13 ezer tonna (!) szeletes csoki egy év alatt
A húsvéti ünnepek elengedhetetlen élelmiszerei közé tartoznak a sonkaféleségek és a húsvéti csokoládéfigurák. A GfK Hungária ConsumerScan adatbázisának adatai alapján elmondható, hogy a tavalyi húsvét alkalmával ugyan csökkent a sonkavásárlási kedv, ám a háztartások még így is közel harmadával vásároltak több húsvéti sonkát, mint 2004-ben. Az ünnepi időszakban hagyományosan jelentős mennyiség fogy a különböző sonkaféleségekből és 2001 óta két év kivételével - 2004 és 2007 - a piac minden esztendőben bővült - olvasható a szerkesztőségünkhöz eljuttatott közleményben.
A két fő szegmens - azaz a gépsonkák és a füstölt-főtt-kötözött sonkák piaca - azonban egymással ellentétes irányban fejlődött: 2004 és 2007 között gépsonkából minden húsvét alkalmával 15 százalékkal kevesebbet, míg a füstölt-főtt-kötözött sonkából 30 százalékkal többet vásároltak a fogyasztók az év többi időszakához képest - állapítják meg.
A hipermarketek súlya egyébként a húsvéti sonkák piacán 2006-ban és 2007-ben tovább nőtt, miközben a diszkontokban a háztartások egyre kisebb mennyiséget vásároltak. Egyre több sonka fogy ugyanakkor a hentesüzletekben, a kisboltok piaci súlya pedig stabilan 15 százalékos. |
Mivel tömjük a gyereket? Nagy Csokinyúl-teszt
A húsvéti csokifigurák iránti kereslet évről évre eltérő irányú változást mutatott - írják. A háztartások 2006-ban összesen 18 százalékkal többet, 2007-ben pedig 12 százalékkal kevesebbet vásároltak a szezonális édességből. A közlemény szerint a tavalyi szezonban mért visszaesés a szezonális csokoládéfigurák átlagárában bekövetkezett 12 százalékos emelkedésnek az eredménye, mely az ezt megelőző évben mért átlagos 4 százalékos árcsökkenéshez képest számottevőnek mondható.
A vásárlás helyét tekintve itt is a nagy áruházak törtek előre. Az utóbbi négy évben folyamatosan emelkedett a hipermarketek húsvéti csokoládéfigurák piacán uralt mennyiségi részesedése: míg 2004-ben az összes mennyiség 28 százaléka, addig 2007-ben a vásárlók kosarába kerülő termékek 37 százaléka már e bolttípusból származott. A diszkontokban is jelentősen nőtt a háztartások által megvásárolt mennyiség, 2007-ben már minden negyedik húsvéti csokoládéfigura itt került a bevásárló kosarakba. A bővülést a diszkontok jellemzően a kis vegyesboltok - főként a láncba szerveződött üzletek - kárára érték el - áll a közleményben.
Sonkavásárlási jótanácsok
Kevés báránnyal várjuk a húsvétot
A nyuszikat keresik, nem a csibéket
Szárazan jobb az édes: 200 alatt nem kell a pezsgő
Jövőre kevesebb hétvégi láblógatás