási hiányosságait, amelyeken az ÁSZ által kidolgozott közpénzügyi tézisek, illetve az ezek mentén megszülető szabályozás javíthat. |
A kormány átcsoportosítási lehetősége nagy, pótköltségvetés nélkül újraoszthatja a pénzeket. A költségvetési törvény a hosszú távú elkötelezettségekről nem ad számot, így három-négy évente kilukad a költségvetés, a választások után jelentős, korábban eltitkolt tételek jelennek meg. Ha a kiadási és a bevételi oldal is megfelelő szabályokkal van megalapozva, akkor érhető el hosszú távon fenntartható egyensúly - mondta. Pulay szerint olyan kötelezettségrendszerre van szükség, amely garantálja, hogy ne az utolsó pillanatban vegye észre a kormány, hogy rosszul áll a feltételek teljesítésében.
Nem elég makroszinten rendet teremteni, önkormányzati szinten és az elkülönült pénzalapok tekintetében is világos szabályokra van szükség. A személyes felelősségvállalás is kiszélesedik, ha előírják, hogy az országgyűlésnek minden kötelezettségvállalásról be kell számolni - mondta. Az intézmények gazdálkodásában is változások szükségesek. Betartható szabályokra és kontrolling rendszer bevezetésére van szükség. A közpénzügyek szabályozásának a politikai elfogadottság megteremtése, a rendszer stabilitása érdekében az Alkotmányban is meg kellene jelennie Pulay szerint. Az ÁSZ téziseit április 23-án tárgyalja az Országgyűlés.
László Csaba volt pénzügyminiszter, a KPMG partnere szerint minden szabályozásnak akkor van értelme, ha hiteles és betartható. Úgy vélte, érdemes volna a költségvetési tervezés mellett megfontolni a kontrollmechanizmus megteremtését, ami a pártoktól független. Úgy vélekedett, abban, hogy mire költi az állam az adózók pénzét, még mindig fellelhető egyfajta transzparencia deficit, amiért az újságírók is felelősek, mert nem mennek utána az információknak. László szerint érdemes volna növelni a teljesítményhez kötött finanszírozás arányát. Az intézményi gazdálkodást célszerű volna az üzleti szférához közelíteni, és nagyobb szabadságot adni érdemi külső kontroll és felelősség mellett. Az ellenőrzés László Csaba szerint a szabályszerűségre koncentrál, ami könnyebb, mint a hatékonyság mérése, de az utóbbi irányba kell menni. A volt pénzügyminiszter szerint érdemes volna felülvizsgálni az ellenőrzési rendszert, bevezetni a független auditot, míg az ÁSZ a hatékonyságra koncentrálhatna.
Borotvaélen táncol a magyar gazdaság
Fidesz: élénkítés és nem megszorítás kell!
Ha a PM-et követi a gazdaság, lemarad az uniótól
Alkotmánymódosítás is kell az új büdzséhez (hanganyag)
MTI