Az elmúlt két évben a háztartások egyre szélesebb körben fogadták el az online kereskedési platformok jelenlétét. A Budapesti Értéktőzsde (BÉT) egyik tavaly év végi kiadványa szerint, míg 2008 januárjában az internet alapú brókercégeken keresztül kötött üzletek aránya nagyjából 18-19 százalék körül alakult, a BÉT legfrissebb befektetői statisztikái szerint a magyar háztartások az idei év első kilenc hónapjában már megbízásaik több mint 40 százalékát különféle elektronikus felületeken adták.
„A kelet-közép-európai piac ugyan egyre gyorsabban zárkózik fel a nyugati trendekhez, azonban még mindig több éves lemaradásban van az irányadó, amerikai piacoktól. Ott ugyanis az értékpapírszámlával rendelkező háztartások már az ezredfordulón 40 százalék körüli arányban használták az internetet tőzsdézésre” – mondta Tordai Péter, Magyarország egyik vezető internetes brókertársaságának, a KBC Equitasnak a vezérigazgatója. „A régió háztartásai elsősorban költségérzékenységük miatt térnek át egyre nagyobb mértékben az internetes kereskedésre: míg egy online bróker ügyletenként átlag 0,2 százalék körüli díjjal dolgozik, addig a személyes bróker díja elérheti akár az 1-1,2 százalékot is ügyletenként. Ráadásul a hozzánk hasonló, modern internetes brókercégek számlavezetési díjat sem számítanak fel.”
A személyes brókeren keresztül történő kereskedés minimumdíjai is jóval magasabbak, az átlagos megtakarítással rendelkező ügyfelek számára pedig korántsem mindegy, hogy a tőzsdén megforgatott pénzből néhány száz, vagy néhány ezer forintot vonnak le kezelési költségként. Online kereskedés esetében így ugyanis kisebb árfolyammozgások is elegendőek a nyereség eléréséhez. Mindemellett az internet nagy előnye, hogy rövidül a végrehajtási lánc: egyetlen kattintással elvégezhető az, amire korábban egy brókert kellett alkalmazni.
A személyes bróker nagy előnye az internet elterjedése előtt abban rejlett, hogy az átlagembernél előbb értesült a világ történéseiről, a piacokat befolyásoló folyamatokról. Ez az előny azonban az internet használatának folyamatos terjedésével mára csaknem teljes egészében elenyészett. Éppen ezért nem véletlen, hogy a brókereket elsősorban a több tízmillió forintot megforgató ügyfelek keresik. „A tapasztalatok ugyanis azt mutatják, hogy számukra még ma is fontos ez a személyes, már-már privátbankár jellegű szolgáltatás.”
„A modern internetes brókercégek az ügyfeleknek szóló mondandót is az interneten adják tovább: e-maileket, hírleveleket, piaci trendelemzéseket, előrejelzéseket készítenek napi szinten. Mivel azonban az átlagos háztartás tőzsdei tájékozottsága nem éri el egy profi befektetőét, ezért nagy felelősséggel kell eljárni, így inkább támogatást, mint konkrét tanácsokat nyújtunk a lakossági ügyfelek számára” – teszi hozzá Tordai Péter.
Márpedig ez a felelősség egyre nő: az öngondoskodás előtérbe kerülésével, az első tbsz felhalmozási év lezárásával, illetve a várhatóan január elején életbe lépő adómérséklésekkel együtt a háztartások nagy része dönthet a megtakarításainak minél kedvezményesebb fialtatása mellett. Mivel a megtakarítókra jellemző tipikus befektetési méret havi néhány tízezer forint, az internet adta előnyök, így elsősorban az alacsonyabb költségek, egyre inkább előtérbe kerülnek a személyes kapcsolatokhoz képest.
Privátbankár - Zsiborás Gergő