.jpg)
A VPOP a funkcióját vesztett 30 határátkelőhely vagyonkezelői jogát a Magyar Nemzeti Vagyonkezelőre (MNV) Zrt. ruházza át, amely dönt a további hasznosításról, az ingatlanok esetleges értékesítéséről vagy új vagyonkezelők kijelöléséről. Ennek során azonban tekintettel kell lenni arra az uniós kötelezettségre, hogy az ellenőrzéshez szükséges feltételeket újra biztosítani kell, ha a határellenőrzést a jövőben visszaállítanák.
Az akadálymentesítés I. ütemét az érintett közútkezelők, illetve a GKM egyéb szervezetei valósítják meg. Az akadálymentesítés második ütemében bontják le a létesítményeket és rendezik a vagyonkezelői jogokat, ami a VPOP szerint a feladat összetettsége miatt több éves folyamat lesz.
Az Európai Unióhoz történt csatlakozással, 2004 május elsején a VPOP megszűntette az uniós belső határokon a közvetlen vámellenőrzést, és ezzel egyidejűleg létrehozta a mélységi ellenőrző csoportokat, amelyek a határszakaszok országon belüli vonzáskörzetében végeznek ellenőrzéseket, és ellátják azokat a szakfeladatokat - például a kulturális javak ki- és behozatalának ellenőrzését -, amelyek nemzeti hatáskörben maradtak.
A belső határszakaszok jelentőségének csökkenésével párhozamosan megnőtt a külső határszakaszok fontossága. |
A teljes külső határszakaszon biztonsági térfigyelő kamerarendszert építettek ki, amelynek teljes tervezési és kivitelezési költsége 465 millió forint volt. A rendszer elősegíti a hatékonyabb munkaszervezést, komoly visszatartó erőt jelent és segíti a vitás helyzetek tisztázását.
A kábítószer- és fegyverkereskedelem elleni harc hatékonyságának növelése érdekében 2,3 milliárd forintért fejlesztették nyomozó szerveik gépjármű- és eszközparkját. Kamionok és konténerek vizsgálatára alkalmas mobil röntgen készülékeket is beszereztek.
A parancsnok kiemelte, hogy a december 21-i nyitás csak a szárazföldi és vízi határokra vonatkozik, a repülőtereken csak 2008. március 28-tól lép életbe az új rendszer, addig a szokásos ellenőrzésen esnek át az utasok. |
A schengeni csatlakozás után a szlovén, az osztrák és a szlovák határokon megszűnik a személyforgalmi ellenőrzés. Az első időszakban azonban Ausztriában várhatóan fokozott közúti ellenőrzések lesznek a határ menti térségben.
Horvátország esetében továbbra is utazhatnak a horvátok és a magyarok is egymás országába személyi igazolvánnyal. A román-magyar szakaszon nem történik az eddigiekhez képest változás, olyan lesz a helyzet, mint jelenleg a magyar-osztrák határon. Az ukrán-magyar viszonyt a schengeni csatlakozás után a magyar-ukrán kishatárforgalmi megállapodás és az EU-ukrán vízumkönnyítési szerződés szabályozza majd. Ugyanakkor az unión kívüli állampolgárok a külső határokon szigorított határ- és vámellenőrzésre számíthatnak.
A németek is berezeltek: segítség, jönnek a keleti bűnözők!
Európa nagyon nem örül nekünk - de miért?
Ingyen jöhetnek a magyarok Magyarországra
Ötszázan nem akarnak rendőrök lenni
Schengeni pénzből vásároltak tömegoszlató járművet (hanganyag)
MTI