.jpg)
Kedden délig az 1450 személyszállító vonatból 347, a kijelölt vonatok mintegy 24 százaléka, és 121 teherszállító vonat közlekedett - közölte a MÁV. A MÁV-Start Zrt-nél kedden az 1838 vezényelt dolgozó (jegyvizsgálók, kocsivizsgálók) közül 466 fő, 25 százalék sztrájkol.
A MÁV Zrt. Pályavasútnál, ahol a forgalomirányítók dolgoznak a nappali műszakban a 2819 munkavállalóból 213-an (7,8 százalék) sztrájkolnak, 91,73 százalékuk azonban nem, ez az arány hétfőn még alacsonyabb, 85 százalék körül volt.
A VSZ a munkavállalókkal szolidáris, a VDSZSZ vezetőivel nem
A Vasutasok Szakszervezete (VSZ) a munkavállalókkal szolidáris, de a Vasúti Dolgozók Szabad Szakszervezetének (VDSZSZ) vezetőivel nem - mondta Simon Dezső, a VSZ elnöke. Hozzátette: a VSZ számára a privatizált, kiszervezett volt MÁV cégeknél a munkahelyek és a szerzett jogok megőrzésére fontosabb, mint a plusz 10 százalékos bérfejlesztés, és a MÁV Cargo privatizációjából származó részesedés, ezért a VSZ nem vesz részt a sztrájkban, és ezt javasolja tagjainak is, így tagjaik túlnyomó többsége nem vesz részt a VDSZSZ sztrájkjában.
Simon Dezső kiemelte, hogy a VSZ 25.554 fős taglétszámával a legnagyobb vasúti munkavállalói érdekképviselet, tagjaik közül 13.800 aktív dolgozó, míg 11.700 nyugdíjas. A VDSZSZ-nek mintegy 11.000 aktív tagja van - tette hozzá.
Eredménytelenül zárult a Vasúti Dolgozók Szabad Szakszervezete és MÁV Zrt. közötti a szakszervezet követeléseiről, illetve a még elégséges szolgáltatásról a kedden 11 órakor kezdődött egyeztetés, a munkabeszüntetés egyelőre folytatódik. A szakszervezet délután értékeli a kialakult helyzetet. Az egyeztetés a MÁV Zrt. és a VDSZSZ között szerdán 9 órakor folytatódik. |
Megemlítette, hogy ahol 0 százalékos bérfejlesztésben állapodtak meg, ott ez azért történt, hogy ne kelljen elbocsátani dolgozókat. Utalt arra, hogy 2007-ben több volt MÁV leányvállalat csőd közeli helyzetbe került, ettől a MÁV Zrt. pénzügyi segítsége mentette meg őket. Véleménye szerint a VDSZSZ plusz 10 százalékos bérkövetelése, és sztrájkja megosztja a vasúti dolgozókat.
Simon Dezső szerint a MÁV Cargo várható privatizációs bevételeinek szétosztásáról még korai vitázni, mivel az adás-vételi szerződés hatályba lépéséhez előbb azt az osztrák és a magyar versenyhivataloknak engedélyeznie kell, amire várhatóan március előtt nem kerül sor.
A VSZ elnöke szerint a Gaskó István VDSZSZ-elnök által emlegetett 2005. decemberi megbeszélés Kóka János akkori gazdasági és közlekedési miniszterrel egy sörözőben valóban megtörtént, de az informális jellegű volt. Arról, hogy későbbiekben a VDSZSZ miben állapodott meg a tárca akkori vezetőjével, a VSZ-nek nincs tudomása.
A sajtótájékoztatón kiosztották a MÁV Zrt. és a reprezentatív vasúti szakszervezetek által 2005. december 13-én kötött írásbeli megállapodást, aminek egyik pontja szerint a MÁV Zrt. a MÁV Cargo Zrt.-nél biztosítja a munkavállalók tulajdonrész-szerzését, ha a tulajdonos ilyen döntést hoz.
A VDSZSZ azonban azt szeretné elérni, hogy nemcsak a MÁV Cargo, hanem egyéb, a MÁV-ból kiszervezett cégek - a Trakció és a Gépészeti Kft. - dolgozói is részesedjenek a Cargo privatizációs bevételéből egy egyszeri nettó 250 ezer forintos juttatás keretében.
VOSZ: Zavart kelt és kárt okoz a sztrájk
A Vállalkozók és Munkáltatók Országos Szövetsége (VOSZ) álláspontja szerint a jelenlegi vasutassztrájk nem fér össze a hazai jogszabályok szellemével, s jogalapja sincs. A jogalap nélküli, rosszul szervezett munkabeszüntetés súlyosan sérti a vállalkozások, munkáltatók, munkavállalók érdekeit, lejáratja a nagy tradícióval rendelkező hazai vasutasságot, és veszélyezteti a munkahelyeiket is: zavart kelt és kárt okoz - áll a VOSZ közleményében.
A VOSZ felhívja a figyelmet arra, hogy az Országos Érdekegyeztető Tanács keretei között 2007. december 21-napján a kormány és a szociális partnerek - köztük a Vasutas Dolgozók Szabad Szakszervezetének (VDSZSZ) tagjait is tömörítő Liga Szakszervezetek - 5,0-7,5 százalékos, a 2008. évre érvényes keresetnövelési értékben állapodtak meg. A bérmegállapodást a Liga Szakszervetek képviselője is aláírta. A folyamatban levő vasutassztrájk során a VDSZSZ és a Liga Szakszervezetek közös elnöke ennél csaknem 10 százalékkal magasabb bért követel, ami a decemberi OÉT megállapodás felrúgásával egyenértékű - mutat rá a VOSZ.
A munkaadói szervezet a vasutassztrájkkal kapcsolatban rögzíti, hogy a szövetség csak olyan partnerekkel kíván együttműködni, akik betartják a megállapodásokat, és betartásáért felelősséget vállalnak. A VOSZ mint eddig, továbbra is tiszteletben tartja a munkavállalók sztrájkhoz való jogát, de ellenez minden törvénysértő és nagy kárt okozó magatartást.
A VOSZ kéri a sztrájkoló vasutasokat, hogy vegyék fel a munkát és folytassák hasznos tevékenységüket. Kéri az OÉT munkavállalói oldalát alkotó szakszervezeti konföderációkat, hogy fejezzék ki viszonyukat a sztrájkhoz: támogatják vagy elutasítják, illetve érvényesnek és magukra nézve kötelező érvényűnek tekintik-e a 2007. december 21-ei bérmegállapodást.
A munkaadói szövetség kéri a munkaügyi kormányzatot, hogy az együttműködő szociális partnerek bevonásával haladéktalanul kezdődjék meg a sztrájkról szóló 1989. VII. törvény felülvizsgálata, különös tekintettel a sztrájkkezdeményezés körülményeire és a még elégséges szolgáltatások témakörére.
Amennyiben a sztrájk elhúzódik, a VOSZ javasolja a fuvarozó vállalkozásoknak, hogy kis- és nagybuszok igénybevételével szövetségbe tömörülve lépjenek be a személyszállítás piacára, ezzel biztosítva a munkavállalók és a diákok zökkenőmentes közlekedését. A szövetség kéri a gazdasági kormányzatot, a személyszállító fuvarosok tevékenységének állami eszközökkel történő támogatását - áll a VOSZ közleményében.
Több gyárban korlátozza a késztermék-szállítást a sztrájk
A vasutassztrájk több gyárnak is szállítási zavart okoz főként a késztermékek esetében, miközben az alapanyagellátást és a dolgozók munkába járását alapvetően nem érinti. A Magyar Suzuki Zrt.-nél a kész autók kiszállítását akadályozza a vasutasok sztrájkja, jelenleg a tervezettnél sokkal több autó áll a tárolóterületeken - mondta Ruska Viktória a vállalat kommunikációs vezetője. Hozzátette: a vagonokat vasúti dolgozók tolják be, ha ők nem dolgoznak, nem jutnak ki a megrakott szerelvények a gyárból.
Nagy László, az Electrolux Lehel Kft. logisztikai igazgatója elmondta: az Electorlux gyáraiba szerződéses partnerek szállítják buszokkal a dolgozókat, ezért utaztatásukat nem érinti a vasutassztrájk. Nem befolyásolja a sztrájk az alkatrészek beszállítását sem, mert az is közúton történik. A logisztikai igazgató hozzátette: a késztermékszállításra viszont hatással van a sztrájk, mivel az 50 százalékban vasúton történik. Az import és export, valamint a tranzitszállítások korlátozásával kapcsolatban a MÁV Cargo már hétfőn értesítette is vállalatot.
A Dunaferr csoportot is érinti a vasutasok munkabeszüntetése, mert az alapanyag beszállítása és a késztermékek elszállítása jelentős mértékben vasúton történik - mondta Várkonyi Zsolt, a Dunaferr kommunikációs vezetője. Hozzátette: a Dunaferr menedzsmentje reméli, hogy mielőbb befejeződik a sztrájk.
Egyelőre nem okoz fennakadást a győri Audi Hungaria Motor Kft. termelésében a vasutassztrájk - közölte Czechmeister Mónika, a vállalat sajtóreferense. Tájékoztatása szerint, ha kell, át tudnak állni közúti szállításra a vasútiról, de erre eddig nem volt szükség.
Szondáztatják a sztrájkolókat Miskolcon
Szondáztatják a sztrájkolókat Miskolcon, eddig mintegy húsz ember fújt a szondába és közülük senki sem fogyasztott alkoholt - tájékoztatta az MTI-t Kovács Ferenc a VDSZSZ helyi vezetője. Mint mondta, a szondáztatók arra hivatkoztak, hogy állampolgári bejelentés alapján végzik az ellenőrzést. Hozzátette: a bejelentés tartalma az információk szerint úgy szólt, hogy "tivornyáztak a sztrájkoló vasutasok".
Dikházi Tibor, a MÁV területi kommunikációs munkatársa azt mondta: a munkáltatónak jogában áll a szondáztatás.
Sztrájk: nincs alku, a MÁV bírósághoz fordult
MÁV: egyre hevesebb a sztrájkhangulat
A sztrájk folytatódik
Vasutas sztrájk: nincs fény az alagút végén
Bármikor folytatódhat a vasúti sztrájk
Alku nincs, de a sztrájknak vége - egyelőre
MTI