A Zebra Technologies a vásárlási szokásokat elemezve meglepő eredményekkel szolgál a kereskedőknek, akik minél több információt szeretnének megtudni a hozzájuk betérőkről - olvasható a cég szerkesztőségünkhöz eljuttatott közleményében. A Zebra azt vizsgálta, hogy vásárlás során milyen sportág versenyzőihez hasonlítanak leginkább az emberek.
A közlemény szerint mivel az Európai Unió országaiban mindenhol hasonló viselkedés figyelhető meg az üzletekben, így a vásárlók általánosságban négy típusbasorolhatók be . Megkülönböztethetünk sprintvásárlót, pingpongvásárlót, maratoni vásárlót, illetve díjugrató vásárlót is. A különböző "sportágak" specialistái pedig más és más kihívásokat jelentenek a kereskedőknek - állapítják meg.
A sprintvásárló pontosan tudja, mit akar, nem vesztegeti az időt, gyorsan és hatékonyan megszerez mindent - írják. Figyelmét nem térítik el az "egyet fizet, kettőt kap" akciók vagy más kedvezményes ajánlatok. A sprinter minden bizonnyal jó előre felkészült: tájékozódott a választékról és az árakról az internet segítségével. A villámgyors futamok kedvelője a hatékonyság érdekében egyedül végzi a dolgát – párja, gyereke, barátai csak akadályoznák a legjobb időeredmény elérésében.
A sprinterre oda kell figyelni – véli a Zebra szakembere. – Csak nagyon pontosan célzott, bolti és online vásárlás esetében egyszerre érvényes akciós ajánlatokkal lehet őt elérni. A vágtázók ugyanis akkor mennek nagy áruházakba, ha meg vannak győződve arról, hogy ez a beszerzés leggyorsabb és legegyszerűbb módja – máskülönben interneten vesznek meg mindent.
A nagy amerikai élelmiszergyártó cégek egy része szép csöndben megváltoztatja termékeik összetételét: a költségek visszafogása érdekében olcsóbb anyagokat használnak fel. Részletek>> |
A pingpongozókat nagyon érdeklik a leértékelt termékek, így a kereskedőnek jól láthatóan meg kell jelölnie ezeket – állítja Mark Thomson. Ezen felül biztosítania kell a tökéletesen működő ügyfélszolgálatot is, mert bizony a pingpongvásárlók az átlagosnál többször hozzák vissza a hirtelen felindulásból vett árut.
A közlemény szerint a maratoni futók hosszú távra rendezkednek be: készek akármennyi időt eltölteni a bevásárlással, minden egyes lehetőséget mérlegelnek, megfontolt döntéseket hoznak. A legszívesebben addig maradnak az üzletben, amíg a záróra miatt ki nem raknák őket.
A maratoni futók a sprinterek ősellenségei – mondja Thomson. Órákig elfoglalják a próbafülkéket, feltartják a sorokat. A kereskedőnek fel kell készülnie az ebből eredő konfliktusokra és tudnia kell kezelni azokat. A hosszútávfutó típusú vásárlónak egyébként általában nem okoz gondot, hogy továbbálljon a következő üzletbe, ha nem találja a megfelelő terméket a polcon.
A díjugratónak egy a fontos: semmiképpen nem akar várni. Ha sorral találkozik az üzletben, vagy azonnal sarkon fordul és másik boltba megy, vagy megpróbálja átugrani a sort, hogy őt szolgálják ki legelőbb. Az összes vevőtípus közül a díjugrató vált a leggyorsabban az internetes vásárlásra – akár csak egy rossz élmény után.
A díjugratót leginkább a rövid sorok vonzzák – mutat rá a Zebra kiskereskedelmi kapcsolatokért felelős menedzsere. Ha viszont egyszer már csalódott valahol a tömeg miatt, legközelebb máshol fogja elkölteni a pénzét, ahol tisztább a levegő.
Kevesebbet vásárolunk, ez már biztos
Szórták a pénzt a külföldiek
Boltot keres? Irány a reptér!
Kevesebb, de jobb bort veszünk
Olcsóbb lesz a nagybevásárlás
Mindig a szomszéd: olcsóbb az élet Ausztriában?
Privátbankár