Más azonban a helyzet telefonos rendelés esetén. Ekkor már sokkal nagyobb a különbség a két szélsőérték között, a Taxi Plus 150, a City Taxi pedig 240 forintot kér el kilométerenként. Az átlag ez esetben 212 forint.
Az úgynevezett alapdíjban ugyanakkor nincs különbség, minden autó órája 300 forintról indul Budapesten. Várakozásért 37-60 forintot kell fizetnünk percenként, ebben is a Taxi Plus a legolcsóbb, a legdrágább díjat viszont egyszerre több társaság is kínálja.
Bécsben ezzel szemben 2,5 euróról (687 forintról) kezd ketyegni a taxióra, kilométerenként pedig 1,2 eurót, 330 forintnak megfelelő összeget kell megfizetnünk. A borravalót elvárják, de általában elég a legközelebbi egész euróig felkerekíteni.
Horvátországban igyekeznek megkönnyíteni a turisták dolgát: egy kilométernyi utazás mindig 1 eurónak megfelelő kunába kerül a fővárosban, vagyis 275 forint körüli összegbe. Az alapdíjért nyugat-európai színvonalú árat, mintegy 720 forintnak megfelelő kunát kérnek el.
Ljubljanában fele ennyiért is foghatunk taxit, a kilométerenkénti egy eurós tarifa itt kifejezetten magasnak számít. Elvileg nem éri el a kilométerenkénti egy eurót a viteldíj összege Pozsonyban sem, általában 60-80 centnek megfelelő összeget kérnek a sofőrök, hacsak nem éppen egy szélhámost fogunk ki, amire itt nagyon vigyázni kell – hívja fel a figyelmet több utazási portál is.
Romániában és Ukrajnában pedig magyar szemszögből nézve nevetséges árakért taxizhatunk, sokszor száz forintnak megfelelő összeget sem kérnek egy kilométerért, de az is igen gyakori, hogy a sofőr előre megegyezik a potenciális utassal egy fix árban.
Belgrádban 119 dinár az alapdíj, ami nagyjából 300 forintnak felel meg, vagyis hasonló a budapesti árakhoz. A kilométerdíj 113 és 226 forintnak megfelelő összeg között mozog. Itt is nagy gondot jelent viszont a sok "hiéna" jelenléte, amelyek nehezen megkülönböztethetők a hivatalosan regisztrált kocsiktól, viszont jóval drágábban dolgoznak.
Ebben is London a legdrágább
Londonban nagyjából 4,6-8,6 fontba kerül egy mérföldnyi (1,6 kilométer) út napszaktól függően, vagyis kiugróan magas, 875-1600 forintnak megfelelő összegért tehetünk meg egy kilométert. A brit fővárosban azonban minél többet utazunk, annál kedvezőbb az ár. Hat mérföldet például 17-34 fontért tehetünk meg, ami jóval olcsóbb, mintha az egymérföldes árnak a hatszorosát vennénk. Az alapdíj minden esetben 2,2 font, vagyis mintegy 680 forint. Párizsban 0,91-1,4 euróba kerül egy kilométer, ami 250-384 forintnak felel meg. Az alapdíj 2,2 euró, vagyis 600 forint. Berlinben 3 euróról, vagyis több mint 800 forintról indulnak az órák, utána 430 forintnyi összeget kell fizetnünk kilométerenként, hét kilométer felett pedig 329-nyit. A német fővárosban szokás 5-10 százalék borravalót is adni a sofőrnek.
A sárga taxik fővárosa
Ötezer dolláros taxi
Érdekesség, hogy a világ eddigi legdrágább taxiszolgáltatását nem valamelyik fényűző nagyvárosban kell keresnünk. A BBC szerint a legköltségesebb viteldíjat 2004-ben fizették ki Bagdadban, ahol a repülőtérről a városközpontba vezető mintegy 24 kilométeres útszakaszt ötezer dollárnál is nagyobb összegért, vagyis nagyjából – mai árfolyamon számolva – egymillió forintért tehettük meg. Ez persze nem hagyományos fuvardíjat jelent, sokkal inkább a nyugati utazók biztonságának szavatolása került ennyibe. Az árba nemcsak egy kétautós, 160-170 kilométeres óránkénti sebességgel száguldó konvoj számított bele, hanem egy négyfős, állig felfegyverzett, leszerelt katonákból álló testőrgárda is.
Privátbankár - Fokasz Oresztész