.jpg)
Közölte: Európa importgáz-igénye 2020-ra 100 milliárd köbméterrel nő, miközben a kitermelési szintje stagnál, vagy inkább csökken, ezért nem csak a régi vezetékekre van szükség. A projektben érintett országok képviselői a Nabucco megvalósításával kapcsolatban elsősorban a stabil jogi környezet létrehozását, az infrastruktúra fejlesztését emelték ki.
Jozias Van Aarsten, a Nabucco projekt uniós koordinátora elmondta: igazi politikai erőt kell felmutatni a projekt kapcsán. Az Európai Uniónak összhangban a tagállamok hosszú távú érdekeivel, kollektív módon kell fellépnie. A Nabuccót nem szabad üres ígéretként hagyni - mondta. A koordinátor szavai szerint októberre készülhet el, és nyújtja az energiabiztos elé a Nabucco kampánytervét.
Az eseményen Andris Piebalgs, uniós energiabiztos előzőleg közölte: a Nabucco meg fog épülni, nincs alternatívája. Legfeljebb az fordulhat elő, hogy nem az a konzorcium, vagy nem azok a konzorciumi tagok hozzák létre, amelyek most dolgoznak a projekten. A biztos szerint a Nabucco nemcsak egy közös uniós projekt, kifejezi azt is, hogy van közös európai energiapolitika.
Kóka János elmondta: Magyarország a gázellátást tekintve a legveszélyeztetettebb európai ország, mivel az elsődleges energiamérlegben a gáz aránya eléri a 40 százalékot. A gáz 80 százaléka importból, főleg Oroszországból származik. Aláhúzta: mindebből kitűnik, hogy Magyarországnak elsődleges érdeke az, hogy aktív lépések történjenek a Nabucco projektben, hiszen a mostani egyoldalú, orosz kitettsége túlságosan nagy, s ezt oldani kell.
A Fidesz örül annak, hogy Gyurcsány Ferenc végre változtatott a Nabucco-gázvezetékkel kapcsolatos álláspontján - mondta Németh Zsolt, az Országgyűlés külügyi bizottságának fideszes elnöke pénteken újságíróknak, a miniszterelnöknek a Nabucco-konferencián elhangzott beszédére reagálva.
A miniszterelnök a Parlamentben megrendezett konferencián többek között azt mondta: "bolond az az ország és régió, amelyik attól boldog, hogy egyetlen eladója van". A beszerzést diverzifikálni kell, vevőként nem szabad kiszolgáltatni magunkat - tette hozzá.
Németh Zsolt reagálásában közölte: örülnek annak, Gyurcsány Ferenc "végre változtatott véleményén", és elfogadta a Fidesz álláspontját a Nabucco-ügyben, így bíznak abban, hogy ezek után a parlament elfogadja a Fidesz közös uniós energiapolitikáról szóló országgyűlési határozati javaslatát.
Megjegyezte: annak is örülnek, hogy a miniszterelnökre "nem szakadt rá a plafon", amikor ezt a kijelentést tette, hiszen korábban úgy nyilatkozott, hogy a Nabucco egy álom, mi pedig nem álmokat, hanem terveket akarunk. A politikus egyben sajnálatosnak tartotta, hogy "kicsinyes módon nem hívták meg a Fidesz előadóját" a konferenciára.
A fideszes politikus kérdésre válaszolva azt mondta: azért lassú a Nabucco megvalósítása, mert egymásnak ellentmondó nyilatkozatok látnak napvilágot egyes politikusoktól, például a magyar miniszterelnöktől is. Németh Zsolt azt mondta, a terv felgyorsításában és megvalósításában fontosnak tartja, hogy semmilyen "hátsó kapun" ne tudjon bejönni egy ellenséges, és döntő befolyással rendelkező orosz szereplő a Nabucco-projektbe, mert ez önmagában is megtorpedózhatja a terv sikerét. Mint mondta, rövidtávon szükségesnek tűnik, hogy orosz gáz is menjen a Nabuccón, de összességében rendkívül fontos, hogy az oroszok ne tudjanak meghatározó befolyást szerezni.
Szerinte a közép-ázsiai és az azerbajdzsáni gázlelőhelyeket tekintve egyáltalán nem zárható ki, hogy mind a forrás, mind az útvonal, mind a tulajdonos tekintetében egy önálló szereplő jelenhet meg a Nabuccóval Európában. Németh Zsolt az orosz befolyás elkerülése mellett, a Nabucco megvalósulása szempontjából szintén fontosnak nevezte egy komoly finanszírozó megjelenését, és szerinte azzal, hogy Sarkozy francia elnök kinyilvánította elkötelezettségét a közös uniós energiapolitika mellett, jó esély van a Gaz de France szerepvállalására.
Év végéig döntenek
A Nabucco földgázvezeték- projektre alakult Nabucco Gas Pipeline International GmbH az év végéig dönteni akar az évi 30 milliárd köbméter földgáz szállítására alkalmas vezeték beruházásáról - közölte Reinhard Mitschek, öt nemzeti olaj- és gázipari társaság konzorciumának ügyvezető igazgatója.
"Az európai gázellátás kihívásai - Élesedő verseny, újabb lehetséges útvonalak és szállítók - avagy a Nabucco szerepe" című konferencián Adris Piebalgs, az Európai Unió energiaügyekért felelős biztosa európai biztonsági kérdésnek nevezte az új földgázforrások és az új szállítóvezeték kérdését, hozzátéve, hogy ez nem a tagállamok nemzeti problémája. Az Európai Unió két napja kinevezett Nabucco koordinátorának Jozias van Aartsen volt holland külügyminiszternek a feladata lesz, hogy megvizsgálja: milyen európai szintű szabályozási és politikai lépések szükségesek a projekt megvalósításához.
A konferencián 15 országból több mint 250 szakember vesz részt. Miniszteri szinten képviselteti magát Szerbia, Azerbajdzsán és Ausztria. A projektben részt vevő magyar Mol, a török Botas, a Bulgargaz, román Transgaz és az osztrák OMV mellett jelen vannak az Európai Beruházási Bank (EIB), az Európai Újjáépítési és Fejlesztési Bank (EBRD) és más bankok képviselői, pénzügyi befektetők és az érintett országok diplomáciai képviselői.
A 2002-ben meghirdetett projekt, a 3.300 kilométer hosszú gázvezeték építése mintegy 4,6 milliárd eurós beruházást jelent.
Piebalgs a tanácskozás szünetében tartott sajtótájékoztatón a finanszírozás uniós támogatásával kapcsolatban azt mondta, hogy az unió eddig is támogatta pénzügyileg a projektet, és ha szükség lesz rá, az Európai Beruházási Bank (EIB) hitelez. A biztos a felszólalásában emlékeztetett arra, hogy 1995 és 2005 között az EU fogyasztása évi 369 milliárd köbméterről 510 milliárdra nőtt, miközben a saját termelés 2005-ben mindössze 212 milliárd köbméter volt, a többi import. A várakozások szerint az igények 750-900 milliárd köbméterre emelkednek 2030-ig, miközben a belső kitermelés tovább csökken. Andris Piebalgs "szolidaritás vezérelte együttműködést sürgetett" az európai energetikában.
Hernádi Zsolt, a Mol elnök-vezérigazgatója ezzel kapcsolatban a térség, a 2004-ben csatlakozott államok sajátos helyzetére hívta fel a figyelmet, többek között arra, hogy a térség szinte teljes egészében kizárólag orosz fölgázt kap. Míg az EU-15-öknél a hálózat struktúrája, a politikai akarat és a szakmai tudás segíti a földgázigény kielégítését, az EU-10-ek országaiban működő hálózat nem köthető össze azzal. "Így a szolidaritás illúzió" - mondta a Mol elnök-vezérigazgatója. Ugyanakkor a Mol elkötelezett az európai uniós infrastruktúra fejlesztése mellett - mondta -, és sürgette az európai uniós stratégiai tároló megépítését.
Még titok, ki a hatodik Nabucco-partner
A franciák annyira szeretnék...
Az RWE társulna a Nabuccóba
MTI