
Hozzátette, hogy mind az arabica, mind a robusta kávé világpiaci ára jelentősen és tartósan növekszik, Magyarországon a robusta a legkedveltebb alapanyag. Torsten Kaack elmondta, hogy a kávé végfelhasználói árának jelentős részét a nyerskávé ára teszi ki.
Seres Tibor, a Douwe Egberts kávékat is forgalmazó Sara Lee Hungary Zrt. elnök-vezérigazgatója megerősítette, hogy az árakat a nyersanyag árának és a forint pénzpiaci pozíciójának alakulása alapvetően befolyásolja. A nyerskávé árának másfél évvel ezelőtt kezdődött emelkedése a Sara Leet is áremelésre kényszeríttette, legutóbb februárban emelték áraikat - tette hozzá.
Ugyanakkor hangsúlyozta, hogy az általuk forgalmazott kávék átlagára reálértéken számítva alacsonyabb volt 2007 végén, mint 9 évvel ezelőtt.
Seres Tibor - az ACNielsen adataira hivatkozva - elmondta, hogy Magyarországon 2007-ben mintegy 26,7 millió kilogramm kávét forgalmaztak, a Sara Lee Hungary Zrt. a teljes forgalmazott mennyiség 32,2 százalékát értékesítette.
Tantó Attila, a Segafredo Zanetti Hungária Kft. ügyvezető igazgatója azt mondta, hogy az éttermekben a kávé árát sokkal inkább a vendéglátóipari egységek a rezsi és a munkaerő költségei határozzák meg, mint az alapanyag ára. A mintegy egymilliárd forint bevételt elérő magyarországi Segafredo a gasztronómia piac 25 százalékát tudja magáénak.
Február 21-én a kávé ára a Londoni határidős és származékos piacon 10 és fél éves rekordot ért el, elsősorban a befektetési alapok spekulatív vásárlásai miatt. Február 21-én, a robusta ára elérte a 2453 dollárt, 2007 végén 1907 dolláron állt, 20 százalékkal magasabban mint 2006 végén.
A kakaó ára is csúcsot döntött: a londoni határidős és származékos piacon (LIFFE) spekulatív vásárlásokra a májusi jegyzésű kakaó ára 48 fonttal 1425 fontra nőtt. Napi csúcsa 1430 font volt, ami ötéves rekordnak számít.
A gyenge dollár mindenhol felhajtja az árakat
Újabb csúcson a kávé
Keserű igazság: tízéves csúcson a kávé
Új találmány: finomabb lehet a kávé
MTI