1p
Magyarországon három millióan részesülnek nyugdíjban, vagy nyugdíjszerű ellátásban, ebből azonban másfél millióan még nem töltötték be az öregséginyugdíj-korhatárt
Magyarországon közel három millióan részesülnek nyugdíjban, vagy nyugdíjszerű ellátásban, ebből azonban csaknem másfél millióan még nem töltötték be az öregséginyugdíj-korhatárt, hanem különböző jogcímeken meghatározott juttatásokra tarthatnak igényt - olvasható a Political Capital (PC) elemzésében.

A három millióból több mint 700 ezer a rokkantnyugdíjasok száma, ami nemzetközi összehasonlításban kiugróan magas szám, ráadásul ennek a csoportnak majdnem a fele korhatár alatti. Ugyanakkor ma 3,7 millióan dolgoznak legálisan az országban, azaz a nyugdíjasok eltartása komoly terhet ró az adófizetőkre.

A PC elemzése szerint az adatokból is látható, hogy az egyik legnagyobb problémát a korhatár alatti nyugdíjasok viszonylag nagy száma jelenti. Ebből a szempontból tehát teljesen racionális a kormány azon törekvése, hogy az Széll Kálmán Tervvel és a konvergencia programmal összhangban igyekszik visszaszorítani az idő előtti nyugdíjazást.

Az ennek érdekében előterjesztett legfrissebb alkotmánymódosító javaslat értelmében az öregséginyugdíj-korhatár betöltése előtt folyósított nyugellátás csökkenthető, szociális ellátássá alakítható, illetve a munkaképes nyugdíjasok esetében meg is szüntethető. Ha a javaslatot elfogadják, akár a már nyugdíjba vonultak is visszakényszeríthetők a munkaerőpiacra.

Miért kerekedik mégis éles társadalmi tiltakozás ebben az ügyben, noha az irány alapvetően jó, és a célkitűzések az adófizető többség érdekét szolgálják?
Azon túl, hogy a nyugdíjrendszerek átalakítása természetszerűleg politikai konfliktusokkal jár mindenhol a világon, van néhány sajátos, a kormányzás jellegéből fakadó oka is a jelenlegi felzúdulásnak.

Először is a kormány lépése nincs összhangban a kampányban tett ígéreteivel, így az önmagukat leginkább célpontban érző rendőrök és tűzoltók szakszervezetei könnyen szembesítik a Fidesz a „nyugdíjak megvédésére” vonatkozó kampányüzenetével. Arról nem is beszélve, hogy épp a rendvédelmi dolgozók egyébként is hetek óta vitában állnak a kormánnyal, folyamatosan növekszik a rájuk nehezedő teher, miközben a nekik tett ígéretek teljesítése eddig elmaradt.

Másodszor, a kormány ebben kérdésben is úgy viselkedik, mint az elefánt a porcelánboltban. Az alkotmánymódosító javaslat – nemzetközi jogi aggályokat felvetve – szerzett jogok megvonásának lehetőségét teremtené meg. A kormányzás eddigi gyakorlatának egyéni képviselő indítványként fogalmazták meg, amivel kikerülhető volt az egyeztetési folyamat. Igaz, az, hogy a rendvédelmi dolgozókkal esedékes következő tárgyaláson a miniszterelnök is részt vesz, azt vetíti előre, hogy körvonalazódik valamiféle kompromisszum a ügyben.

Harmadszor, a legnagyobb problémát az jelenti, hogy a kormány nem egy előre végigtárgyalt nyugdíjreform-koncepció mentén cselekszik, egyes döntései és a javaslatai ötletszerűen jelennek meg, és azok sokszor egymással sincsenek összhangban. Így például a kormány egyik első nyugdíjrendszert érintő döntésének eredményeként 40 év szolgálati idő után – életkortól függetlenül – nyugdíjba mehetnek a nők, ami nyilvánvalóan nem készítette fel a társadalmat a korkedvezmények egyébként szükséges korlátozására.

Ezt követően alapvetően költségvetési indokok alapján sor került még a kötelező magán-nyugdíjpénztárak megszüntetésére, a rokkantnyugdíjasok felülvizsgálatának bejelentésre, valamint népesedéspolitikai célok érdekében az is felvetődött, hogy a nyugdíjak kiszámításánál vegyék alapul a felnevelt gyermekek számát. Most, a korai nyugdíjazások ügyében pedig azzal is érvel a kormány, hogy a rendőri létszám emelése érdekében van szükség a már nyugdíjba mentek munkába való visszahívására.

A nyugdíjrendszer reformja szakmai és választási szempontból egyaránt óriási politikai kockázatot hordoz. A rendszer átalakítása hosszú távra szól, ugyanakkor egyéni életpályákat határoz meg, miközben a nyugdíjasok választásokat dönthetnek el, hiszen az aktív választók felét teszik ki. A kormánynak minden szempontból érdeke lenne tehát, hogy ez eddigi gyakorlata helyett, egy kidolgozott és koherens nyugdíjpolitika keretében hozzon döntéseket - áll a PC elemzésében.

Privátbankár

Címkék: Cikkek

LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Előfizetőink máshol nem olvasott, higgadt hangvételű, tárgyilagos és
magas szakmai színvonalú tartalomhoz jutnak hozzá havonta már 1490 forintért.
Korlátlan hozzáférést adunk az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz is, a Klub csomag pedig a hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmazza.
Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!

Cikkek Megújult a Privátbankár!!
Privátbankár.hu | 2011. november 15. 15:35
Kedves olvasóink az elmúlt héten már megújult oldalunk tesztverziójával találkozhattak, ami jelezte: a Privátbankár új útra lépett. A változás már a nyáron elkezdődött, azóta lépkedünk folyamatosan előre. Most egy nagyobb ugrás következett..
Cikkek További árfolyamok >>
Privátbankár.hu | 2011. november 9. 10:05
 
Cikkek Skandináviában sincs minden rendben
Privátbankár.hu | 2011. november 3. 18:02
Folytatódik a dán lejtmenet jövőre is, a skandináv ország gazdasága tovább lassul, egyre nehézkesebb a hitelezés, és tovább csökkennek a lakásárak
Cikkek Papandreu lemondott a népszavazásról
Privátbankár.hu | 2011. november 3. 16:21
A görög kormányfő elállt attól az ötletétől, hogy népszavazáson dőljön el, akarnak-e a görögök megszorításokat a nemzetközi mentőcsomagért cserébe. Ezzel visszatértünk a pár nappal ezelőtti állapotokhoz, amikor a piacok optimista hangulatban nyugtázták, hogy az európai tagállamok nagy nehezen megállapodtak a magánbefektetőkkel a görög adósság felének leírásáról.
Cikkek Papandreu nem mond le - még
Privátbankár.hu | 2011. november 3. 14:05
Óriási meglepetésre kamatot vágott az Európai Központi Bank. 25 bázisponttal 1,25 százalékra csökkentették az irányadó rátát az eddig 1,5 százalékról. A piacok azonnal reagáltak. Közben egyre fogy a levegő a görög miniszterelnök körül, aki távozhat posztjáról. Ha Athén elköszön az eurótól, az első tagállam lehet, amely kilép az EU-ból
Cikkek A bankokat kérdezi a kormány, mi legyen a devizahitelesekkel
Privátbankár.hu | 2011. november 3. 13:50
Újra tárgyalóasztalhoz ülnek a bankok a kormánnyal, az NGM várja a javaslatokat a szektor szereplőitől. Az már biztos, hogy feltőkésítik az MFB-t
Cikkek Sehol egy biztonságos magyar bank?
Privátbankár.hu | 2011. november 3. 13:36
A Global Finance Magazin közzétette listáját az ötven legbiztonságosabb feltörekvő piaci bankról: sehol egy magyar bank, még a régiós összesítésben sem
Cikkek A mauríciuszi devizát a költségvetési tervek gyengítik
Privátbankár.hu | 2011. november 3. 12:47
Harmadik napja gyengül a mauríciuszi rúpia a dollárral, és a fő devizákkal szemben. Az Indiai-óceán szigetországában a jövő évi költségvetés terveire várnak a befektetők. A várakozások szerint a port louis-i kormány olyan intézkedésekről dönt majd, amelyek gyengítik a devizát, ugyanis az elsősorban exportból élő gazdaságnak ez kifejezett érdeke. Érdekesség, hogy a helyi statisztikai hivatal nemrég főleg az európai válságra hivatkozva csökkentette az idei GDP előrejelzését 4,5-ről 4,1 százalékra. A mindössze 1,3 millió lakosú ország GDP-je a második Fekete-Afrikában köszönhetően az erős olaj, cukornád-kivitelnek, és a textiliparnak.   Privátbankár
Cikkek A kormány átvállalja Várpalota devizahitelét - a jó lobbi miatt
Privátbankár.hu | 2011. november 3. 11:48
Várpalota polgármesterének lobbitevékenységét a kormány azzal ismeri el, hogy kifizeti a kistérség devizatartozását
Cikkek Kollektív szerződések: már most nyomást gyakorolnak a munkaadók
Privátbankár.hu | 2011. november 3. 11:21
A jövő évi költségcsökkentések jegyében több munkáltató nyomásgyakorlásba kezdett, jelezvén, hogy felbontanák a kollektív szerződéseket
hírlevél
Ingatlantájoló
Együttműködő partnerünk: 4iG