1p

Kíváncsi rá, hogyan befolyásolják a világpolitikai viharok az Ön pénztárcáját?
Csatlakozzon azokhoz, akik nemcsak figyelik,
hanem értik is, mi történik a világban - és a tőkepiacokon!

Klasszis Befektetői Klub

2025. május 27. 17:00, Budapest

Részletek és jelentkezés

A vasutasok kedden 24 óráig biztosan nem hagyják abba a sztrájkot, de még szerdán reggel is lehet munkabeszüntetés - mondta Gaskó István a VDSZSZ sajtótájékoztatón.
A vasutasok kedden 24 óráig biztosan nem hagyják abba a sztrájkot, de még szerdán reggel is lehet munkabeszüntetés - mondta Gaskó István, a Vasúti Dolgozók Szabad Szakszervezete (VDSZSZ) sajtótájékoztatón. Elmondta: a keddi egyeztetésen sem jutottak előre, a munkáltató továbbra sem enged álláspontjából.

A Vasúti Dolgozók Szabad Szakszervezete (VDSZSZ) sztrájkbizottsága nem fogadja el azt a helyzetet, hogy nincs előrehaladás a tárgyalások során - mondta Gaskó István, a VDSZSZ elnöke a keddi sztrájkbizottsági ülést követően. Hozzátette: az utasok érdekében tiltakoznak amiatt, hogy a még elégséges szolgáltatásokban sem hajlandó a munkáltató azt a teljesen racionális megállapodást megkötni, amelyet a szakszervezet ajánl.

Kedden délig az 1450 személyszállító vonatból 347, a kijelölt vonatok mintegy 24 százaléka, és 121 teherszállító vonat közlekedett  - közölte a MÁV. A MÁV-Start Zrt-nél kedden az 1838 vezényelt dolgozó (jegyvizsgálók, kocsivizsgálók) közül 466 fő, 25 százalék sztrájkol.

A MÁV Zrt. Pályavasútnál, ahol a forgalomirányítók dolgoznak a nappali műszakban a 2819 munkavállalóból 213-an (7,8 százalék) sztrájkolnak, 91,73 százalékuk azonban nem, ez az arány hétfőn még alacsonyabb, 85 százalék körül volt.
 

A VSZ a munkavállalókkal szolidáris, a VDSZSZ vezetőivel nem


A Vasutasok Szakszervezete (VSZ) a munkavállalókkal szolidáris, de a Vasúti Dolgozók Szabad Szakszervezetének (VDSZSZ) vezetőivel nem - mondta Simon Dezső, a VSZ elnöke. Hozzátette: a VSZ számára a privatizált, kiszervezett volt MÁV cégeknél a munkahelyek és a szerzett jogok megőrzésére fontosabb, mint a plusz 10 százalékos bérfejlesztés, és a MÁV Cargo privatizációjából származó részesedés, ezért a VSZ nem vesz részt a sztrájkban, és ezt javasolja tagjainak is, így tagjaik túlnyomó többsége nem vesz részt a VDSZSZ sztrájkjában.

Simon Dezső kiemelte, hogy a VSZ 25.554 fős taglétszámával a legnagyobb vasúti munkavállalói érdekképviselet, tagjaik közül 13.800 aktív dolgozó, míg 11.700 nyugdíjas. A VDSZSZ-nek mintegy 11.000 aktív tagja van - tette hozzá.

Eredménytelenül zárult a Vasúti Dolgozók Szabad Szakszervezete és MÁV Zrt. közötti a szakszervezet követeléseiről, illetve a még elégséges szolgáltatásról a kedden 11 órakor kezdődött egyeztetés, a munkabeszüntetés egyelőre folytatódik. A szakszervezet délután értékeli a kialakult helyzetet. Az egyeztetés a MÁV Zrt. és a VDSZSZ között szerdán 9 órakor folytatódik.
A VSZ elnöke emlékeztetett arra, hogy 2007 decemberében az elnökség értékelte a MÁV és leányvállalatainál kialakult munkaügyi helyzetet, és úgy döntöttek: nem fognak részt venni a VDSZSZ által kezdeményezett munkabeszüntetésben. Ismertette, hogy a 45 vasúti leányvállalattal kötötték meg a kollektív szerződést. Például a MÁV Zrt.-nél átlagosan 6,9 százalékos bérfejlesztés valósult meg 2008-ban, a MÁV Cargo Zrt.-nél 4,5 százalékos, és az egyéb vasúti gazdasági társaságnál 0-3 százalékos.

Megemlítette, hogy ahol 0 százalékos bérfejlesztésben állapodtak meg, ott ez azért történt, hogy ne kelljen elbocsátani dolgozókat. Utalt arra, hogy 2007-ben több volt MÁV leányvállalat csőd közeli helyzetbe került, ettől a MÁV Zrt. pénzügyi segítsége mentette meg őket. Véleménye szerint a VDSZSZ plusz 10 százalékos bérkövetelése, és sztrájkja megosztja a vasúti dolgozókat.
Simon Dezső szerint a MÁV Cargo várható privatizációs bevételeinek szétosztásáról még korai vitázni, mivel az adás-vételi szerződés hatályba lépéséhez előbb azt az osztrák és a magyar versenyhivataloknak engedélyeznie kell, amire várhatóan március előtt nem kerül sor.

A VSZ elnöke szerint a Gaskó István VDSZSZ-elnök által emlegetett 2005. decemberi megbeszélés Kóka János akkori gazdasági és közlekedési miniszterrel egy sörözőben valóban megtörtént, de az informális jellegű volt. Arról, hogy későbbiekben a VDSZSZ miben állapodott meg a tárca akkori vezetőjével, a VSZ-nek nincs tudomása.

A sajtótájékoztatón kiosztották a MÁV Zrt. és a reprezentatív vasúti szakszervezetek által 2005. december 13-én kötött írásbeli megállapodást, aminek egyik pontja szerint a MÁV Zrt. a MÁV Cargo Zrt.-nél biztosítja a munkavállalók tulajdonrész-szerzését, ha a tulajdonos ilyen döntést hoz.

A VDSZSZ azonban azt szeretné elérni, hogy nemcsak a MÁV Cargo, hanem egyéb, a MÁV-ból kiszervezett cégek - a Trakció és a Gépészeti Kft. - dolgozói is részesedjenek a Cargo privatizációs bevételéből egy egyszeri nettó 250 ezer forintos juttatás keretében.
 

VOSZ: Zavart kelt és kárt okoz a sztrájk

A Vállalkozók és Munkáltatók Országos Szövetsége (VOSZ) álláspontja szerint a jelenlegi vasutassztrájk nem fér össze a hazai jogszabályok szellemével, s jogalapja sincs. A jogalap nélküli, rosszul szervezett munkabeszüntetés súlyosan sérti a vállalkozások, munkáltatók, munkavállalók érdekeit, lejáratja a nagy tradícióval rendelkező hazai vasutasságot, és veszélyezteti a munkahelyeiket is: zavart kelt és kárt okoz  - áll a VOSZ közleményében.

A VOSZ felhívja a figyelmet arra, hogy az Országos Érdekegyeztető Tanács keretei között 2007. december 21-napján a kormány és a szociális partnerek - köztük a Vasutas Dolgozók Szabad Szakszervezetének (VDSZSZ) tagjait is tömörítő Liga Szakszervezetek - 5,0-7,5 százalékos, a 2008. évre érvényes keresetnövelési értékben állapodtak meg. A bérmegállapodást a Liga Szakszervetek képviselője is aláírta. A folyamatban levő vasutassztrájk során a VDSZSZ és a Liga Szakszervezetek közös elnöke ennél csaknem 10 százalékkal magasabb bért követel, ami a decemberi OÉT megállapodás felrúgásával egyenértékű - mutat rá a VOSZ.

A munkaadói szervezet a vasutassztrájkkal kapcsolatban rögzíti, hogy a szövetség csak olyan partnerekkel kíván együttműködni, akik betartják a megállapodásokat, és betartásáért felelősséget vállalnak. A VOSZ mint eddig, továbbra is tiszteletben tartja a munkavállalók sztrájkhoz való jogát, de ellenez minden törvénysértő és nagy kárt okozó magatartást.

A VOSZ kéri a sztrájkoló vasutasokat, hogy vegyék fel a munkát és folytassák hasznos tevékenységüket. Kéri az OÉT munkavállalói oldalát alkotó szakszervezeti konföderációkat, hogy fejezzék ki viszonyukat a sztrájkhoz: támogatják vagy elutasítják, illetve érvényesnek és magukra nézve kötelező érvényűnek tekintik-e a 2007. december 21-ei bérmegállapodást.

A munkaadói szövetség kéri a munkaügyi kormányzatot, hogy az együttműködő szociális partnerek bevonásával haladéktalanul kezdődjék meg a sztrájkról szóló 1989. VII. törvény felülvizsgálata, különös tekintettel a sztrájkkezdeményezés körülményeire és a még elégséges szolgáltatások témakörére.

Amennyiben a sztrájk elhúzódik, a VOSZ javasolja a fuvarozó vállalkozásoknak, hogy kis- és nagybuszok igénybevételével szövetségbe tömörülve lépjenek be a személyszállítás piacára, ezzel biztosítva a munkavállalók és a diákok zökkenőmentes közlekedését. A szövetség kéri a gazdasági kormányzatot, a személyszállító fuvarosok tevékenységének állami eszközökkel történő támogatását - áll a VOSZ közleményében.


Több gyárban korlátozza a késztermék-szállítást a sztrájk


A vasutassztrájk több gyárnak is szállítási zavart okoz főként a késztermékek esetében, miközben az alapanyagellátást és a dolgozók munkába járását alapvetően nem érinti. A Magyar Suzuki Zrt.-nél a kész autók kiszállítását akadályozza a vasutasok sztrájkja, jelenleg a tervezettnél sokkal több autó áll a tárolóterületeken - mondta Ruska Viktória a vállalat kommunikációs vezetője. Hozzátette: a vagonokat vasúti dolgozók tolják be, ha ők nem dolgoznak, nem jutnak ki a megrakott szerelvények a gyárból.

Nagy László, az Electrolux Lehel Kft. logisztikai igazgatója elmondta: az Electorlux gyáraiba szerződéses partnerek szállítják buszokkal a dolgozókat, ezért utaztatásukat nem érinti a vasutassztrájk. Nem befolyásolja a sztrájk az alkatrészek beszállítását sem, mert az is közúton történik. A logisztikai igazgató hozzátette: a késztermékszállításra viszont hatással van a sztrájk, mivel az 50 százalékban vasúton történik. Az import és export, valamint a tranzitszállítások korlátozásával kapcsolatban a MÁV Cargo már hétfőn értesítette is vállalatot.

A Dunaferr csoportot is érinti a vasutasok munkabeszüntetése, mert az alapanyag beszállítása és a késztermékek elszállítása jelentős mértékben vasúton történik - mondta Várkonyi Zsolt, a Dunaferr kommunikációs vezetője. Hozzátette: a Dunaferr menedzsmentje reméli, hogy mielőbb befejeződik a sztrájk.

Egyelőre nem okoz fennakadást a győri Audi Hungaria Motor Kft. termelésében a vasutassztrájk - közölte Czechmeister Mónika, a vállalat sajtóreferense. Tájékoztatása szerint, ha kell, át tudnak állni közúti szállításra a vasútiról, de erre eddig nem volt szükség.


Szondáztatják a sztrájkolókat Miskolcon

Szondáztatják a sztrájkolókat Miskolcon, eddig mintegy húsz ember fújt a szondába és közülük senki sem fogyasztott alkoholt - tájékoztatta az MTI-t Kovács Ferenc a VDSZSZ helyi vezetője. Mint mondta, a szondáztatók arra hivatkoztak, hogy állampolgári bejelentés alapján végzik az ellenőrzést. Hozzátette: a bejelentés tartalma az információk szerint úgy szólt, hogy "tivornyáztak a sztrájkoló vasutasok".

Dikházi Tibor, a MÁV területi kommunikációs munkatársa azt mondta: a munkáltatónak jogában áll a szondáztatás.

Sztrájk: nincs alku, a MÁV bírósághoz fordult
MÁV: egyre hevesebb a sztrájkhangulat
A sztrájk folytatódik
Vasutas sztrájk: nincs fény az alagút végén
Bármikor folytatódhat a vasúti sztrájk
Alku nincs, de a sztrájknak vége - egyelőre

MTI

Címkék: Cikkek

LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Előfizetőink máshol nem olvasott, higgadt hangvételű, tárgyilagos és
magas szakmai színvonalú tartalomhoz jutnak hozzá havonta már 1490 forintért.
Korlátlan hozzáférést adunk az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz is, a Klub csomag pedig a hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmazza.
Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!

Cikkek Megújult a Privátbankár!!
Privátbankár.hu | 2011. november 15. 15:35
Kedves olvasóink az elmúlt héten már megújult oldalunk tesztverziójával találkozhattak, ami jelezte: a Privátbankár új útra lépett. A változás már a nyáron elkezdődött, azóta lépkedünk folyamatosan előre. Most egy nagyobb ugrás következett..
Cikkek További árfolyamok >>
Privátbankár.hu | 2011. november 9. 10:05
 
Cikkek Skandináviában sincs minden rendben
Privátbankár.hu | 2011. november 3. 18:02
Folytatódik a dán lejtmenet jövőre is, a skandináv ország gazdasága tovább lassul, egyre nehézkesebb a hitelezés, és tovább csökkennek a lakásárak
Cikkek Papandreu lemondott a népszavazásról
Privátbankár.hu | 2011. november 3. 16:21
A görög kormányfő elállt attól az ötletétől, hogy népszavazáson dőljön el, akarnak-e a görögök megszorításokat a nemzetközi mentőcsomagért cserébe. Ezzel visszatértünk a pár nappal ezelőtti állapotokhoz, amikor a piacok optimista hangulatban nyugtázták, hogy az európai tagállamok nagy nehezen megállapodtak a magánbefektetőkkel a görög adósság felének leírásáról.
Cikkek Papandreu nem mond le - még
Privátbankár.hu | 2011. november 3. 14:05
Óriási meglepetésre kamatot vágott az Európai Központi Bank. 25 bázisponttal 1,25 százalékra csökkentették az irányadó rátát az eddig 1,5 százalékról. A piacok azonnal reagáltak. Közben egyre fogy a levegő a görög miniszterelnök körül, aki távozhat posztjáról. Ha Athén elköszön az eurótól, az első tagállam lehet, amely kilép az EU-ból
Cikkek A bankokat kérdezi a kormány, mi legyen a devizahitelesekkel
Privátbankár.hu | 2011. november 3. 13:50
Újra tárgyalóasztalhoz ülnek a bankok a kormánnyal, az NGM várja a javaslatokat a szektor szereplőitől. Az már biztos, hogy feltőkésítik az MFB-t
Cikkek Sehol egy biztonságos magyar bank?
Privátbankár.hu | 2011. november 3. 13:36
A Global Finance Magazin közzétette listáját az ötven legbiztonságosabb feltörekvő piaci bankról: sehol egy magyar bank, még a régiós összesítésben sem
Cikkek A mauríciuszi devizát a költségvetési tervek gyengítik
Privátbankár.hu | 2011. november 3. 12:47
Harmadik napja gyengül a mauríciuszi rúpia a dollárral, és a fő devizákkal szemben. Az Indiai-óceán szigetországában a jövő évi költségvetés terveire várnak a befektetők. A várakozások szerint a port louis-i kormány olyan intézkedésekről dönt majd, amelyek gyengítik a devizát, ugyanis az elsősorban exportból élő gazdaságnak ez kifejezett érdeke. Érdekesség, hogy a helyi statisztikai hivatal nemrég főleg az európai válságra hivatkozva csökkentette az idei GDP előrejelzését 4,5-ről 4,1 százalékra. A mindössze 1,3 millió lakosú ország GDP-je a második Fekete-Afrikában köszönhetően az erős olaj, cukornád-kivitelnek, és a textiliparnak.   Privátbankár
Cikkek A kormány átvállalja Várpalota devizahitelét - a jó lobbi miatt
Privátbankár.hu | 2011. november 3. 11:48
Várpalota polgármesterének lobbitevékenységét a kormány azzal ismeri el, hogy kifizeti a kistérség devizatartozását
Cikkek Kollektív szerződések: már most nyomást gyakorolnak a munkaadók
Privátbankár.hu | 2011. november 3. 11:21
A jövő évi költségcsökkentések jegyében több munkáltató nyomásgyakorlásba kezdett, jelezvén, hogy felbontanák a kollektív szerződéseket
hírlevél
Ingatlantájoló
Együttműködő partnerünk: 4iG