Az eladások októberben 4,6 százalékkal maradtak el a tavaly októberi eredményektől. Az európai “öt nagy” (Nagy-Britannia, Németország, Spanyolország, Franciaország és Olaszország) kivétel nélkül esésről számolt be, míg a közép-kelet-európai piacok általánosságban egyre szebben teljesítenek. Érdekes, hogy a súlyos gazdasági gondokkal küzdő Írország 114,7 százalékkal teljesítette túl októberben a tavaly ilyenkori mutatót. Ez elsősorban a még futó roncsbeszámítási programjuknak köszönhető, mely tavaly ilyenkor még nem volt elérhető.
Az Európa 10 legsikeresebb márkáját tömörítő toplista 8 szereplőjének eladásai elmaradtak a tavaly ilyenkori eredményeiktől, egyedül a BMW (6,3 százalék) és az Audi (1,4) büszkélkedhet növekedéssel. Az eladott új autók tekintetében továbbra is a Volkswagen a listavezető, a Golf és a Polo pedig a kontinens jelenleg legkeresettebb modelljei.
A válság ellenére nagyon sikeresek a nagyméretű prémium modellek, melyek értékesítési darabszámai folyamatosan nőnek. Az 5-ös BMW-ből 68 százalékkal több fogyott idén októberben, mint tavaly, a Land Rover Range Roverből és a Mercedes E osztályból pedig 40,8 százalékkal, illetve 12,7 százalékkal több került forgalomba.
Folyamatos csökkenés a nagy piacokon
Az öt hagyományosan nagy európai piac újautó-eladási eredményei folyamatosan csökkenő tendenciát mutatnak a tavalyi év bázis számaihoz képest. Ugyan még mindig Németország az iparág legnagyobb európai piaca, tény, hogy az idei év első 10 hónapjában csaknem kilencszázezerrel kevesebb új gépkocsi kelt el náluk, mint egy évvel ezelőtt - áll a szerkesztőségünkhöz eljuttatott sajtóközleményben.
A nyugati trendekkel ellentétben Közép-Kelet-Európa szinte összes országában eladási növekedés volt tapasztalható októberben a tavalyi évhez képest. Észtországban ez a gyarapodás 46,6 százalék, Lengyelországban 19,6 százalék, Szlovákiában pedig 10,2 százalék volt idén októberben. A kelet-európai régióban tapasztalható volumennövekedés ugyan nem elegendő ahhoz, hogy a teljes kontinens viszonylatában éreztesse a hatását, az viszont egyértelműen jó jel, hogy a válságtól leginkább sújtott országokban már egyértelműen megindult a fejlődés.
Utolsó előttiek vagyunk
Az év első tíz hónapjának kumulatív eladási számait vizsgálva a magyar piacnál csak a görög fest rosszabb képest. E két országban az idei éve első 10 hónapjában 31,2 százalék, illetve 32,3 százalékkal fogyott kevesebb autó, mint a tavalyi-, már javában válsággal sújtott év azonos időszakában.
A Fiat a hónap vesztese
A Volkswagen továbbra is vezeti az európai eladási tabellát annak ellenére, hogy a márka októberi teljesítménye 12,9 százalékkal alulmúlta az egy évvel ezelőtti értékesítési eredményeit.
A Fiat volt a hónap legnagyobb vesztese 35,7 százalékos forgalom eséssel októberben, éves szinten pedig 17,3 százalékkal. Külön aggodalomra ad okot, hogy a hazai olasz piacon is igen nagy volt a visszaesés – a Punto és a Panda eladásai 35 százalék illetve 39,1 százalékot estek a tavalyi év azonos időszákoz viszonyítva.
A BMW és az Audi a top tízes lista egyetlen két szereplője, akiknek októberben sikerült eladásaikat növelni a tavalyi év azonos hónapjához képest, ezzel az eredménnyel kiszorítva a Toyotát a hónap európai tízes ranglistájából.
Privátbankár