.jpg)
A oneworld tagságnak köszönhetően jóllehet a közeljövőben is számolnak az utasok számának további bővülésével, de a hosszú távú fejlődés biztosítása érdekében a Malévnek új piacok, elsősorban az orosz piac felé kell nyitnia Leonov Péter szerint. "Ez első lépésként a moszkvai járatok frekvencia növelését jelenti és nem elsősorban új desztinációkat" - mondta, hozzátéve, hogy ennek a lehetőségét is vizsgálják, ám előbb a cég gazdasági helyzetét kell stabilizálni.
A költségek csökkentéséhez a flottaátalakítás is hozzájárul. Bár a vevőjelölt nevét Leonov Péter nem árulta el, ám jó esélyt látott arra, hogy a négy Bombardier repülőgépet hamarosan eladja a cég, így a nyári menetrendet már ezek nélkül állítják össze. A kieső gépeket a meglévők átcsoportosításával helyettesítik az első időkben, majd ha szükséges, 1-2 gépet lízingelnek. A Malév flotta Fokker gépei Leonov Péter szerint legalább 2010-ig közlekednek és ezt követően elképzelhető, hogy a helyüket Szuhoj típusú repülők foglalják el.
A flottaátalakítás keretében dönteni kell a hosszú távú Boeing gépek sorsáról is, mivel a jelenlegi megoldás nem tekinthető véglegesnek. A Malév jelenleg a téli menetrendben szünetelteti new york-i és torontói járatait, hosszú távra csak Bangkokba repül. Az egyik szélestörzsű Boeing gépet bérbe adták egy omani légitársaságnak személyzettel együtt, ami mintegy 500 millió forintos plusz bevételt jelent a légitársaságnak.
Leonov Péter hangsúlyozta, hogy a Malév középtávú, hatékonyságnövelő programjának már mutatkoznak kedvező jelei. Példaként említette, hogy 2006-hoz képest a meghozott intézkedéseknek köszönhetően az idén 2 milliárd forinttal növekednek a bevételek és 1,3 milliárddal csökkennek a kiadások. Jövőre - ugyancsak 2006-hoz képest - már 8 milliárd forintos bevételi többlet várható és 7 milliárd forinttal csökkenhetnek a kiadások.
A reMAke-nek nevezett hatékonyságnövelő program elkerülhetetlen eleme a létszámcsökkentés - ismerte el Leonov Péter, ez azonban, mint mondta egyetlen területen sem éri el a 9 százalékos mértéket, és lesznek olyan területek is, ahol a létszám nem csökken. A létszámoptimalizálás mintegy 900 millió forintos egyszeri kiadással jár és évente 1,2 milliárd forintos költségmegtakarítást eredményez. A költségcsökkentő tényezők közé sorolta még a vezérigazgató a külképviseletek racionalizálását, a vezetői juttatások visszafogását, illetve azt, hogy egy nagy légügyi biztosítóval szerződve, mintegy 400 millió forinttal tudta csökkenteni a légitársaság a biztosítási kiadásait.
A kerozin árának drágulásával összefüggésben Leonov Péter elmondta, hogy az idei tervek összeállításánál számoltak ekkora emelkedéssel, így határidős ügyletekkel mérsékelték a többlet kiadásokat. Ugyanakkor több olyan intézkedést is bevezettek, amelyek üzemanyag-megtakarítással járnak - fűzte hozzá.
Légitársaságok feketelistája: kivel ne repüljünk?
Vakrandi: kérek egy repülőjegyet, akárhová!
Majd minden tizedik Malév-alkalmazott repülhet
Emelik az üzemanyagfelárat a légitársaságok
Milliós bírság jár a zajongóknak
MTI