Az újság emlékeztetett arra, hogy a vezetéket - amely a Kaszpi-tengeri térségből Törökországon, Iránon, Bulgárián, Románián és Magyarországon át Ausztriáig és Nyugat-Európáig szállítana földgázt - eredetileg 2010-ben helyezték volna üzembe, a tervezők azonban most már 2012-ben reménykednek. Ugyanakkor - mint a Berliner Zeitung írta - ennek érdekében semmi nem történt, azaz egyetlen darab csövet sem fektettek le, egyetlen kapavágás nem történt, s nem tisztázott az ötmilliárd eurós terv finanszírozása sem. Mindehhez a lap hozzáfűzte: túlzottan nehézkesek az európai döntési eljárások, túl nagy a nemzeti önzés, s túlságosan vonakodnak a beruházók.
A kommentár emlékeztetett az eredeti szándékra, konkrétan arra, hogy a több mint 3300 kilométer hosszú vezeték biztosítaná az Európai Unió földgázszükségletének mintegy tíz százalékát. Tíz fontos százalékot, mindenekelőtt azért, mert az EU csökkenteni kívánja függőségét fő szállítójától, Oroszországtól - mutatott rá a Berliner Zeitung, ezzel magyarázva azt, hogy a tagállamok vezetői a Nabuccót stratégiainak fontosnak minősítették, s azt a közös energiapolitika első nagyszabású objektumának szánták.
Magyarországot - mint a Berliner Zeitung hangoztatta - Putyin már a saját oldalára állította. Noha a Mol magyar energiaszolgáltató tagja a Nabucco-konzorciumnak, a vállalat a Gazprom-vezeték építésében is részt kíván venni. A magyar kormány nem tekinti ezt hűtlenségnek - írta a lap. "A Nabucco egy álom, s álmokkal nem tudunk lakásokat fűteni" - idézte az újság Gyurcsány Ferenc miniszterelnök ezzel kapcsolatos, közelmúltban elhangzott kijelentését. |
A Nabuccót ugyanakkor a török magatartás is kérdésessé teszi. Törökország ugyanis a lap szerint nem csupán a földgázszállítások tranzitállama akar lenni, hanem egy vérbeli kereskedelmi központ. Az EU tart attól, hogy Ankara és Moszkva között olyan különmegállapodás jöhet létre, amelynek keretében Oroszország rendkívül olcsón pótlólagos földgázhoz juttatná Törökországot, ha az lemondana a Kaszpi-tengeri vezeték építésében való tranzitrészvételről. Ez pedig a végső csapást jelenthetné a Nabucco számára - mutatott rá a Berliner Zeitung, hangoztatva: minden, az európaiak által elvesztegetett nappal növekszik annak valószínűsége, hogy a tervezett vezeték még az előtt meghiúsul, hogy építése megkezdődött volna.
Oroszbarát magyarok: csodálkoznak, csalódtak
Dicséret a magyar energiapolitikának
Az oroszok szerint Gyurcsány a Gazpromot előnyben részesíti
Profil: Magyarország Moszkvához dörgölőzik
Pofon az uniónak, lökés az oroszoknak?
A Mol szerint egy baj van a Nabuccóval
Gyurcsány: csak versenyezzenek értünk!
MTI