A háztartások költségvetésében a legnagyobb fogyasztási kiadások közé tartoznak az élelmiszerek vásárlására fordított költések, a lakásfelszerelésre, -karbantartásra, illetve a közlekedésre kiadott összegek. Ezzel szemben a ruházkodásra szánt ráfordítás marginális, a fogyasztási kiadások mindössze 3-4 százalékát adja. 2008 óta fokozatosan egyre kevesebbet költünk erre a célra – állapítja meg a GfK Hungária Consumer Tracking mérése.
A háztartások költése alapján elmondható, hogy a magyar lakosság alsó-és felsőruházatra, cipőre, sport- és munkaruházatra, valamint kiegészítőkre összességében 329 milliárd forintot költött 2010-ben - ez kismértékben marad el a 2009-es szinttől. Az év első felében még erősebb visszaesés jellemezte a ruházati piacot, viszont a második félévben bekövetkező erősödés hozzájárult ahhoz, hogy a forgalom végül csak 1 százalékkal maradt el a 2009-es évhez képest.
A háztartások ruházkodásra fordított költései
(forrás: GfK Hungária, Consumer Tracking)
A magyar háztartások arányaiban kevesebbet költöttek el távol-keleti boltokban 2010-ben, ugyanakkor érzékelhetően megnőtt a hiper- és szupermarketekben, valamint a diszkont ruházati láncokban elköltött pénzösszegek aránya – állapítják meg. A távol-keleti boltokban az átlagos árszint a magyar textilpiac 73 százalékának felel meg és bár a hiper- és szupermarketek árszintje ennél valamivel magasabb (az átlagos árszint 83 százaléka), még mindig nagyon versenyképes ajánlatot jelentenek a vásárlók számára.
„A válság éveiben a hipermarketek a teljes napi fogyasztási cikk piacon is növekedni tudtak. Érthető a csatorna sikere, hiszen széles áruválasztékuk és kedvező áraik mellett tudatos marketing tevékenységgel is sokat tettek a textilkategória hatékonyabbá tétele érdekében. Például saját márkavonalakat vezettek be, illetve arra is volt példa, hogy új koncepciót vezettek be a kategória bolton belüli megjelenítésére” - mondta Kovács Krisztina, a GfK Hungária szektormenedzsere.
Eltérő termékportfóliója miatt a nemzetközi textildiszkont-láncok átlagára valamivel magasabb, mint a távol-keleti boltoké és a hipermarketeké, de még mindig széles rétegek számára elérhető szintet képviselnek. A közlemény szerint a növekedésük mögött egyrészt az újabb boltnyitások, vagyis a csatorna expanziója áll, másrészt a meglévő boltok forgalma is növekvő tendenciát mutat.
Privátbankár