.jpg)
A szűk körű találkozón rész vett Dmitrij Medvegyev első miniszterelnök-helyettes, az orosz elnöki poszt várományosa, a Gazprom gázipari óriáscég igazgatótanácsának elnöke, Leonyid Rejman, információtechnológiai és kommunikációs miniszter és Veres János pénzügyminiszter is.
A Déli Áramlat magyarországi szakasza megépítésének a magyar felet terhelő 700 millió eurós költsége sem az államadósságot, sem az államháztartás hiányát nem növeli - mondta el Pichler Ferenc, a Pénzügyminisztérium szóvivője az MTI kérdésére. Hozzátette: a Magyar Fejlesztési Bank - amely a szállítóvezeték építését végző cég magyar résztvevője lesz - nem a költségvetésből szerez pénzt a beruházáshoz. Így a költségvetésnek nem is direkt módon származik bevétele a szállítóvezeték üzemeltetéséből. |
"Önök [a Déli Áramlat] gyorsabbak voltak, mint a Nabucco" - mondta Gyurcsány Ferenc. A magyar kormányfő egyetértett Putyinnal abban, hogy az energetika fontos szerepet játszik az (orosz-magyar) együttműködésben. Putyin megjegyezte, hogy nemcsak egy gerincvezetékről van szó, hanem egy egymilliárd köbméter gázt befogadó tárolóról is. "A Déli Áramlat és a Magyarországon épülő egymilliárd köbméteres tároló együtt azt jelenti, hogy Magyarországon és az Európai Unióban nő az energiaellátás biztonsága" - mondta.
A Déli Áramlat a tervek szerint a krasznodari területről indul majd ki, és a Fekete-tengeren át halad, Bulgáriában "ér majd partot", innen vezetik tovább Olaszországba, illetve Szerbián keresztül Magyarországra, majd tovább Nyugat-Európába. Moszkvában arra számítanak, hogy 2013-ban helyezhetik üzembe. Teljes kapacitása körülbelül évi 30 milliárd köbméter gáz lesz, ebből a magyarországi szakaszra legalább 10 milliárd jut. Becslések szerint megépítése 10-14 milliárd dollárba kerül majd, a magyarországi szakaszra ebből kétmilliárd jut.
Déli Áramlat: a Fidesznek az eljárással van baja
Nem korlátoz minket a Déli Áramlat
Déli Áramlat: 2013-ra valóság
MTI