PPP- háttér: már ön is olvashatja az útmutatót
Bevezetőben az útmutató a PPP-t a közfeladatok ellátásához szükséges projektek gazdaságos formájának nevezi. Az indok: a projektek eredményszemléletű elszámolásakor - a maastrichti mutatókhoz felhasznált adatoknál - hiányt nem növelő tétel lehet.
A PPP Tárcaközi Bizottság a GKM keretében működik, elnöke a tárca szakállamtitkára, tagjai közt megtalálható a Nemzeti Fejlesztési Ügynökség (NFÜ), a Pénzügyminisztérium, és a KSH képviselője is. A bizottság munkáját titkárság segíti.
A PPP-projektek ötlete mindig a szaktárcától származik, azon keresztül kapcsolódik be a döntési folyamatba. A több évre elnyúló projektek kifizetési kerete a költségvetés bevételi főösszegének 3 százaléka lehet. A már meglévő elkötelezettségek terhelik ezt a limitet, így új projekt csak a szabad keret terhére indítható. A kiválasztás úgy történik, hogy a projektnek illeszkednie kell a rangsorba. Ezt a hosszú távú prioritási listát (rangsort) az NFÜ készíti (és évente kétszer frissíti) majd a kormány hagyja jóvá.
A projekt kidolgozása során be kell mutatni a finanszírozási változatokat, különösen a tisztán állami finanszírozást. Az összehasonlítást nettó jelenértéken kell elvégezni. A rangsor elején szereplő, és a kifizetési keretbe még beférő projekteket - a kidolgozást követően - a PPP Tárcaközi Bizottság véleményezi, de a kormány hagyja jóvá. Az 50 milliárd forintnál drágább beruházásokról viszont az Országgyűlés dönt. A kormány és a parlament határozata is megjelenik a Magyar Közlönyben.
A jóváhagyott projektekre közbeszerzést kell lefolytatni, az értékük alapján jellemzően uniós értékhatár feletti beruházásokról van szó, tehát a verseny nemzetközi.
Jövőre meglesz a milliárdos kultúrpark
Újabb PPP-projekt: debreceni kollégium
Kijött a kátyúból a PPP
Az EBRD nem akar minket kituszkolni
MTI