1p
Szomszédaink közül csak Horvátországból és Ausztriából nézve számít olcsónak az a tarifa, ami állítólag az önköltséget sem fedezi
Budapesten legalább 150 forintot kell fizetnünk egy kilométernyi taxizásért, ami egyes szakmai vélemények szerint irreálisan alacsony ár, és az önköltséget sem fedezi. Szomszédaink közül mégis csak Horvátországból és Ausztriából nézve számít igazán olcsónak a tarifa - taxikörkép itthonról és a világból.

A Privátbankár.hu kilenc budapesti taxitársaság árait vizsgálta meg, ez alapján kijelenthető, hogy utcai leintés esetén alig van különbség az árak között: 230 vagy 240 forintba kerül egy kilométer, a kilenc cég árainak átlaga pedig 238 forintra jön ki.

Más azonban a helyzet telefonos rendelés esetén. Ekkor már sokkal nagyobb a különbség a két szélsőérték között, a Taxi Plus 150, a City Taxi pedig 240 forintot kér el kilométerenként. Az átlag ez esetben 212 forint.

Az úgynevezett alapdíjban ugyanakkor nincs különbség, minden autó órája 300 forintról indul Budapesten. Várakozásért 37-60 forintot kell fizetnünk percenként, ebben is a Taxi Plus a legolcsóbb, a legdrágább díjat viszont egyszerre több társaság is kínálja.

Bécsben ezzel szemben 2,5 euróról (687 forintról) kezd ketyegni a taxióra, kilométerenként pedig 1,2 eurót, 330 forintnak megfelelő összeget kell megfizetnünk. A borravalót elvárják, de általában elég a legközelebbi egész euróig felkerekíteni.

Horvátországban igyekeznek megkönnyíteni a turisták dolgát: egy kilométernyi utazás mindig 1 eurónak megfelelő kunába kerül a fővárosban, vagyis 275 forint körüli összegbe. Az alapdíjért nyugat-európai színvonalú árat, mintegy 720 forintnak megfelelő kunát kérnek el.

Ljubljanában fele ennyiért is foghatunk taxit, a kilométerenkénti egy eurós tarifa itt kifejezetten magasnak számít. Elvileg nem éri el a kilométerenkénti egy eurót a viteldíj összege Pozsonyban sem, általában 60-80 centnek megfelelő összeget kérnek a sofőrök, hacsak nem éppen egy szélhámost fogunk ki, amire itt nagyon vigyázni kell – hívja fel a figyelmet több utazási portál is.

Romániában és Ukrajnában pedig magyar szemszögből nézve nevetséges árakért taxizhatunk, sokszor száz forintnak megfelelő összeget sem kérnek egy kilométerért, de az is igen gyakori, hogy a sofőr előre megegyezik a potenciális utassal egy fix árban.

Belgrádban 119 dinár az alapdíj, ami nagyjából 300 forintnak felel meg, vagyis hasonló a budapesti árakhoz. A kilométerdíj 113 és 226 forintnak megfelelő összeg között mozog. Itt is nagy gondot jelent viszont a sok "hiéna" jelenléte, amelyek nehezen megkülönböztethetők a hivatalosan regisztrált kocsiktól, viszont jóval drágábban dolgoznak.

Ebben is London a legdrágább

Londonban nagyjából 4,6-8,6 fontba kerül egy mérföldnyi (1,6 kilométer) út napszaktól függően, vagyis kiugróan magas, 875-1600 forintnak megfelelő összegért tehetünk meg egy kilométert. A brit fővárosban azonban minél többet utazunk, annál kedvezőbb az ár. Hat mérföldet például 17-34 fontért tehetünk meg, ami jóval olcsóbb, mintha az egymérföldes árnak a hatszorosát vennénk. Az alapdíj minden esetben 2,2 font, vagyis mintegy 680 forint. Párizsban 0,91-1,4 euróba kerül egy kilométer, ami 250-384 forintnak felel meg. Az alapdíj 2,2 euró, vagyis 600 forint. Berlinben 3 euróról, vagyis több mint 800 forintról indulnak az órák, utána 430 forintnyi összeget kell fizetnünk kilométerenként, hét kilométer felett pedig 329-nyit. A német fővárosban szokás 5-10 százalék borravalót is adni a sofőrnek.

A sárga taxik fővárosa

Ha New York közlekedése kerül szóba, sokaknak ugorhat be először a Manhattan utcáin hömpölygő sárga taxifolyam. Az USA keleti partján terpeszkedő nagyvárosban európai szemmel nézve furcsán számláznak a taxik, egyötöd mérföldekben mérik ugyanis a megtett utat, ami négy háztömbnyi távolságnak felel meg a metropoliszban. Egy ekkora útért negyven centet, vagyis mintegy 78 forintot kell fizetni. Ez azt jelenti, hogy egy kilométert nagyjából 243 forintnak megfelelő összegért utazhatunk, ami az ottani bérekhez képest igen olcsó. Ehhez hozzáadódik még a 2,5 dolláros (487 forintos) alapdíj, egy ötvencentes állami adó, valamint délután négy és este nyolc között egy egydolláros, este nyolc és reggel hat között pedig egy féldolláros csúcsforgalmi illetve éjszakai felár. Minden perc várakozásért 40 centet kell fizetnünk, s nekünk kell állni az esetleges út- vagy belépő díjakat is.

Ötezer dolláros taxi

Érdekesség, hogy a világ eddigi legdrágább taxiszolgáltatását nem valamelyik fényűző nagyvárosban kell keresnünk. A BBC szerint a legköltségesebb viteldíjat 2004-ben fizették ki Bagdadban, ahol a repülőtérről a városközpontba vezető mintegy 24 kilométeres útszakaszt ötezer dollárnál is nagyobb összegért, vagyis nagyjából – mai árfolyamon számolva – egymillió forintért tehettük meg. Ez persze nem hagyományos fuvardíjat jelent, sokkal inkább a nyugati utazók biztonságának szavatolása került ennyibe. Az árba nemcsak egy kétautós, 160-170 kilométeres óránkénti sebességgel száguldó konvoj számított bele, hanem egy négyfős, állig felfegyverzett, leszerelt katonákból álló testőrgárda is.

Privátbankár - Fokasz Oresztész

Címkék: Cikkek

LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Előfizetőink máshol nem olvasott, higgadt hangvételű, tárgyilagos és
magas szakmai színvonalú tartalomhoz jutnak hozzá havonta már 1490 forintért.
Korlátlan hozzáférést adunk az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz is, a Klub csomag pedig a hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmazza.
Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!

Cikkek Megújult a Privátbankár!!
Privátbankár.hu | 2011. november 15. 15:35
Kedves olvasóink az elmúlt héten már megújult oldalunk tesztverziójával találkozhattak, ami jelezte: a Privátbankár új útra lépett. A változás már a nyáron elkezdődött, azóta lépkedünk folyamatosan előre. Most egy nagyobb ugrás következett..
Cikkek További árfolyamok >>
Privátbankár.hu | 2011. november 9. 10:05
 
Cikkek Skandináviában sincs minden rendben
Privátbankár.hu | 2011. november 3. 18:02
Folytatódik a dán lejtmenet jövőre is, a skandináv ország gazdasága tovább lassul, egyre nehézkesebb a hitelezés, és tovább csökkennek a lakásárak
Cikkek Papandreu lemondott a népszavazásról
Privátbankár.hu | 2011. november 3. 16:21
A görög kormányfő elállt attól az ötletétől, hogy népszavazáson dőljön el, akarnak-e a görögök megszorításokat a nemzetközi mentőcsomagért cserébe. Ezzel visszatértünk a pár nappal ezelőtti állapotokhoz, amikor a piacok optimista hangulatban nyugtázták, hogy az európai tagállamok nagy nehezen megállapodtak a magánbefektetőkkel a görög adósság felének leírásáról.
Cikkek Papandreu nem mond le - még
Privátbankár.hu | 2011. november 3. 14:05
Óriási meglepetésre kamatot vágott az Európai Központi Bank. 25 bázisponttal 1,25 százalékra csökkentették az irányadó rátát az eddig 1,5 százalékról. A piacok azonnal reagáltak. Közben egyre fogy a levegő a görög miniszterelnök körül, aki távozhat posztjáról. Ha Athén elköszön az eurótól, az első tagállam lehet, amely kilép az EU-ból
Cikkek A bankokat kérdezi a kormány, mi legyen a devizahitelesekkel
Privátbankár.hu | 2011. november 3. 13:50
Újra tárgyalóasztalhoz ülnek a bankok a kormánnyal, az NGM várja a javaslatokat a szektor szereplőitől. Az már biztos, hogy feltőkésítik az MFB-t
Cikkek Sehol egy biztonságos magyar bank?
Privátbankár.hu | 2011. november 3. 13:36
A Global Finance Magazin közzétette listáját az ötven legbiztonságosabb feltörekvő piaci bankról: sehol egy magyar bank, még a régiós összesítésben sem
Cikkek A mauríciuszi devizát a költségvetési tervek gyengítik
Privátbankár.hu | 2011. november 3. 12:47
Harmadik napja gyengül a mauríciuszi rúpia a dollárral, és a fő devizákkal szemben. Az Indiai-óceán szigetországában a jövő évi költségvetés terveire várnak a befektetők. A várakozások szerint a port louis-i kormány olyan intézkedésekről dönt majd, amelyek gyengítik a devizát, ugyanis az elsősorban exportból élő gazdaságnak ez kifejezett érdeke. Érdekesség, hogy a helyi statisztikai hivatal nemrég főleg az európai válságra hivatkozva csökkentette az idei GDP előrejelzését 4,5-ről 4,1 százalékra. A mindössze 1,3 millió lakosú ország GDP-je a második Fekete-Afrikában köszönhetően az erős olaj, cukornád-kivitelnek, és a textiliparnak.   Privátbankár
Cikkek A kormány átvállalja Várpalota devizahitelét - a jó lobbi miatt
Privátbankár.hu | 2011. november 3. 11:48
Várpalota polgármesterének lobbitevékenységét a kormány azzal ismeri el, hogy kifizeti a kistérség devizatartozását
Cikkek Kollektív szerződések: már most nyomást gyakorolnak a munkaadók
Privátbankár.hu | 2011. november 3. 11:21
A jövő évi költségcsökkentések jegyében több munkáltató nyomásgyakorlásba kezdett, jelezvén, hogy felbontanák a kollektív szerződéseket
hírlevél
Ingatlantájoló
Együttműködő partnerünk: 4iG