.jpg)
Gaskó István, a Vasúti Dolgozók Szabad Szakszervezete (VDSZSZ) elnöke elmondta: nem közeledtek az álláspontok a bérkövetelésben, azt viszont sikerült elérniük, hogy a munkáltató megértette a követelésüket.
A MÁV Zrt. vezérigazgatója által a szakszervezeti követelések törvénytelenségéről hangoztatott álláspontból visszavonulás látszik - mondta Gaskó István.
A VDSZSZ a sztrájkban érintett három társaság munkavállalói részére munkavállalónként nettó 250 ezer forint kifizetését követeli a MÁV Cargo Zrt. privatizációs bevételéből. Ezen felül a 2008. január 1-jén a társaságba vitt MÁV Gépészeti Zrt. és a 2007. július 1-jén kiszervezett MÁV Start Zrt. munkavállalói részére 10 százalékos alapbérfejlesztést is követelnek, a személyszállítási cég esetében július elsejéig visszamenőleg. Ezért hirdették meg a pénteken 3 órától határozatlan időre sztrájkjukat.
Egyelőre bírja a Volán
Az egyes Volán-társaságoknál eddig különösebb fennakadást nem okozott a vasutas sztrájk miatti mérsékelt forgalombővülés, az üzemvitelhez szükséges tartalék autóbuszokat csak egy-két helyen kellett indítani, de a délután a hétvégére hazautazók miatt már nagyon bizonytalan - mondták több Volán-társaságnál.
A Tisza Volánnál például meglehetősen későn tudták meg, hogy biztos a vasúti sztrájk - mondta Mező István, a táraság közszolgáltatási igazgatója. A Tisza Volánnak 400 autóbusza van és mindig van tartalék az esetleges meghibásodások miatt - mondta az igazgató. Az átcsoportosítás ugyanakkor nem egyszerű, mert a távolsági járatokra nem állíthatnak be helyi autóbusztípust.
A győri Kisalföld Volán kivételes helyzetben van - mondta Bognár László, a társaság forgalmi és kereskedelmi igazgató-helyettese. A megyében a vasúti fővonalakon a Győr-Sopron-Ebenfurti Vasút Zrt. (GYSEV) vonatai közlekednek, ott nincs sztrájk. A délutáni utasforgalmat esetleg mérsékelheti a vizsgaidőszak vége, így talán kevesebb diák utazik majd - vélekedett az igazgatóhelyettes.
Az észak-alföldi régióban üzemelő Hajdú Volán hasonlóan a többi Volán-társasághoz tartalék autóbusszal elégíti majd ki a szokottnál esetleg nagyobb utasforgalmat - mondta Balogh Gyula marketing és forgalmi igazgató. Eddig a vasúti sztrájk miatt még nem tapasztaltak forgalomnövekedést. Amennyiben hétfőn is tart a vasutasok munkabeszüntetése, akkor reggel hét órakor Debrecenből Budapestre, 15 órakor pedig Budapestről Debrecenbe indítanak rendkívüli járatot, mert egyébként a társaság autóbuszai nem közlekednek a fővárosba.
Spontán vasutas sztrájk Romániában
Megbénult a vasúti forgalom Románia területén, miután péntek reggel hét órától a vasúti dolgozók nagy része "spontán" sztrájkot szervezett, amelyet a munkaügyi tárca illegálisnak minősített, a szakszervezetek viszont - bár állítják, hogy nem az ő felhívásukra szerveződött - támogatásukról biztosították a munkabeszüntetőket.
A bukaresti pályaudvaron a vonatok nagy része nem indult el, az utasokat leszállították. A román államvasutak (CFR) alkalmazottai azért álltak le a munkával, mert zsákutcába jutottak a kormány és a szakszervezetek közötti béremelési tárgyalások. Mivel azonban nem az érdekvédelmi szervezetek által meghirdetett akcióról van szó - legalábbis e szervezetek ezt állítják - Ludovic Orban közlekedési miniszter illegálisnak minősítette a sztrájkot. A tárca jelezte: nem tartották be a törvény által előírt szabályokat, például azt, hogy legalább negyvennyolc órával korábban be kell jelenteni a tiltakozó akciót.
Visszatérítik a pénzt azoknak, akik előre megvették jegyüket - mondta Orban, hozzáfűzte azonban, hogy az összeget utólag szigorúan behajtják a munkabeszüntetőkön.
Tartja a frontot MÁV: dolgozók nélkül nehéz
Megbüntették a MÁV-ot, mert nincs pályavasúti engedélye
Megvannak a MÁV-START új fejesei
"Csak" 700 millióra büntették a MÁV-ot
MTI