
A kiszivárogtatott értesülések szerint a szaúdiak 72 Tájfun Eurofightert vennének. A nyolcezermilliárd forintnak megfelelő üzlet legalább négy európai ország hadiiparának jelent mentőövet: a fő gyártó a brit BAE Systems, de a beszállítók között német, olasz és spanyol cégeket is találunk. E négy ország légiereje mellett Ausztria is rendszerbe állította ezeket a harci gépeket - olvasható a Magyar Hírlapban.
A 21. századi harci követelményeit messzemenően kielégítő Eurofightereket a nyolcvanas években kezdték tervezni az új típusú orosz gépek ellensúlyozására. A harci repülőgépek új nemzedékét képviselő Tájfun ára a folyamatos korszerűsítések nyomán az eredeti duplájára emelkedett. A hidegháború befejeződése miatt aztán a programot egy időre elnapolták, és a prototípus csak 1994-ben emelkedett végül a levegőbe.
A programot azóta is sokan bírálták. A katonai szakértők egy része szerint a korszerű hadviselésben már nincs szükség ilyen drága és sokfunkciós harci gépekre. A bírálók úgy vélik, hogy az iraki és az afganisztáni tapasztalatok azt igazolták: a hadműveleteknél a harci helikopterek és a gyalogság bevetése hozza a sorsdöntő fordulatot és nem a harci repülők, amelyek viszont felemésztik a háborús költségvetés jelentős részét. A szakértők kifogásolták, hogy a Eurofighter igazából csak légi harcra alkalmas, és képtelen a földi csapatok támogatására. Emellett nincs felszerelve olyan, a radarokat semlegesítő borítással sem, amelyeket az amerikai harci gépek új nemzedéke már alkalmaz - írja a Magyar Hírlap.
A bírálatok nagy része az amerikai és francia versenytársaktól származik - az amerikaiak egy minden haderőnemben alkalmazható harci gépet készülnek a piacra dobni valószínűleg 2012-ben, a franciák már gyártják a Rafale harci repülőt, mely gyakorlatilag a Eurofighterrel azonos teljesítményre képes.
A Gripenek jót tettek a magyar-svéd kapcsolatnak
Itt vannak a vadászgépek!
Moszkva Amerikával együtt irányítaná a világot
10 milliárd fonthoz közelít a brit háborús kiadás