A BKV Zrt. 2010. október 18. napján kapta kézhez a Nemzeti Közlekedési Hatóság másodfokon hozott, így jogerős határozatát, amelyben helybenhagyta az elsőfokú közlekedési hatóság döntését, miszerint a hatóság a Budapest Metropolis Konzorcium (ALSTOM Transport SA) AM5-M2 típusú metrószerelvény végleges típusengedély iránti kérelmét elutasította. Ezen hatósági engedély nélkül a szállítandó metrószerelvények Magyarországon nem állíthatóak forgalomba.
Mint ismert, a Budapest Metropolis Konzorcium és a BKV Zrt. 2006. május 30. napján az M2 és az M4 metróvonalakra vonatkozó metrószerelvény szállítási szerződéseket kötöttek. A szerződések alapján a végleges típusengedély megszerzése a szállító szerződéses kötelezettsége és felelőssége volt, amelyet saját költségére és kockázatára kellett volna teljesítenie. Az is ismert, hogy a Budapest Metropolis Konzorcium több, a szerződésekben meghatározott határidő kapcsán késedelembe esett - áll a közleményben.
A BKV álláspontja szerint a szállító nem tett meg minden tőle elvárhatót a szerződés teljesítése érdekében. Kocsis István vezérigazgató ezért azonnali hatállyal felmondta a szerződéseket és haladéktalanul lehívta a szerződések alapján kifizetett 50 százalékos előlegek (mintegy 108 millió euró) visszafizetésére, valamint a jóteljesítésre vonatkozó (10 százalék) bankgaranciákat, és bejelentette kötbér- és kárigényét a szállító felé.
A BKV Zrt. minden tőle telhetőt megtesz egy beszerzési eljárás mielőbbi kiírására új metrószerelvények biztosítása érdekében - olvasható a közleményben.
Privátbankár