.jpg)
Palkó György, a Fővárosi Csatornázási Művek Zrt. vezérigazgatója elmondta, hogy tavaly tavasszal 860 centiméterrel tetőzött Budapestnél a Duna, amelynek partjai 10 méter magasak.
A főpolgármester utalva arra, hogy a vízállás ingadozása miatt a hét végéig szakaszosan számítani lehet az alsó rakpartok lezárására, közölte, ha a vízállás lehetővé teszi, kedden reggelre ismét megnyitják a rakpartokat a forgalom számára.
Demszky Gábor hangsúlyozta, hogy a csatornázási művek, a polgári védelem és a Fővárosi Központi Rendeltetésű Mentőszervezet speciális alegységei felkészültek az árvízi védekezésre, illetve a mentésekre. Példaként említette, hogy a csatornázási művek már 29 helyen elzárta a közcsatornák zsilipjeit, s a gátőrök ellenőrizték a védvonalak szilárdságát is. A polgári védelem raktáraiban 400 ezer homokzsák, 63 szivattyú, 44 generátor áll készenlétben. A Római-parti védekezési munkálatokhoz a III. kerületi önkormányzatnak már 40 ezer homokzsákot, két aggregátort, 4 szivattyút és 8 reflektort adtak át - tette hozzá.
A római-parti árvízi védekezéssel kapcsolatban a főpolgármester egy kérdésre kifejtette, hogy "a Római-part esete nem egy egyedi eset az országban". Itt ugyanis az árvízi védvonal nem közvetlen a Duna-parton, hanem beljebb, a Királyok útjánál van. Elmondta, ha a főváros állami segítséggel, sok milliárdnyi közpénzből a Duna-parton építené meg a védvonalakat, azzal egy precedenst teremtene. Az országban ugyanis sok helyen a folyók árterében építkeztek az emberek az elmúlt évtizedekben. "Akkor ők joggal fogják kérni és elvárni, hogy az önkormányzat, illetve az állam védje meg őket, építse meg a gátakat a házuk, lakóépületük elé".
A főpolgármester rámutatva, hogy "ez egy súlyos elvi kérdést vet fel", megjegyezte, hogy ezzel együtt vizsgálják a megoldás lehetőségét. Hozzátette "az aki itt az ismert, kijelölt védvonalon belül építkezett, az tudta, vagy tudhatta, hogy hová építi a házát". E témában egy országosan egyeztetett megoldásra van szükség - jegyezte meg.
Demszky Gábor a várható közlekedési nehézségek enyhítéseként javasolta, hogy a következő napokban az autótulajdonosok inkább a tömegközlekedést válasszák. Megjegyezte, hogy kedden ő maga is kerékpárral közlekedik majd a városban.
A főpolgármester szólt arról is: utasítására vizsgálják a szakemberek azt, hogy az útfelújítások egy részét, például Észak-Pesten hol lehet a következő napokban halasztani a rakpartok kiesése miatt. Hozzátette: a gond ez ügyben az, hogy az útfelújítások kötbéres munkák. Emiatt a kivitelezőknek, ha nem végeznek időre a munkákkal, akkor kötbért kell fizetniük a fővárosnak.
A rendőrség az árvíz elől eddig hét autót szállított biztonságos helyre - közölte korábban a BRFK. Ez semmiféle szankcióval nem jár a tulajdonosok számára, akik a 267-4673-as telefonszámon kaphatnak felvilágosítást gépjárművükről. Az érdeklődőknek a rendszám alapján adnak tájékoztatást arról, hová szállították autójukat.
A lakott területek biztonságban vannak
Lakott területet nem veszélyeztet Magyarországon az árvíz, jelenleg semmilyen rendkívüli intézkedésre nincs szükség - közölte Fodor Gábor környezetvédelmi és vízügyi miniszter. Az országban összesen 333 kilométernyi védvonalon tartanak árvízvédelmi készültséget - mondta Fodor Gábor, hozzátéve, hogy az elmúlt 24 órában 357-en vettek részt a védekezésben.
Fodor Gábor elmondta, a mostani árvíz esetében is felmerülnek rendkívüli költségek, a védekezési kiadások meghaladják majd az előre tervezett keretet, ezért támogatást kér a kormánytól.
A miniszter beszélt arról, hogy az elkövetkezendő hét évben az Új Magyarország Fejlesztési Terv keretében mintegy 160 milliárd forint áll majd rendelkezésre árvízvédelmi fejlesztésekre. Kóthay László vízügyi szakállamtitkár elmondta, hogy több helyen belvízvédelmi készültséget is el kellett rendelni.
Jakucs György, a Vízügyi és Környezetvédelmi Központi Igazgatóság vízügyi igazgatója közölte: a fővárosban másodfokú készültséget rendeltek el, hogy időben felkészüljenek az árhullám fogadására.
Itt az árhullám: az első áldozat Szentendre
Jön a víz - és vele a káosz?
MTI