
Egy aprócska félmondat a hírben rávilágít a dolog igazi buktatójára. Ez egy beláthatatlan folyamat lenne. A külön metrókocsikhoz is el kell jutni valahogy, ehhez pedig külön mozgólépcsőket igényelnének a milliomosok. És el tudom képzelni, hogy igazából ez sem lenne elég. Hiszen a mozgólépcsőig is e kellene jutni valahogy, ehhez pedig szükséges lenne netán egy fedett fogadótér, ahová a limuzinok vagy terepjárók begördülnének, esetleg ott is megfelelő luxuskörülményeket kellene kialakítani, netán ott is kellene bárpult és személyzet, meg naná, hogy légkondicionálás.
A külön mozgólépcső falait nemesfa-burkolat borítsa, és szó sem lehet arról, hogy ezen a mozgólépcsőn, vagy akár a peronnak a milliomosok számára elkülönített részén érezni lehessen a vonatok érkezését és távozását kísérő kismértékű orkánt. Persze maga az elkülönített peronrész is másképp festene, nem lehet csakúgy egy puszta műmárvány padlóról belépni a süppedő szőnyegű VIP-kocsiba, tehát a peront is méltóképp be kell rendezni, ja, miért is ne lehetne itt is bárpult a milliomosoknak.
Ez tehát egy kissé költséges, de van egy más, egészen komoly probléma ezzel: ama bizonyos felmérés megkérdezettjeinek csak 42 százaléka ellenezte határozottan a tervet, egynegyedük meg határozottan támogatta. Vagyis lévén többmilliós metropolisz, százezrekre, netán milliókra rúgna azoknak a száma, akik hajlandók lennének kifizetni a havi harmincezret a VIP-kocsik használatáért. És most képzeljék el a metrószolgáltatást, ahol a mahagóni-burkolatú mozgólépcsőkön, a nemes márvány peronokon és a légkondicionált kocsikban a süppedős szőnyegeken ugyanúgy tolonganának és hering-üzemmódban taposnák egymást az emberek, mint a normális peronon és kocsikban. Mekkora bukta lenne, arról nem is beszélve, mekkora plusz forgalmi dugó a metróállomások környékén hemzsegő terepjárók és limuzinok hada miatt.
Szóval a tömegközlekedés hamarosan ezt a formát is eltömegesítené, közben pedig a felszínen is eldugulna a forgalom, pedig az egész arról szól, meg maga a tömegközlekedés is ugye, hogy kevesebb autó közlekedjen. Érdekes, Londonban egész más volt a recept. Ott eszébe sem jutott senkinek a VIP metró, viszont bevezették a dugó-díjat a belvárosban, és máris csökkent a felszíni forgalom, a most leköszönő polgármester pedig azt a tervet hagyta örökül utódjának, hogy egyszerűen tiltsák ki a terepjárókat az egész városból. És a londoniak ezt az ötletet támogatják komoly arányban. Pedig arrafelé is bőven vannak milliomosok.
Márványi Péter jegyzete
Korábbi jegyzetek:
A természet ajándéka Romániában, magyar kézben
Biztos, hogy egy napra gondolunk?
Segíteni, de milyen áron?
A sógorokat csak az olcsó magyar fogorvos érdekli
Országok sorsa múlhat az interneten